‘Second opinion’ Guisweg weggegooid geld?

De gemeenteraad van Zaanstad en de Vervoerregio Amsterdam leven in verschillende werelden.

In de raad van Zaanstad wordt een verdiept spoor in Zaandijk en Koog aan de Zaan als reële mogelijkheid gezien. Ze hebben € 150.000 losgekregen om dat te laten onderzoeken. Bij de Vervoerregio gelooft niemand daar meer in. Sterker nog: die optie lijkt een gepasseerd station.

De Vervoerregio (samen met ProRail, Rijkswaterstaat, Ministerie van I&W, Provincie NH én Zaanstad) houdt vast aan een fietstunnel bij de Guisweg en een autotunnel naast de plek waar de A8 nu over de Provincialeweg en het spoor gaat. Die autotunnel zou meteen naast de A8 kunnen komen waardoor de bestaande aansluitingen van de A8 bij de Provincialeweg vervallen, of een stukje noordelijker waardoor de tennisvereniging weg moet.

Twee opties

Komende weken praten vertegenwoordigers van de Vervoerregio met bewoners en ondernemers over de plannen voor hun Guisweg-oplossing.

In de uitnodiging voor omwonenden is niets over het onderzoek naar het verdiepte spoor te vinden. Bewoners van Westerkoog worden bijgepraat over de “stand van zaken van het project. Onderdeel van de oplossing is een extra op- en afrit bij A8-aansluiting 3 (vlakbij het politiebureau).” Dé oplossing dus, en dat is de autotunnel naast de A8.

Bij het gesprek met de ondernemers in het gebied is ook wethouder Mobiliteit en vicevoorzitter van de Vervoerregio Gerard Slegers (CDA) aanwezig. De keuze is ook hier het al dan niet afsluiten van de op- en afrit van A8-aansluiting bij het skatepark (dus de twee opties van ‘de oplossing’).

Daarnaast kunnen omwonenden een enquête invullen over de plannen, ook hier geen woord over de verdiept-spoor-variant: “Voor het verbeteren van de kruising en de totale bereikbaarheid van het gebied is nog één hoofdoplossing met twee verschillende opties in beeld.”

Second Opinion

In de raad van Zaanstad willen ze de verdieping van het spoor nog laten onderzoeken. Wethouders Slegers (verkeer) en Krieger (financiën) leken er niet zoveel zin in te hebben bij de behandeling van het verzoek. In november 2020 was al een second opinion gevraagd, maar tot dusver is er niks gebeurd. Een onderzoek moet in mei 2022 klaar zijn (na de verkiezingen).

Of de nieuwe raad van Zaanstad op kan tegen Vervoerregio, ProRail, Rijkswaterstaat, Ministerie en Provincie is de vraag. Daar is de keuze al gemaakt. Zaanstad heeft door het besluitvormingsproces uit te besteden aan de Vervoerregio die daarmee de alternatieven kon bepalen zichzelf eigenlijk al buitenspel gezet.

De bijeenkomst met omwonenden is maandagavond 7 februari van 18:30 tot 19:30 uur. Aanmelden door een mail te sturen naar guisweg@vervoerregio.nl (tot 3 februari).

Maandag 24 januari van 18:30 tot 19:30 uur wordt met de ondernemers gepraat.

Lees hier alles over de Guisweg.

Deel dit artikel:

22 reacties

  • Henk Thesing

    Waarom zal je als omwonenden hier nog over mee praten?
    Het is al beslist.
    Boycotten dit hele toneelstukje.

  • Piet Davon

    Ook dit dossier wordt er weer eenzijdig doorheen geduwd. Omwonenden zijn alleen maar lastig en worden voor de vorm uitgenodigd. Beetje het handelsmerk van Slegers. Belangen van vervoersregio gaan voor op die van bewoners. Als ik de gemeenteraad Zaanstad was, zou ik met deze handelswijze gewoon nee zeggen. Het ontbreekt ook volledig aan een integraal vervoersplan, waar deze oplossing een belangrijk onderdeel van zou moeten zijn. Het project wordt veel te eenzijdig aangevlogen. De aanzuigende werking van deze tunnel op het autoverkeer en de effecten op omliggende woonwijken worden op dit moment volledig genegeerd. Heeft bijvoorbeeld een autotunnel bij de Vincent van Goghweg voor Zaanstad niet veel meer voordelen. Volgens mij ook eenvoudiger te realiseren. Wellicht kun je dan uit met alleen een fietstunnel bij de Guisweg. Al is de optie verdiept spoor natuurlijk de beste oplossing en daarmee kunnen wij in Zaanstad ook weer jaren vooruit. Zeer terechte onderzoeksvraag vanuit de raad. Nu misschien duurder, maar dan maak je in ieder geval stappen voor de lange termijn (en daardoor wellicht helemaal niet zo duur). Probeer nu gebruik te maken van de innovatie- en duurzame potjes van de overheid. In plaats van nu een enorme investering doen in een tunnel met heel beperkte voordelen voor de bewoners van Zaanstad. Uiteindelijk gaat het erom dat je dan soms even niet 5 minuten moet wachten voor het spoor. Nou dat is wel enorme investering waard.

    • Henk Terol

      De optie tunnel onder spoor en via Vincent van Goghweg betekent een enorme belasting van een woonwijk, de congestie die nu al op knooppunt Westzijde is en dan nog maar niet de gevolgen voor het Bernardplein. En dat verkeersplein krijgt ook met veel meer verkeer te maken door herontwikkeling Kogerveld, Hof van Seanden en de nieuwbouw van het Oostzijderveld en Gouwpark. Dit heet over de schutting bij een ander. Niet zo verstandig.

      • Jan Mulder

        En zeker nu ook het IKC (Westerkim en EtBuut) er is en wordt nog erger als het verkadeterrein eindelijk ontwikkeld gaat worden. Dan kunnen we een 2×3 baansweg bij de Vincent van goghweg aanleggen

  • Ed Renkema

    Busbrug, flubbertjes, bruggen, Guisweg enz. tot hoever mag deze heer Slegers nog gaan? Is toch in en in triest. En dan die onderzoekskosten van de heer Slegers beginnen ook al aardig op te lopen.

  • Auto- en fietstunnel een uitgemaakte zaak? Zeker niet. Nadat eind 2020 al ruim 600 pagina’s rapporten over kosten enz. waren uitgebracht wordt opnieuw gesproken van: “Nadat de onderzoeken klaar zijn worden de kosten en baten van het project in beeld gebracht”. De gemeenteraad heeft het laatste woord. Als geen goedkeuring wordt gegeven aan wijziging van bestemmingsplannen wordt het een zeeeeeer lange weg. ProRail was eerder positief over verdiepen van spoor. Zie ook:
    http://www.onderweg.site/2014-04-17%20SCHANS%20Overleg_ProRail.htm
    Een spoortunnel is ook nog goedkoper!!

  • Agnes Nobel

    Bedenk dat Dhr. Slegers vice-voorzitter is van de Vervoersregio en dus een dubbele pet op heeft. Hij heeft niet het beste voor Zaanstad voor ogen, maar het beste voor zijn eigen carrière (die buiten Zaanstad zal liggen).
    De gemeenteraad is toch heel stellig geweest: nu doorpakken, gemeenteraad!
    STOP NU met geldverspilling, en START NU met het werken aan een toekomstbestendige oplossing.

    • A. te Nooije Leijne

      Nee, nee. Wacht maar even met doorpakken. Half maart zijn er verkiezingen en kan die Pipo met twee gezichten, Slegers, weggestuurd worden samen met de rest van de plucheplakkers.

      Mits iedereen een ander hokje aankruist natuurlijk.

      Die soap met de o.a. busbrug en de ontsluitingen van de wijken ‘over het spoor’ moet adequaat beëindigd worden en wel op kort termijn. Het spoor moet omlaag vanaf station Zaandam, dat is de enige mogelijkheid om ervoor te zorgen dat die wijken gewoon bij de stad horen. Dat omrijden heeft heel veel onnodige luchtvervuiling en drukte. Ook is er nu een onveilige weg door Westerkoog en slechts 1 volwaardige toegang (en uitgang) voor Westerwatering, de wijk die alleen maar uitdijt.

      De gemeente zal ook moeten nadenken over een betere aanrijroute naar en van de A8. De Provincialeweg zal de leidraad blijven om de wijken, incluis de nieuwe Verkadewijk, aan te sluiten op het hoofdwegennet. De van Goghweg versmallen en vertragen zal bijdragen aan de keuze die automobilisten maken om op de plaats van bestemming te komen.

      Lees wat verkiezingsprogramma’s door en kleur het juiste vakje in.

      #stemzeweg #gr2022

      • Henk Thesing

        Helemaal mee eens.

      • Piet Davon

        Eens dat het spoor omlaag voor Zaanstad veruit de beste oplossing is. Is er eigenlijk ooit wel eens onderzocht of voor het auto verkeer, vanuit de Westerwatering, een aansluiting te maken is op de N246 (door weilanden richting Westzaan). Veelal weilanden en woont bijna niemand. Ben je naast snel op de A8 ook snel in Wormerveer, Beverwijk e.d. Route met op eerste gezicht relatief weinig impact voor bewoners.

  • Marie-Jose Kuik-Blank

    Zorg er ook maar voor, dat er nog een ontsluiting komt bij de houtveldweg in de Westerwatering. Het is toch niet de bedoeling dat alles door westerkoog moet gaan om snel op de coentunnelweg te komen.
    Spoor er onderdoor gaat toch niet gebeuren.

  • Rogier Swagerman

    Stel je voor als er een treintunnel zou komen. Wat een enorme impuls voor de Zaanstreek zou dat zijn. Je kan dan overal naar de andere kant van het spoor fietsen, lopen etc. De term ‘aan de andere kant van het spoor’ kan zelfs de pulli in. Het wordt allemaal beter en je hebt ook nog eens een directe toegang tot het spoor die je niet ziet maar wel 4 keer in het uur gaat. Geweldig!

    Denk eens in wat het doet met de waarde van de huizen in de Zaanstreek! In Delft hebben ze dit gedaan en daar zijn de huizenprijzen enorm gestegen en niet alleen de woningen direct langs het spoor maar ook honderden meters verder weg. De aanleg van een spoortunnel is financieel gezien dus de allerbeste oplossing want je creëert in 1 keer meer waarde dan het kost. Het zou een blunder van de eeuw zijn om dit niet te doen. We hebben ook een HSL tunnel gebouwd onder de koeien van het groene hart. Waarom geen tunnel onder de Zaankanters. Kom op politiek doe wat voor je stad!

    • Siem van Westen

      Trienen 4x per uur? Dat is echt tig jaar terug!
      In de spits
      4x sprinter naar Amsterdam
      4x sprinter naar Castricum
      4x intercity n. A’dam
      4x intercity n Castr.
      Daarnaast vervoer van lege treinen en ook nog vrachttreinen

      • Rogier Swagerman

        Dit soort cijfers laten maar weer snel zien dat mijn blik op Amsterdam is gericht. Ik bedoelde 4 keer per uur op een trein kunnen stappen naar Amsterdam maar tikte het niet.

        Dit lijstje lijkt mij nog een uitstekend argument voor een tunnel, helemaal als er nog meer treinen gaan rijden.

        Laten we dus snel een tunnel fixen. Kost even wat maar het is het waard en voor iedereen beter.

      • Jan Mulder

        En dit is nog maar het begin. Kijk eens naar de plannen voor de “zaancorridor”. Zoals je zegt alleen maar meer redenen om een tunnel te maken net als in Delft. Zorgt alleen maar voor meer leefbaarheid en uiteindelijk zelfs ruimte voor nieuwe woningen en meer groen

  • Wat ik grappig vind is dat de naam Slegers verschillende malen voor komt en in de ene keer kun je hem wegstemmen omdat hij (schijnbaar) democratisch gekozen kan worden en een andere keer zit hij in een beraad waar (schijnbaar) democratie totaal geen punt is.

    In dit geval kan ik alleen maar zeggen dat als democratie echt zou werken dan zou het direct verboden worden omdat het niet werkbaar is. Al die verschillende belangen en meningen maakt het besluiten nemen alleen maar onwerkbaar. Of gaan we hier ook 100 jaar over discuzeuren?

  • Een goed beeld van de situatie geeft:
    http://www.onderweg.site/2021_01_05_raadsadviezen.htm
    We moeten ons niet weg laten zetten door mensen en clubjes die kennelijk geen belang hebben bij de leefbaarheid in Zaanstad.

  • Theo van der Fluit

    Ben ermee eens. Voor lange termijn is dit de beste oplossing. Je krijgt maar 1 kans, het moet niet zo zijn dat het over 15 jaar alsnog moet.

  • De Metropool Regio Amsterdam is een ondemocratische ondoorzichtige extra bestuurslaag, die veel (EU)subsidies/gelden binnen weet te halen. Uit de regio Kennemerland hoor ik angsten: op papier ziet het er voor bestuurders misschien geweldig uit, maar er leven grote twijfels over wat dit de gewone burger gaat brengen.
    Alle deelnemende – waaronder veel kleine – gemeenten offeren ambtenarencapaciteit aan de MRA op, naast financiële middelen. Gemeenschapsgeld dat dan niet gebruikt wordt voor voorzieningen in de eigen gemeente voor ‘gewone mensen en hun wensen’: armoede, jongeren, sport, meer groen enz.
    Er is angst – en er schijnen aanwijzingen te zijn – voor een dubbele agenda van de MRA. De enorme grootgroei-gedachte van deze Metropool: internationaal topgebied. Een soort ‘Groot Holland’, ten faveure van vooral grote bedrijven. De plannen voorzien in extra veel bouwlocaties ten zuiden van Amsterdam.
    Alles ten noorden van het Noordzeekanaalgebied komt er dan ook bekaaid af – OV, Woningbouw en wie weet welke andere belangrijke voorzieningen, die gaan onze neus voorbij.
    Bij deze grootgroei-gedachte zitten enorme Schiphol-belangen ingebouwd, met uitbreiding met liefst nog een extra Polderbaan en een extra Kaagbaan.
    De Polderbaan is nu al herriegoot nr. 1 en daar zullen nog meer – en grotere – toestellen overheen worden gejenst. Gezondheid en een fijne leefomgeving voor burgers: wie bekommert zich daar eigenlijk nog om?
    Een heldere analyse kun je vinden via: https://zaanstad.nieuws.nl/actueel/31936/aan-de-verkeerde-kant-van-de-streep-in-de-metropoolregio/

  • l. Boonstra

    Ik moet bij dit alles wel lachen, vooral allemaal navelstaarders die vooral niet buiten het eigen dorp willen gluren maar velen die daar wel hun brood moeten verdienen. En wat de legitimatie van de Vervoersregio die komt ook voort uit een noodzakelijkheid om samen te werken maar nergens later op aan te spreken te zijn. Als je de vervoersregio onder zeggenschap van de burger wenst te brengen zul je bij iets als de Provincie uit komen en ook die zullen evenals de huidige gemeenten ook over de grens moeten werken. Vervoer in en om Muiden heeft zo al te maken met drie provinciebesturen .
    Ik ben ook voor ondertunneling maar merk daar weinig belangstelling van de Zaankanter voor want dan moeten ze uit hun dorp weg en aan de arbeid in Haarlem en DenHaag, zeuren bij de Orkaan helpt helemaal niet. Het gekke is op social media en deze site deugt er helemaal niets in de Zaanstreek , alleen ik zie nergens dat er een kruispunt wordt bezet, het spoor wordt verspert dus de nood is helemaal niet zo hoog als hier geschetst. Als ze echt iets willen zullen ze toch aan moeten tonen in Haarlem en DenHaag dat de bevolking achter dit soort megaplannen staat.

  • Wesky Badhi

    Ze doen niks duurt allemaal zo lang geen mensen geen materiaal anders kon er allang al iets zijn gedaan

  • André van Beveren

    Ontlasten van de Guisweg overweg mag niet vervangen worden door het belasten van de wijken Westerkoog en Westerwatering. De meest eenvoudige (maar wel een beetje kostbare) oplossing: Spoor verdiept in een bak, verschillende overgangen daaroverheen als extra ontsluiting van vooral Westerwatering, en een extra ontsluiting van Westerkoog ter hoogte van Coentunnel viaduct. Iedereen blij en tevreden plus een gigantische milieu winst, want alle keren omrijden wordt teruggebracht naar NUL. Je kan dan van alle kanten de wijken in en uit. Daarnaast is een verdiept spoor vooral toekomst bestendig als je tenminste maar wel rekening houdt met een extra spoor want de NS wil uitbreiden.

Reageren? Ja, graag! Houd je aan onze regels

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.