De nieuwe ‘Diverging Diamond Interchange’ op de Thorbeckeweg in Zaandam werd ruim een week geleden in gebruik genomen. In de nacht van vrijdag op zaterdag werkten de verkeerslichten op de DDI-kruising niet en botsten twee auto’s op elkaar.
De verkeerslichten, die voorrang regelen op de kruising, stonden sinds vrijdagavond – 25 juli – 23.00 uur in storing. Een uur later ging het mis. Een woordvoerder van gemeente Zaanstad laat aan De Orkaan weten:
‘De melding over de storing kwam om 23.00 uur binnen. Gelijk daarna is het storingsproces in gang gezet; dit wordt altijd doorlopen op het moment van storing bij een verkeersregelinstallatie. Het hangt af van het type storing hoeveel tijd nodig is om de storing te verhelpen.’
Vier uur
De storing werd rond 03.00 uur verholpen en heeft in totaal vier uur geduurd. Bij het uitvallen van verkeerslichten, gelden de geplaatste verkeerstekens zoals belijning, verkeersborden en de haaientanden die op het wegdek zijn aangebracht.
Gemeente Zaanstad zegt daarover:
‘De stoplichten op deze plek zijn één van de verkeersmaatregelen. Daarnaast geldt een maximale snelheid van 30 kilometer per uur en staan de verkeersregels duidelijk aangegeven met bebording en belijning op de weg. Weggebruikers blijven zelf verantwoordelijk voor het volgen van de verkeersregels.’
‘Onoverzichtelijk’
En dat klopt natuurlijk: als bestuurder ben je zelf verantwoordelijk. Toch maakt de nieuwe verkeerssituatie het er niet makkelijker op om het overzicht te bewaren. Verschillende lezers van De Orkaan noemen de kruising ‘erg onoverzichtelijk’ en een ‘zeer bijzondere situatie’. Vooral in de avonduren is het er vrij donker, waardoor je snel moet schakelen en de situatie ter plekke goed moet inschatten.
Het zou volgens onze lezers overigens niet de eerste keer zijn dat er een storing optrad. Een dag eerder – donderdagavond 24 juli – reed één van onze lezers tussen 10.00 en 12.00 uur over de Thorbeckeweg. Toen zouden verkeerslichten aan de kant van de Den Uylbrug niet werken. ‘Ik had ogen te kort in deze gevaarlijke situatie.’
De woordvoerder van de gemeente Zaanstad schrijft dat bekend is dat de stoplichten donderdag om 11.19 uur ‘een zeer korte storing hadden. Het systeem heeft zichzelf binnen een minuut gereset, waarna de stoplichten weer werkten. De stoplichten stonden in de tussentijd op knipperen.’

Door Dorine Kat, met informatie van gemeente Zaanstad en eerder nieuws op De Orkaan. Foto’s: Michel Schermer.
Laten we duidelijk zeggen, dat de situatie zonder stoplichten levensgevaarlijk is. Dat de woordvoerder stelt dat alles aan de normen voldoet, kan zo zijn. Dit neemt niet weg dat de werkelijkheid anders is. En ja die 30 km ook zo iets, grote aantallen vrachtauto,s nemen deze route en ja die houden van tempo en hangen zo op je achterbumper bij die snelheid.
Vooral de huidig geldende belijning van de weg is niet erg duidelijk. Het beeld wordt verstoord door niet volledig verwijderde vorige belijningen. Hierdoor ga je soms rare slingers maken in een poging op je eigen rijstrook te blijven. Verder rijdt er uiteraard niemand maximaal 30 km/u., wat e.e.a. nog lastiger maakt.