Ook in 2022 blijft De Orkaan fors groeien

In 2022 groeide het bezoek aan De Orkaan fors, gemiddeld met zo’n 40 procent ten opzichte van 2021. Meer mensen bezochten de website, en er waren ook meer abonnees en volgers op de sociale media-kanalen.

Afgelopen jaar werd de website van De Orkaan elke maand gemiddeld door 175.000 unieke bezoekers bezocht (31 procent meer dan in 2021), die brachten maandelijks 377.000 bezoeken aan De Orkaan (plus 51 procent t.o.v. het jaar daarvoor) wat resulteerde in 583.000 pagina-weergaven (45 procent meer dan in 2021).

Een belangrijke oorzaak van de groei is dat De Orkaan meer nieuws is gaan plaatsen, we zitten nu op 50 à 60 artikelen per week of soms zelfs meer. Ook hebben we meer divers nieuws: meer sport en meer 112-nieuws (vooral die laatste categorie trekt veel bezoek). Groei op sociale media-kanalen leidt ook weer tot meer bezoek. Ook het aantal reacties op artikelen groeit sterk en dat leidt ook weer tot meer bezoek.

De artikelen die het best werden gelezen lieten we hier langskomen.

Boven de groei per maand (rood=paginaweergaven, groen=bezoek, blauw=bezoekers), de enorme uitschieters zijn april en mei 2022. Onder de groei bij het maandgemiddelde sinds 2014. (artikel gaat door onder grafiek)

Social

Alle sociale media-kanalen groeiden in 2022. Vooral het YouTube-kanaal (55 procent meer abonnees ten opzichte van 2021) en Instagram (plus 30 procent) lieten een sterke groei zien. De nieuwsbrief haalde de grens van 3.700 abonnees, Twitter passeerde de 5.000. (artikel gaat door onder grafiek)

Leeftijd

Volgens Google Analytics is 27 procent van de gebruikers 65+. Een derde is jonger dan 45. In vergelijking met 2021 is het publiek iets jonger geworden. (artikel gaat door onder grafiek)

Mobiel

Drie kwart van de bezoeken aan De Orkaan is op de smartphone. Bezoek van de site op de laptop of PC neemt af. (artikel gaat door onder grafiek)

Hoe vinden bezoekers ons?

Ruim een derde van de bezoekers komt direct op De Orkaan door de URL in te tikken of omdat De Orkaan in de bookmarks of favorieten staat (of via een eigen icoontje op je mobiele telefoon). Bijna net zoveel komt via een zoekactie op de site. Minder dan 20 procent komt via Facebook – dat is een relatief laag percentage dat onze afhankelijkheid van Facebook beperkt maakt. Referals (links op andere pagina’s) zijn goed voor 5 procent van het bezoek, Twitter voor 3 procent en mail (de nieuwsbrief) ook voor 3 procent.

Deze data zijn alleen voor De ‘grote’ Orkaan. De Orkaan Junior en Kort Zaans vallen daarbuiten. De cijfers zijn verzameld door Google Analytics. De ‘bezoekers’ (unieke gebruikers) zijn in feite te hoog ingeschat omdat Google apparaten telt en geen personen. Wie op de mobiel en de laptop de site bezoekt telt voor twee; gebruikers die cookies weggooien worden daarna weer als nieuwe gebruikers gezien. Ook zitten bij de gebruikers robots van zoekmachines.

Deel dit artikel:

11 reacties

  • Cees Viergever

    Alsnog vraag ik mij af hoeveel mensen in de zaanse regio nou werkelijk de Orkaan kennen en er gebruik van maken dat zou toch ook op een andere manier te peilen moeten zijn dan met deze statistieken

    • Maarten Leeuw

      Deel het aantal unieke bezoekers door 150.000 inwoners en je weet het ongeveer

      Het is in ieder geval een 10x groter berijk dan….

  • hans van rheenen

    Een verrassing …
    dat de Orkaan voor de helft door jonge mensen als ik (77) gelezen en gebruikt wordt.

    Het enorme potentiaal dat in de archieven bij jullie ligt en ook regelmatig geraadpleegd wordt is een mogelijke factor, óók voor het groeiend aantal nieuwkomers die willen weten hoe het vroeger was.

    Eerder onduidelijk is de omvang van de organisatie incl. de vaak geprezen vrijwilligers …
    misschien een gelijksoortig artikel met getallen en statistieken waard?

  • Dirk Jonker

    Wat is een unieke bezoeker. Ik kijk soms met mijn laptop thuis naar De orkaan, soms met mijn mobieltje en soms de laptop op mijn werk. Dit zijn drie unieke bezoeken van een gebruiker.

  • De Orkaan

    Hoeveel mensen ‘kennen nu werkelijk De Orkaan’… tja, de vraagsteller in ieder geval wel want die reageert op de site van De Orkaan. Het snelle antwoord basis van de cijfers is natuurlijk: ‘steeds meer’.

    Kan je dat ook op een andere manier peilen? Ten eerste: dit is geen ‘peiling’, dit zijn cijfers op basis van alle bezoek aan de site, op basis van hoevaak op artikelen geklikt is. Een ‘peiling’ (dus onderzoek bij een steekproef) is ook mogelijk, dat kost minstens € 4.000 maar voor een omvangrijke streek als de Zaanstreek moet je op het dubbele rekenen. Dan worden zo’n 300 (!) mensen online bevraagd. Wij vinden dat veel te veel geld en vragen ons af of die uitkomsten bij zo’n kleine steekproef wel betrouwbaar zijn.

    Je kan het aantal unieke bezoekers niet vergelijken met het het aantal inwoners. De Orkaan wordt ook gelezen door mensen buiten de Zaanstreek, bijvoorbeeld bij nieuws dat meer dan lokale betekenis heeft, maar ook door mensen die hier willen gaan wonen of gewoond hebben of door bewoners van buurgemeenten.

    O Ja: dat over ‘unieke bezoekers’ – dat staat gewoon in het artikel.

  • Jasper Hartog

    Ik volg al jaren het nieuws via De Orkaan RSS feed. Ideaal dat ik zo nieuws van verschillende bronnen in 1 externe app kan overzien

    Ik ben al een tijdje verhuisd uit Zaandam, maar volg het nieuws nog steeds graag
    Heb in mijn nieuwe regio helaas geen nieuws bron gevonden die het nieuws zo goed brengt als De Orkaan

  • Pieter Heine

    Ik mis in de leeftijd taart 35-44. Iets waar ik mezelf ook onder mag scharen.

  • Anneke van dok

    uniek of niet, mijn Orkaan neemt niet af maar toe

Reageren? Ja, graag! Houd je aan onze regels

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *