Aankomend weekend staat Pinksteren weer voor de deur, en daarmee natuurlijk ook PinksterZaan. Op tweede pinksterdag (9 juni) wordt op de Zaanse Schans traditiegetrouw stilgestaan bij de overwinning op de Spanjaarden in 1574, tijdens de Tachtigjarige Oorlog. De viering van Pinksterdrie (10 juni) in de Bullekerk gaat niet door. Een deel van de subsidie moet worden teruggestort aan Zaanstad.

In de Bullekerk zou een ondernemersbijeenkomst en een open podium voor Zaanse artiesten worden georganiseerd. Dit gaat niet door. Opvallend, want in de subsidieaanvraag, de bijbehorende begroting en een later aangepaste begroting werd wel uitgegaan van dit programma. Voor het totale evenement, inclusief het festival op de Zaanse Schans, stelde Zaanstad € 35.000 beschikbaar, waarvan € 7.500 nu wordt teruggestort.

Volgens het bestuur van PinksterZaan bleek tijdens de planning dat ze toch ‘geen kans zagen om in dit korte tijdsbestek een nieuw evenement uit de grond te stampen met elkaar.’ Eind maart dacht Niels Busch van de Bullekerk nog dat het plan waarschijnlijk wel door zou gaan, maar later gaf hij aan dat het uiteindelijk ‘te kort dag was om te regelen’.

Kanonsalvo’s

Dit jaar trekt Zaanstad bijna vier ton uit aan subsidies voor elf lokale evenementen, waaronder PinksterZaan. Lees hier welke andere evenementen subsidie ontvangen. De meeste evenementen ontvangen alleen subsidie voor dit jaar, maar PinksterZaan is een van de drie met een meerjarenplan en krijgt € 35.000 subsidie voor dit jaar, met naar verwachting hetzelfde bedrag voor 2026 en 2027.

Op Tweede Pinksterdag (9 juni) start om 10.00 uur het historisch festival op de Zaanse Schans met bulderende kanonsalvo’s van Saluut Batterij Amsterdam, op teken van burgemeester Jan Hamming. Elk heel uur klinkt een knal over de Zaan.

Tot 17.00 uur zijn er allerlei activiteiten: verhalenverteller Jacob Passander brengt de Tachtigjarige Oorlog tot leven, de zeepmaker van Orseket demonstreert het zeepzieden en muziekgroep Hailander zorgt voor historische klanken. De organisatie verwacht zo’n 6.000 bezoekers.

Begroting

De subsidieaanvraag omvat een begroting van € 55.000, waarvan € 35.000 subsidie van Zaanstad. Volgens de subsidieregels mag de gemeente maximaal 50 procent van de kosten vergoeden, dus € 27.500. Daarmee zou de subsidie eigenlijk te hoog zijn.

De organisatie schrijft echter dat er in overleg met Zaanstad ruimte zou zijn om vrijwilligerswerk en gesponsorde materialen als non-cash bijdragen mee te tellen. Dit gebeurt overigens bij geen van de andere elf evenementen.

Daarna is de eerder in de evenementenaanvraag opgenomen begroting aangepast, waardoor het subsidieaandeel onder de 50 procent blijft en de aanvraag van € 35.000 subsidie toch mogelijk is. Daarbij heeft de organisatie aan de non-cash inkomstenkant € 10.000 voor bestuursvergaderingen (€ 500 per keer), € 7.500 aan bijdragen in natura en € 2.500 voor ‘gratis publiciteit’ meegerekend.

Door het wegvallen van het programma in de Bullekerk is de begroting opnieuw aangepast, waarbij nu € 7.500 wordt teruggeboekt. Daarmee is de oorspronkelijke begroting inmiddels twee keer aangepast, nadat de subsidie al was verleend.

Reactie

Het bestuur vindt het niet raar dat zij in hun begroting wél non-cash posten opvoeren, terwijl andere evenementenorganisaties dat niet doen. Volgens het bestuur biedt de gemeente daar ruimte voor. Ze stellen dat de gemeente vraagt om naast de subsidie ook andere middelen in te zetten, bijvoorbeeld in de vorm van vrijwilligerswerk of bijdragen in natura. Daarom zijn in de begroting posten opgenomen zoals € 10.000 voor bestuursvergaderingen en € 2.500 voor ‘gratis publiciteit’.

Volgens het bestuur is het bedrag voor de bestuursvergaderingen gebaseerd op vier bestuursleden die elk twee uur per vergadering besteden, tegen een tarief van € 50 per uur, plus kosten voor de locatie. De € 2.500 voor ‘gratis publiciteit’ is bedoeld voor het schrijven en voorbereiden van artikelen en het onderhouden van contacten met media. Het bestuur geeft aan dat zij de gemeente hebben laten weten dat zij, inclusief deze gekapitaliseerde posten, ervoor zullen zorgen dat het subsidieaandeel ook na het schrappen van het Bullekerk-programma onder de toegestane 50 procent blijft.

Lees ook:

Door Nick Boeske. Info: Verdeling evenementenbudget 2025, begrotingen, de subsidieaanvraag en gesprekken met Niels Busch (De Bullekerk) en PinksterZaan bestuur. Foto: De Orkaan.