Deze week geen Nieuwsblad De Zaankanter en geen Krommenieër. En ook daarna niet meer. Uitgever BDU uit Barneveld heeft het faillisement van de huis-aan-bladen aangevraagd.

Daarmee komt een eind aan een geschiedenis die voor De Zaankanter in 1992 begon en voor De Krommenieër in 1932.

De uitgever was er duidelijk over: “De werkzaamheden zijn per direct gestaakt.” Werknemers zijn meteen ontslagen. BDU stopt met vrijwel alle huis-aan-huisbladen in Noord-Holland (16 titels) die ze in 2017 overnam van De Telegraaf (TMG).

Volgens BDU waren de titels “al lange tijd verlieslatend door concurrentie in de markt en tegenvallende advertentie-inkomsten.”

Ambities

Na de overname waren er grote ambities bij de nieuwe uitgever, de kranten kregen een nieuw uiterlijk, er werd nieuw personeel aangenomen voor politieke – en sportverslaggeving, en de digitalisering zou voortvarend worden aangepakt. De nieuwe correspondenten zouden zelf foto’s en video moeten maken. De ambitie: “24 uur per dag, zeven dagen in de week een actuele nieuwssite”.

Het is nooit van de grond gekomen ondanks samenwerking met andere media zoals RTV Zaanstreek. Daarnaast kampte de krant met bezorgproblemen.

Zaankanter

De Zaankanter werd op 16 september 1992 gelanceerd door de voormalige Typhoon-medewerkers Dick Smit en Hans Best. Zij waren na de fusie tussen Typhoon en Zaanlander ontevreden over het huis-aan-huisbladenbeleid van het Telegraafconcern. Daar was geschoven en geknoeid met titels (Gezinsbode, Week in – Week uit, Onze Krant) waardoor de herkenbaarheid voor Zaanse lezers en adverteerders leek te verdwijnen.

Nadat De Zaankanter zich commercieel had bewezen, werd de krant gekocht door het Telegraaf-concern.

De Krommenieër

Advertentieblad De Krommenieër van de firma Knijnenberg begon in juli 1932. Na de oorlog kwam ‘De Krommenieër’ terug met een aantal correspondenten en journalist G. Visser die in vaste dienst was. In januari 1967 werd het blad overgenomen door Drukkerij Stuurman (De Typhoon).

Vanaf 1977 werd het blad geïntegreerd in de huis-aan-huisbladengroep van De Typhoon. Het blad werd op het kleine ‘weekend’ formaat gedrukt en werd samengesteld door de redactie van Week-in-Week-uit. (Zaanwiki)

Huis-aan-huisbladen

Wat hadden we aan huis-aan-huisbladen? De Typhoon (op donderdag, tot 1976), Week in – Week uit (1976), Zaanse Gezinsbode (1955, begin jaren negentig opgeheven), Zaanvizier, Onze Krant, het Zondagochtendblad van Telegraaf Media Groep (stopte in 2015).

Overblijven het Stadsblad en Zaanstreek op Zondag (Rodi) en het Kompas in Oostzaan (ook uitgegeven door Rodi).

(De medewerkers kregen op de ‘verjaardag’ van de krant, 16 september, te horen dat ze ontslagen waren.)

(Het logo van de eerste Zaankanter vertoont overeenkomsten met dat van De Orkaan. Beide zijn ontworpen door Jan Schoen die zich liet inspireren door het logo van De Typhoon.)