Opinie Jan Betlem: een kater na Zoom-overleg

Jan Betlem uit Wormerveer deed mee met een digitaal overleg met de gemeente over het verkeer in Wormerveer. “Frustrend” volgens hem.

Hier een ingezonden stuk van hem plus zijn ideeën over hoe het wel zou moeten in Wormerveer en Wormer met de Zaanbrug (eind deze maand maakt de Provincie de definitieve plek van de tijdelijke brug bekend)..

Jan Betlem:

“Er is deze week (16, 17 en 18-3) een Zoom overleg met de gemeente geweest over Zaanstad-Noord, de verkeerstoekomst van Krommenie, Wormerveer en Assendelft. Dat is tamelijk frustrerend 1,5 uur de gemeenteambtenaren en hun ingehuurde bureaus aan het woord en hooguit 0,5 uur de insprekers.

Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat de ambtenaren dit wel een prettige manier voor een bijeenkomst vinden. Zij bepalen nu wie er spreekt, wanneer dat gebeurt en wanneer dat gebeurt, alles onder controle. Maar de deelnemers blijven met de kater achter, tenminste ik wel, dit is niet fijn, dit geeft niet het gevoel dat je gehoord bent en wordt.

Zo is mijn oplossing voor de verkeersdruk in Wormerveer, veroorzaakt door Wormer, de volgende: De nieuwe Zaanbrug voor langzaam – en hulpverkeer. Een nieuwe brug in het verlengde van de Prinses Irene Brigadeweg die ook een noodbrug tijdens de bouw van een nieuwe Zaanbrug overbodig maakt.

Nu kostenverhogend maar in de nabije toekomst geldbesparend. En als grote voordeel dat Wormerveer voor de route Stationstraat / Zaanweg / Dubbelebuurt/ Zuideinde fietsvriendelijk en verkeersluw gemaakt kan worden en evengoed bereikbaar blijft.”

5 reacties op Opinie Jan Betlem: een kater na Zoom-overleg

  1. Peter Oosterhuis schreef:

    Hey Jan,
    begrijpelijk dat je gefrustreerd raakt door dit soort vergaderingen, wij mogen zogenaamd inspraak hebben .
    heb zelf een aanvraag over een verkeeersprobleem aangekaart bij de gemeente is nu al 6 weken in behandeling(thuis op de bank ivm thuiswerken}.
    maar ik kan mij volledig vinden in jou plannen.

  2. Henk Thesing schreef:

    Komt mij heel bekend voor.
    Als de Gemeente iets wil, wat tot reactie kan leiden vanuit de samenleving, dan wordt er een klankbordgroep, meedenkgroep, bewonersgroep, inspraakgroep of zoiets in het leven geroepen.
    Die hebben op de hoorzittingen of tijdens overlegrondes niets te vertellen, moeten alleen aanhoren en ook mogen geen zaken naar buiten worden gebracht.
    Het lijkt wel democratisch maar is het beslist niet.
    De Gemeente kan later wel naar voren brengen (bv bij rechtszaak) dat er overleg is geweest.
    Dit gaat al jaren zo en er veranderd nooit iets.
    Er zijn voorbeelden ten over maar die ga ik niet allemaal opnoemen.

  3. Goedemiddag meneer Betlem,

    Wij hebben met veel belangstelling kennis genomen van uw opiniestuk. Het is een mooi artikel geworden met wederom een wat minder mooi voorbeeld van wat de gemeente ‘burgerparticipatie’ noemt. Momenteel inventariseren wij alle voorbeelden van gebrekkige communicatie, geen -of weinig inspraak en zo meer. In dat kader heeft u zojuist een e-mail van ons ontvangen.

    Met vriendelijke groet,

    Juliëtte Esmée Rot
    Fractievoorzitter Democratisch Zaanstad
    http://www.democratischzaanstad.nl

  4. Dirk Schoonderbeek schreef:

    Altijd weer hetzelfde liedje. Een peperduur bureau inschakelen om een mobiliteitsplan te maken, oja, nog even burgerparticipatie doen, dan krijgen we daar later geen gezeur over. Vervolgens die Zaanbrug er door drukken en die noodbrug moet en zal er ook komen. Voor de deur van Mulder Verhuizingen en het hele gebied ernstig verstoren. Terwijl in hetzelfde mobiliteitsplan het advies is om een brug te maken in het verlengde van de Prinses Irenebrigade weg. Precies wat Jan Betlem en velen met hem zo duidelijk hebben gemaakt de afgelopen jaren. En voor die adviezen geen rekening van een paar ton gestuurd!

  5. Titia Wissing schreef:

    Helaas wisten wij tot afgelopen vrijdag niets van inloop of inspreek avonden n.a.v. het Zaans Mobiliteitsplan. Bij navraag bleken andere bewoners in onze buurt evenmin hiervan op de hoogte te zijn. Hoe informeert de Gemeente omwonenden/betrokkenen over dergelijke initiatieven?

    In het bewuste Zaans Mobiliteitsplan geeft het gerenommeerde verkeerskundig adviesbureau Goudappel het advies om de verkeersdruk in Wormerveer te ontlasten o.a. door de bouw van een brug in het verlengde van de Prinses Irenebrigade weg (en Wormer). Waarom wordt er geld uitgegeven aan de vernieuwing van de Zaanbrug en de aanleg van een Noodbrug (met rampzalige consequenties voor de bewoners + de verkeerssituatie) en wordt het advies van Goudappel in de wind geslagen?

Hier vind je onze regels

Reageren? Ja, graag!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *