Sfeer verziekt op stadhuis in Zaanstad

De sfeer in de ambtelijke top van Zaanstad wordt gekenmerkt door ruzies en intriges terwijl ambtenaren elkaar tegenwerken. De slachtoffers van deze verziekte sfeer zitten ziek thuis, zijn vertrokken met een ‘riante regeling’ of hebben er zelf voor gekozen om weg te gaan.

Dat meldt het NHD vandaag op basis van het logboek van ‘verandermanager’ Karin Manuel dat in handen is van de krant.

In het centrum van de strijd lijkt vertrekkend gemeente secretaris Cis Apeldoorn te staan, tegen haar werd zelfs een procedure door de Ondernemingsraad bij de Ondernemingskamer gestart. Apeldoorn zou burgemeester Hamming daarvan niet op de hoogte hebben gesteld. Wel zou ze verantwoordelijk zijn voor het ontslag van de secretaresse van Hamming – tegen de zin van de burgemeester.

Onderzoek

Door de interne strijd worden in Zaanstad zaken nu veel te traag uitgevoerd. Als voorbeeld worden de aanpak van de Russische Buurt (tegen illegale onderverhuur) en Pact Poelenburg genoemd. Ook vergunningen zouden veel te lang blijven liggen.

Harrie van der Laan (POV), Marianne de Boer (LZ) en Jan de Vries (D66) zouden om onderzoek hebben gevraagd. Van der Laan wil zelfs een onafhankelijk bureau voor bedrijfsrecherche de zaak laten onderzoeken.

Lees hier het hele verhaal van Rob Swart bij het NHD.

Verandertraject

Gemeentesecretaris Cis Apeldoorn vertrekt na 4 jaar bij Zaanstad, nadat ze met “heel veel plezier voor deze stad gewerkt”. Zij volgde Jan van Ginkel op het na een jaartje wel gezien had in Zaanstad. Concerndirecteur Annius Hoornstra verliet in maart Zaanstad nadat hij daar nog geen vier jaar had gewerkt. Burgemeester Hamming zei bij het vertrek van Apeldoorn:

“Het valt niet te ontkennen: het oogt wat onrustig in de top van de organisatie. Met verschillende redenen gaan twee directeuren (Annius en nu Cis) kort achter elkaar ons verlaten.”

De ambtenaren van Zaanstad zijn de afgelopen onderworpen aan een verandertraject om “de juiste (grond)houding en samenwerking” te bewerkstelligen. Er werd trainingen gegeven voor “effectief communiceren vanuit een open grondhouding”, “samenwerken vanuit gelijkwaardigheid” en “effectief beïnvloeden”. Het zou allemaal moeten leiden tot “Werken vanuit Partnershap”.

De trainingen werd gegeven door drie externe bureaus: Vitaal Energiek, Ik Overtref Me, en Van Diemen en Van Gestel.

Deel dit artikel:

15 reacties op Sfeer verziekt op stadhuis in Zaanstad

  1. Frank Peter schreef:

    Hoeveel geld is er weggep#st met het inhuren van die externe bureautjes.. Wat voor figuren lopen er rond in het gemeentehuis? Misschien een keertje grondig saneren en een knappe manager installeren ipv al die narcistische dwarsliggers?

    • Frank Ostendorf schreef:

      Vaak zijn de managers de oorzaak, dus zet er absoluut geen manager neer, maar een man of vrouw met een botte bijl lijkt in genoeg!

  2. Olga de Meij schreef:

    Ze zijn in Zaanstad meester in het inhuren van externe bureaus van geld van de belastingbetaler , men zal eens beter moeten luisteren naar elkaar binnen het stadhuis en maar burgers en ondernemers. Zal veel geld schelen!

  3. Mari de Boer schreef:

    Helaas is dit geen nieuws.
    Topambtenaren leven hier in een eigen
    koninkrijk met verkokerde visie.
    Fouten worden niet erkend.
    Goede beslissingen neem je door ervaring.
    Ervaring krijg je door fouten te maken.
    Helaas is in Zaanstad alleen de laatste zin van toepassing.

  4. Dick Marinus Sr schreef:

    Oostzaan let op uw saeck om met Zaanstad samen te gaan….

    • Louis Dirksen schreef:

      Volkomen mee eens, Dick. Ik zal de dag prijzen dat onze mooie plattelandsgemeenten Oostzaan, Landsmeer en Wormer eindelijk tot het besef komen dat zij het beste samen kunnen gaan. Krijgen we Jisp er nog gratis bij, ook….

    • Natasja Andringa schreef:

      Ik sluit mij helemaal aan bij Dick en Louis w.b. niet/mooit aansluiten v. Wormer en Oostzaan. Wat een wanorde so it seems; en het bevreemdt mij helemaal dat de interne communicatieafdelingen hier niet aan bod komen, maar er externe bureaus aan te pas moeten komen😬..

      Natasja uit Wormer v Wormerland

  5. Patrick van Oorschot schreef:

    Ach afgelopen jaren lieten vergunning vaak langer dan de daarvoor geldende periode op zich wachten of moesten er nieuwe documenten toegevoegd worden, terwijl deze er al in zaten.

  6. Tessa Berghouwer schreef:

    Ik hoop maar dat dit grondig wordt uitgezocht, dat zijn de inwoners van Zaanstad en de goede ambtenaren (ik geloof dat dat de meerderheid is) die onder de kwade lijden het waard!

    • E. Renkema schreef:

      Valt dit onder nieuws of onder oud nieuws? Ieder normaal denkend mens wist dit al jaren. Misschien verstandig enige deskundigen uit het bedrijfsleven in te schakelen?

      • Ilse Janssen schreef:

        Dat is juist het probleem, die worden met bosjes ingevlogen alleen waarom zo je als deskundige uit het bedrijfsleven je marktwaarde op het spel zetten door voor een gemeente (meestal minder betaald en veel meer tegenwerking uit allerlei vooral onverwachte hoeken?) te gaan werken.

        Besef goed dat een salaris van een ambtenaar onder een vergrootglas ligt. Daarom zijn er ook zoveel ZZP-ende managers te vinden binnen de overheid want facturen sturen voor je salaris mag wel en dan is de sky the limit, en facturen voor afgenomen diensten vallen weer deels onder de geheimhoudingsplicht ivm concurrentie afspraken.

        Ik ken een voorbeeld van een externe gemeentesecretaris die conform de ambtelijke loonschalen max 80k per jaar zou mogen verdienen. Omdat hij interim als ZZP-er binnen kwam werd er ruim 220k in een jaar afgetikt. Nog ruim boven de Balkenende norm.

  7. Bertus de lange. schreef:

    Snap nu ook, waarom geen onderhoud aan onze tuin. Geld is op aan bureaus. Gras werd gemaaid, andere dag kantenmaiers. Rozenstruiken opgeknapt, nu niks meer. Wij buren bellen naar de gemeenten, ze zeggen vaak te komen, maar wanneer wordt niet gezegd. Wel ieder jaar lastenverhoging.

  8. Kev Bakker schreef:

    Ik zal eens aan mijn Arbo arts vragen, welke riante regelingen er bestaan.

    Jeetje. Zie dat verschil dan!
    Is dat niet onwerkelijk?

    Mijn Arbo arts informeerde mij; “binnen 48 uur aan het werk”, anders dan…

    Kan ik in contact treden met de Arbo arts van de gemeente?
    Ik wil ook zo behandeld worden.
    Of heb ik daarvoor niet het juiste verzekeringspakket afgesloten?

    Het zit ‘em altijd in de kleine lettertjes.

  9. Sjors jongstra schreef:

    Het zijn net kleine kinderen op een kleuterschool die niet weten wat samen werken is en ja zijn meesters in hun eigen straatjes verdedigen en geld verspilling

  10. hans valk schreef:

    de regering is al heel lang een zooitje die nooit meer terug mag komen want dat wordt nooit meer wat. leugenaars en vergeetachtigen. maar wat moet je met een niet goed lopende gemeente, dat zijn gewone werknemers die daar voor betaald worden. misschien moeten ze loon naar gepresteerd werk invoeren. misschien valt er dan bij Zaanstad wat te verdienen

Hier vind je onze regels

Reageren? Ja, graag!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *