Scholen naar Topsporthal, fietsstroken voor Oosterveld

oosterveld streetview

Vanaf volgend schooljaar verhuizen de gymlessen van De Golfbreker, De Watermolen en Dynamica van De Sprong naar de Topsporthal.

De scholen vonden dat geen vooruitgang. De Sprong was naast de deur, de nieuwe hal is 20 minuten (volgens B&W) tot een half uur (volgens de scholen) lopen.

De scholen hoopten nog dat ze toch in De Sprong zouden kunnen blijven maar dat plan gaat niet door. In plaats daarvan komt de gemeente met een andere oplossing: fietsen. Maar dan wel over een veilige route.

De scholen vonden de fietsroute namelijk gevaarlijk en ook lastig omdat er dan meefietsende ouders ingeschakeld moesten worden.

Voor dat eerste punt heeft het college een oplossing: het Oosterveld wordt een fietsroute “omdat kinderen vanwege sportlessen naar de topsporthal de Koog moeten fietsen”.

oosterveld

Er komen fietsstroken aan beide kanten van de weg, met onderbroken lijnen en fietssymbolen. Het parkeerverbod wordt ingetrokken omdat het sowieso verboden is om op een fietsstrook te parkeren.

Belanghebbenden kunnen binnen 6 weken een bezwaarschrift indienen bij B&W.

8 Reacties op Scholen naar Topsporthal, fietsstroken voor Oosterveld

  1. Adrie says:

    Maak de wezelstraat 1 richting.
    en dan ook de ringweg 1 richting
    Scheelt een heleboel verkeer
    Tevens dan de busbrug helemaal pen ook in de spits.

  2. Rob says:

    Fietsstroken zijn symboolpolitiek. Automobilisten hebben namelijk de neiging de belijning op de weg te volgen waardoor fietsers op een fietsstrook met minder tussenruimte worden gepasseerd dan op dezelfde weg zónder strook (ergo: op een weg zónder fietsstrook nemen automobilisten het zekere voor het onzekere en nemen meer ruimte om te passeren). Maak er dan beter een éénrichtingsweg of een fietsstraat van.

    • sonja puhl says:

      Om de weg veiliger te maken met fietsstroken moeten deze stroken 2 meter breed zijn volgens het adviesbureau Fietsberaad.

      • Rob says:

        Wettelijk mag (helaas) alles. Die aanbevolen breedte geldt overigens fietspaden. Voor fietsstroken is dat slechts 1,25 meter. En een wegbeheerder mag daarvan afwijken. Gezien de breedte van die weg vrees ik dat er geen stroken van 2 meter gaan komen en alles smaller dan 2 meter is gevaarlijk. Vandaar mijn opmerking liever de stroken weg te laten en er eenrichtingsverkeer van te maken. Goed opletten dus hoe een en ander wordt uitgevoerd.

        • sonja puhl says:

          Waarom niet het dubbelzijdige vrijliggende fietspad doortrekken?

          • Rob says:

            Kostenplaatje? Op een bestaande weg 2 fietsstroken schilderen is goedkoper dan een compleet fietspad doortrekken. Overigens is een fietspad niet altijd veiliger. Als fietser wordt je door afslaand autoverkeer nogal eens over het hoofd gezien en op die weg is dat zeker het geval door al het (auto-)verkeer dat van en naar de sportvelden gaat. Een dubbelzijdig fietspad heeft dan nog eens als extra handicap dat linksrijdende fietsers nog vaker over het hoofd worden gezien. Het is nog niet zo heel lang geleden dat organisaties als VVN, SWOV en ANWB wegbeheerders aanraadden linksliggende fietspaden zoveel als mogelijk te vermijden.

  3. Corine Gorter says:

    Niet zo’n heel fijn idee dat mijn dochter dit komend schooljaar daar elke week mag fietsen >:-(
    Ik neem aan dat dit een tijdelijke oplossing is en dat er een nieuwe gymzaal wordt gebouwd voor de scholen!

Leave a Reply to Boon Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>