De kans op een langere 30-km-zone op de Westzijde is klein geworden na een rapport van onderzoeksbureau Walraad, maar ook is de weg geen echte 50-km-route: “de ideale inrichting voor 30km/u of 50km/u is in de huidige situatie niet haalbaar.”

De straat is te druk om een 30 km-zone te worden: “de intensiteiten van gemotoriseerd verkeer is te hoog.” De 30 km is alleen kansrijk als alle doorgaand verkeer wordt geweerd, en dat is geen optie volgens het onderzoeksbureau.

Een compromis is mogelijk door de zone te verlengen van de Stationsstraat (waar het nu eindigt) tot Klokbaai (plan gemeente) of Parkstraat (het aanvankelijke plan). Verlenging tot Verkade zou geen optie zijn.

Bewoners van de Westzijde hebben hun voorkeur voor 30 km duidelijk gemaakt door massaal affiches achter hun ramen te hangen waarin voor zo’n zone wordt gepleit.

Bij de gemeente zijn vanaf het begin bezwaren tegen zo’n zone geweest. In juli kondigde wethouder Slegers aan het besluit te heroverwegen, het rapport is op 23 oktober naar ‘betrokken partijen’ gezonden voor advies en op 1 november stuurde Slegers het naar de raad. Op 9 november werd het rapport op het openbare deel van Raadsinformatiesysteem gezet.

Hoe druk is het op de Westzijde? Dagelijks rijden volgens Walraad 10.000 motorvoertuigen bij de Van Goghweg op de Westzijde, bij de Stationsstraat zijn dat er 6000, ongeveer 2% (200 à 120) is vrachtwagen. Het wordt nog 1000 motorvoertuigen per etmaal drukker in de komende jaren. 4000 fietsers maken per dag gebruik van de route.

Hoe gevaarlijk is de Westzijde?

“Sinds 2014 zijn er 81 ongevallen geregistreerd, waarvan er 64 uitsluitend materieel schade als gevolg hadden. 17 ongevallen leiden tot gewonden. Het laatste ongeval waarbij een dode te betreuren was, was in 2005.”

Dat zijn volgens de onderzoekers wel relatief veel gewonden, zij wijzen er ook op dat basisscholen en de Fietsersbond om een 30-km-zone vragen. Connexxion is geen voorstander.

Handhaving is een probleem:

“Daarbij moet opgemerkt worden dat politie 30km/u zones niet handhaaft, deze wegen moeten zelf-handhavend zijn ingericht. Bovendien kan de politie snelheden rond de 35 ook niet handhaven als gevolg van de foutmarge van meetapparatuur.”

Op 20 november wordt het rapport tijdens het Wijkoverleg in De Vertoeving, Westzijde 82 in Zaandam besproken, het begint om 19:30. Ook wordt daar de overlast die bedrijven zeggen te ondervinden van de werkzaamheden besproken. Een deel van de ondernemers zou het liefst de pollers op de Beatrixbrug zien verdwijnen.