Prijs voor Zaanse Kapitein Rob

Vanmiddag maakte Rob Vooren zijn laatste reis als kapitein van de Zaanhopper. Zeven seizoenen lang heeft hij Zaankanters en toeristen over de Zaan vervoerd.

Daarom – en vanwege zijn inzet voor de verbetering van de vaarverbindingen over de Zaan en het Noordzeekanaal – krijgt hij Daam Schijfprijs.

De vaarverbindingen over de Zaan worden met ingang van 2018 door rederij Lee verzorgd. Voor Rob is in de nieuwe constructie geen plaats meer. Daarmee komt een einde aan het werk van een toeristisch pionier en een echte Zaanse schipper.

De Zaanse Politieke Vereniging ROSA eert daarom Rob Vooren met deze prijs. Stichting Marketing Zaanstreek, Stichting de Zaanse Schans, Stichting Monet in Zaandam en de mannen van Hailander hebben zich bij het initiatief aangesloten.

De prijs, in de vorm van een medaille met oorkonde, is vernoemd naar de Zaanse uitvinder Daam Schijf, die op 20 juni 1743 een proefvaart maakte met zijn schip ‘Volg mij’, het eerste vaartuig dat zonder zeil of roeiriemen vooruit kon komen. De tocht duurde maar kort en eindigde in een ramp, maar Daam Schijf bewees wel een originele geest te zijn die buiten de gebaande paden durfde te treden.

De medaille is vandaag ‘doorgegeven’ in het Atelier van Monet door kinderboekenschrijver en ROSA-steunfractielid Hans Kuyper die in 2008 de onderscheiding kreeg.

5 reacties op Prijs voor Zaanse Kapitein Rob

  1. Ruud (brabozaankanter) schreef:

    Goh wat jammer dat Dhr Vooren er mee ophoudt.
    De prijzen zullen bij Lee wel flink omhoog gaan ,
    Jammer, juist het kleinschalige karakter van het hoppertje was zo leuk..

  2. Hans Kuyper schreef:

    En laten we de mannen van blusboot De Weer niet vergeten! Ze sloten zich aan toen de persberichten al waren verstuurd, maar hun erepoort van Zaanwater maakte kapitein Robs aankomst bij het Atelier van Monet onvergetelijk groots!

  3. Ron schreef:

    Rob Vooren was/is een geweldig Zaans fenomeen.
    Wij hebben diverse malen van zijn diensten gebruik gemaakt.
    Haalde je, indien mogelijk, ook op niet officiële aanlegplaatsen op.
    Onderweg kwam je alles te weten over welke molen, welke fabriek en waarom.
    Jammer genoeg zagen we z’n karakteristieke vaartuig ook heel vaak geheel of bijna leeg langsvaren
    Slechte promotie van o.a. de gemeente? Dag stukje originele Zaansheid, daar kan geen Rederij Lee tegenop!

    • Ruud (brabozaankanter) schreef:

      Precies, sommige opstappunten waren gewoon heel lastig te vinden …zeker als je van buiten kwam, Idd slechte informatievoorziening wat dat betreft..

  4. max schreef:

    een betere schipper is er niet !

Hier vind je onze regels

Reageren? Ja, graag!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *