Overlast sluipverkeer door open busbrug (filmpje)

Door de openstelling van busbrug De Binding tijdens de spits loopt het verkeer in Westerkoog vast volgens informatie op de website Rondomdebinding.

De open busbrug zou in de spits sluipverkeer aantrekken dat de route door de wijk als alternatief gebruikt om van de A8 op de Provincialeweg te komen.

Op de website zijn beelden van Google live verkeersinformatie te zien waarop duidelijk zou worden dat er meer verkeer door de wijk komt.

Er ontstaan gevaarlijke situaties voor fietsers. De weg is nu “levensgevaarlijk” volgens Rondomdebinding, ouders zouden hun kinderen nu ook over het trottoir laten fietsen wat weer nieuwe gevaarlijke situaties oplevert.

Knelpunten zijn de kruising van de Wildeman naar de Westerkoogweg en de kruising busbrug Wildeman – Glazenmaker. Over deze plekken heeft de werkgroep video’s online gezet.

Dinsdagavond 28 februari om 19:00 is een zitting van de bezwarencommissie op het gemeentehuis. Opnieuw zullen bewoners hun standpunten toelichten voor een veilige en leefbare woonwijk waarin geen sluipverkeer past.

30 reacties op Overlast sluipverkeer door open busbrug (filmpje)

  1. themx schreef:

    Grappig dat geen een fietser zijn hand uitsteekt, terwijl elke auto stopt.

  2. Kees de Wit schreef:

    Erg overdreven, ik kom hier dagelijks en heb nergens last van.
    Laat ik het zo zeggen, het is niet “erger” geworden.

  3. Jan Schrijver schreef:

    Zulke verkeerssituaties zijn door heel Zaanstad te vinden. We wonen namelijk in een stad. Waaraan ontlenen de tegenstanders van de openstelling
    een uitzonderings positie?

  4. Tinus schreef:

    Dit is enorm overdreven. De weg is zeker niet levensgevaarlijk door de verkeersintensiteit. Wat er wel aan de hand is is dat de inrichting niet overal even logisch is, dat de toegepaste voorrangsborden verwarrend zijn, neem als voorbeeld je rijdt over de brug naar westerwatering en je wil linksaf, heeft de overstekende fietser voorrang? Tuurlijk er staan haaientanden voor de fietser maar dit is juridisch gezien geen 1,2,3tje. Komt de fietser van de brug dan is hij rechtdoorgaand verkeer, komt hij vanuit westerwatering dan is hij dit niet, ten opzichte van het afslaande verkeer. De gemeente moet de brug openstellen en tevens de inrichting duidelijker maken, en veiliger. Maar wat ik dagelijks zie is dat het enkel gevaarlijk word door de mentaliteit van enkele bestuurders. Vooral op de fiets! En dat heeft niets te maken met het openen van de brug.

  5. Boon schreef:

    Eerste filmpje laat zien wat ik als auto en fiets bestuurder ook gewoon zie. Al die fietsen krijgen over het algemeen allemaal de doorgang waar ze recht op hebben. Dus ja Westerkoog sluit aan in de file. Want al die koekblikken komen uit de wijk en zeker niet allemaal uit Westerwatering hoe graag de klagers dat ook willen.

  6. Keendert Moerland schreef:

    Tja heb er niet veel last van moet ik eerlijk bekennen. Tja en om kinderen op het trottoir te laten gaan fietsen levert weer gevaar voor de voetgangsers op. Dus ja?????? Iedereen maakt er gebruik van. Dus waar hebbennwe het over! Lekker open laten zou ik zeggen.

  7. Astrid schreef:

    Ik vind het te ver gaan om nu al te zeggen dat de busbrug weer dicht moet. De extra drukte komt voornamelijk omdat er wegwerkzaamheden in westerwatering zijn. Je kunt er pas echt over oordelen als die ontsluiting weer normaal begaanbaar is.

  8. cor schreef:

    Logisch dat het drukker is na ontsluiting dan daarvoor. Het ontlast ook andere plekken. Stoplichten niet nodig zo te zien, loopt soepel. De filmpjes leveren het bewijs. Lijkt nepnieuws afkomstig van wie er voordeel bij hebben.

  9. Paul schreef:

    Het enige probleem wat ik zie zijn de Fietsers, schuin oversteken, voetpad gebruiken e.d.
    Automobilisten over het algemeen zeer oplettend.

    Nope, geen probleem lijkt mij zo.

  10. arie schreef:

    dat is een kleine 400 auto’s per uur tjonge jonge wat is dat erg

  11. Ernie schreef:

    Ik zie hier een volkomen gezonde verkeerssituatie. De auto’s stoppen netjes voor de aangebrachte haaientanden wanneer er fietsers aan komen rijden. Je ziet inderdaad dat verschillende fietsers geen richting aangeven. Er bestaan duizenden van dit soort verkeerssituaties in Nederland.

  12. René schreef:

    Het is vooral de inrichting die verkeerd en gevaarlijk gebruik stimuleert. Bij drukte stroopt het verkeer op en is er bij de kruispunten te weinig ruimte en bescherming voor fietsers en is de doorstroming in gevaar. Bij rustiger verkeer nodigt de rondweg een te hoge snelheid uit voor een weg zonder gescheiden fietspaden, waardoor het eveneens gevaarlijk wordt voor fietsers, vooral in drie verraderlijke bochten.

    Anders gezegd, de weg lijkt op het oog ingericht als een verkeersader, maar is daar niet voor bedoeld en mist daarmee ook voorzieningen die daarvoor nodig zijn. Het lijkt of men geen keuze durft of wil maken om het meer “shared space” te maken, of juist de verkeersstromen te scheiden. Natuurlijk ben ik er voor om de busbrug 24/7 open te stellen, zekert zolang de weg rondom niet wordt aangelegd, want tot 10 km omrijden om hemelsbreed 100m verder te komen in natuurlijk onacceptabel. Maar iets meer inzet om de weg door Westerkoog veilig te houden mag dan ook wel.

    Ideaal gezien lijkt mij de twee kruispunten om te zetten in kruispunten met stoplichten en bij beide T-splitsingen opstelstroken voor de beide richtingen, ten koste van wat groen. Vervolgens de rijbaan versmallen om ruimte te maken voor een fietspad naast de weg op trottoirhoogte of gescheiden door een trottoirband en waar mogelijk gescheiden door een groenstrookje of parkeerplaatsen. Zonder verbouwingen moet echt de maximum snelheid naar 30 km/u, samen met wat goedkope snelheidsbeperkende maatregelen, bloembakken bijvoorbeeld.

    • Boon schreef:

      Ik begrijp dat Westerkoog wel een Busbrug wil maar de benodigde bussen niet meer. Connexxion wil niet in een 30km buurt rijden. En verder zal ook shared space eigenlijk niets veranderen aan de huidige situatie wat ook al shared is. Het is gewoon de onwil van een aantal bewoners om de hand aan de ploeg te slaan en een nieuwe weg aan te leggen.

      • René schreef:

        Nou, bij shared space hoort ook een visuele component. Dat betekend gekleurde bestrating of asfalt met reliëf en geen belijningen, verkeersborden, etc. Wat er nu ligt is erg halfslachtig. Deels fietssuggestiestrook, deels met een valse middenberm, maar overal glad asfalt, relatief breed en ontworpen als ontsluitingsweg, maar het wordt gebruikt als een soort arteriële weg.

        Voor het verkeersvolume is shared space niet ideaal, in ieder geval niet prettig, want het idee van onveiligheid en daarmee oplettendheid is eigenlijk het het hele idee van shared space. Dat werkt oké als de hoeveelheid fietsers en voetgangers wat hoger ligt en het aantal auto’s wat lager dan hier.

        Uiteraard is de weg rondom uiteindelijk het beste, maar daar is de politiek voor nodig. Tot die tijd zegt ook de fietsersbond dat hier hier gewoon beter beschermde fietspaden moeten komen.

        • Rob schreef:

          Zegt de Fietsersbond dat echt? De inrichting in Westerkoog is echt ongeschikt voor vrijliggende fietspaden. Veel te veel uitritten en zijstraten. Neveneffect van fietspaden is namelijk dat het gevaar zich verplaatst naar kruisingen. Afslaande automobilisten denken nog snel even te kunnen kruisen voor een rechtdoorgaande fietser én automobilisten komende uit een uitrit of zijstraat rijden op tot de rijbaan en staan dwars op het fietspad ….

          Tegen een geringe daling van ongevallen tussen kruisingen staat een sterke stijging van ongevallen óp kruisingen (o.a. SWOV, Wggers en Dijkman, 1992; inzichten en ervaringen zijn onveranderd sindsdien). Je zou een fietspad dus al erg lang moeten maken, ongehinderd door uitritten en zijstraten, om het ongevalsverhogend effect van kruisingen te compenseren. Een woonwijk leent zich daar niet voor.

          Shared Space zou hier dus wel degelijk kunnen werken bij een andere inrichting van de weg. Shared Space is niet zozeer gebaseerd op onveiligheid, maar veel meer op (wederzijdse) zichtbaarheid.

  13. Paul schreef:

    Nou, als dat het slechtste en gevaarlijkste is in 10 minuut en 50 seconden geselecteerde opnamen… poeh hee!
    Behoudens 1x claxonneren waar een automobilist vergeet de andere voorrang te verlenen, gebeurt er qua auto’s zo ongeveer helemaal niets. Er wordt eerder voorrang verleend aan fietsers terwijl dit niet hoeft. Wel sociaal.
    Een enkele kamikaze-actie van een fietser daargelaten, zie ik verder weinig bijzonders.

    Zolang alle weggebruikers zich aan de regels van het spel houden en gewoon even goed opletten, kan het veilig en ordelijk verlopen.
    Tegen degenen die altijd al een gevaar op de weg waren, is weinig opgewassen. Die verkloten het overal. Die zouden teruggestuurd moeten worden naar de rijschool.

    Dat de gemeente de indeling en voorrang beter had kunnen maken, is dan wel weer duidelijk.
    Voor de rest een beetje een storm in een glas water, naar mijn beleving.

  14. Mas schreef:

    Heerlijk dat geklaag.
    Mijn overtuiging is dat het enorm meevalt gelet op het feit de wegwerkzaamheden nog niet afgerond zijn. Logisch dat het drukker is.
    Laten we ipv klagen begrip voor elkaar tonn, elkaar helpen en tegemoet komen. We hebben elkaar nodig. Dus, alsjeblieft stop met klagen en kostbare procedures. We wonen in een stad en daar hoort af en toe drukte bij.

  15. Lin schreef:

    Ik zie alle auto’s keurig wachten..geen probleem lijkt me?
    en dat het drukker is lijkt me ook logisch omdat een heleboel mensen hun voordeel hiermee doen,wat wel betekend dat er op andere plaatsen weer gecompenseerd wordt. Prima initiatief

  16. L. Neefjes schreef:

    Veel aannames in het stuk tekst… Er zou, er zouden… allemaal niet onderzocht! De route is naar mijn mening niet veel drukker, het verkeer staat niet meer om 7.00 en 18.00 op een rij, ook gevaarlijk maar gaat veel geleidelijker door de wijk.

  17. Amber schreef:

    Voor de tijdelijke openstelling, vanwege de werkzaamheden aan de Houtveld weg,kwam ik regelmatig in Westerkoog om mijn dochter af te zetten bij haar vader. Daar pakt zij de fiets en gaat naar school. Voorheen reed ik dan helemaal om omdat ik werk aan de andere kant van de brug. Nu kan ik er overheen tot eind mei en hoef ik even niet meer om te rijden. Scheelt tijd, benzine en is dus beter voor het milieu. Ik maak de verkeerssituatie 5 dagen per week mee. En er is nauwelijks iets veranderd. De drukte valt mij enorm mee en mijn dochter stapt bij haar vader dus gewoon op de fiets en gaat zonder problemen naar het SMC. Wat ook nog steeds niet is veranderd is dat kinderen soms met z’n drieën naast elkaar fietsen buiten het fietspad en hun hand niet uitsteken of geen verlichting hebben. Dat laatste maakt mij verder niet uit hoor,ik kijk zelf goed uit en stop keurig voor iedere fietser.

  18. Margret Heijnen schreef:

    Dit is maar een moment opname, de fietsers veroorzaken het grootste gevaar door zich niet aan de verkeersregels te houden.
    Ik maak op verschillende tijden elke dag gebruik van de busbrug per auto en heb nog geen enkele keer een gevaarlijke situatie meegemaakt.
    Er zijn wel lastigere/gevaarlijkere plekken aan te wijzen.
    Neem bijv. De rondweg bij de Total, als ik van de richting zaandijk kom en links aanhou om de rondweg te vervolgen heb ik al tientallen malen een noodstop moeten maken of met luid toeteren een aanrijding kunnen voorkomen doordat de auto’s van rechts zo doorrijden. (Al vele aanrijdingen daar gebeurd).
    Laat de busbrug gewoon open, geeft meer voldoening voor veel mensen dan ergenis van anderhalve kippenkop.

  19. Myriam schreef:

    Stoplichten?!?

  20. Vincent schreef:

    Wel, als mensen er zo’n last van hebben moeten ze met een alternatief komen dat niet bestaat uit een (lees: 1) 4-baans weg (2 in, 2 uit) voor heel Westerwatering.

  21. Een JordaanseKalver is AmsterZaans schreef:

    Zaanstad behoord gezien de grote en de aantal inwoners voldoende in en uit wegen te hebben. wil je in een enclave wonen, speciaal voor je eigen gemoedsrust en belang dan sla je de plank mis ! In steden dien je samen te wonen met meerdere. Iemand uit Assendelft en Krommenie of Westzaan etc. heeft net zoveel recht om daar te rijden dan iemand die uit Westerkoog komt of uit de Westerwatering ! En voor die fietsers ; stoplichten. !

  22. PeterH schreef:

    Als je deze ‘verkeerschaos’ wilt oplossen, kun je beter de brug afsluiten voor fietsers.

  23. Boon schreef:

    Waarom verkeerslichten? Zowel op de rotonde als bij de driesprong gaan fietsers voor. En dat gaat al jaren heel aardig. Verkeerslichten plaatsen is een oplossing geven waar geen probleem is. Het grootste probleem zit hem in ongeduldige, dus te laat vertrokken, doorduwende auto’s die hun soortgenoten geen voorrang verlenen en laten we wel wezen dat zijn dan ook de zelfden die door het oranje scheuren. Maar behalve het half uurtje s’morgens is er gewoon geen druk verkeersaanbod.

  24. Jan schreef:

    De kop suggereert weer eens iets geheel verkeerds. Dat klopt niet. Bron u s zeker een bekende of zo?

  25. Marjan Duinmeijer schreef:

    Dit speelt al ,voor mij althans, sinds 1989 .Al menig belanghebben-avonden bezocht, wat alleen maar frustraties mijnerzijds opleverde ! De brug bleef dicht, ondanks alle gedane beloftes over beperkte opneningstijden…. en toen het eindelijk wel mocht, was ie in no-time weer gesloten, wat mij het idee gaf dat er wel een heeeeel belangrijk iemand die in baan in de gemeente had en in Havenzathe woonde, in staat was om dit voor elkaar te krijgen. Nu is de busbaan, na zoveel jaar eindelijk helemaal open en dezelfde zuurpruimen die dit niet kunnen verkroppen, gaan het nu over een andere boeg proberen….natuurlijk moet je altijd goed uitkijken in een drukke woonwijk, maar de geschetste situatie is zwaar overdreven. Fietsers zijn een kwetsbare doelgroep waar we als automobilist terdege rekening mee moeten houden, maar ook zij , de fietsers dus, hebben hun eigen verantwoording te nemen en zich aan de regels te houden

  26. Boon schreef:

    Nogmaals, dit zijn door bewoners van Westerwatering en WesterKoog veroorzaakte problemen . Tegen een weg buitenom en later door Westerkogers tegen de beoogde weg binnendoor.
    Blijven 2 opties open. Alsnog de weg buitenom aanleggen icm woningbouw of de Prinsenstichting uitkopen en een betonbak aanleggen van de Houtveldweg naar de rotonde van de omgelegde Guisweg.

Hier vind je onze regels

Reageren? Ja, graag!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *