De nieuwe ‘Diverging Diamond Interchange’ op de Thorbeckeweg in Zaandam werd ruim een week geleden in gebruik genomen. In de nacht van vrijdag op zaterdag werkten de verkeerslichten op de DDI-kruising niet en botsten twee auto’s op elkaar.
De verkeerslichten, die voorrang regelen op de kruising, stonden sinds vrijdagavond – 25 juli – 23.00 uur in storing. Een uur later ging het mis. Een woordvoerder van gemeente Zaanstad laat aan De Orkaan weten:
‘De melding over de storing kwam om 23.00 uur binnen. Gelijk daarna is het storingsproces in gang gezet; dit wordt altijd doorlopen op het moment van storing bij een verkeersregelinstallatie. Het hangt af van het type storing hoeveel tijd nodig is om de storing te verhelpen.’
Vier uur
De storing werd rond 03.00 uur verholpen en heeft in totaal vier uur geduurd. Bij het uitvallen van verkeerslichten, gelden de geplaatste verkeerstekens zoals belijning, verkeersborden en de haaientanden die op het wegdek zijn aangebracht.
Gemeente Zaanstad zegt daarover:
‘De stoplichten op deze plek zijn één van de verkeersmaatregelen. Daarnaast geldt een maximale snelheid van 30 kilometer per uur en staan de verkeersregels duidelijk aangegeven met bebording en belijning op de weg. Weggebruikers blijven zelf verantwoordelijk voor het volgen van de verkeersregels.’
‘Onoverzichtelijk’
En dat klopt natuurlijk: als bestuurder ben je zelf verantwoordelijk. Toch maakt de nieuwe verkeerssituatie het er niet makkelijker op om het overzicht te bewaren. Verschillende lezers van De Orkaan noemen de kruising ‘erg onoverzichtelijk’ en een ‘zeer bijzondere situatie’. Vooral in de avonduren is het er vrij donker, waardoor je snel moet schakelen en de situatie ter plekke goed moet inschatten.
Het zou volgens onze lezers overigens niet de eerste keer zijn dat er een storing optrad. Een dag eerder – donderdagavond 24 juli – reed één van onze lezers tussen 10.00 en 12.00 uur over de Thorbeckeweg. Toen zouden verkeerslichten aan de kant van de Den Uylbrug niet werken. ‘Ik had ogen te kort in deze gevaarlijke situatie.’
De woordvoerder van de gemeente Zaanstad schrijft dat bekend is dat de stoplichten donderdag om 11.19 uur ‘een zeer korte storing hadden. Het systeem heeft zichzelf binnen een minuut gereset, waarna de stoplichten weer werkten. De stoplichten stonden in de tussentijd op knipperen.’

Door Dorine Kat, met informatie van gemeente Zaanstad en eerder nieuws op De Orkaan. Foto’s: Michel Schermer.
Ah, jullie hebben het over een Divergerende Diamant Aansluiting. Wat is er mis met gewoon Nederlands...? Dus DDA.
Laten we duidelijk zeggen, dat de situatie zonder stoplichten levensgevaarlijk is. Dat de woordvoerder stelt dat alles aan de normen voldoet, kan zo zijn. Dit neemt niet weg dat de werkelijkheid anders is. En ja die 30 km ook zo iets, grote aantallen vrachtauto,s nemen deze route en ja die houden van tempo en hangen zo op je achterbumper bij die snelheid.
ik zie dagelijks ongeduldige luxewagen bestuurders zelfs draaien en haaks om gaan of ze gaan draaien bij de witte vlinderbrug ook zo handig ....dus laat de vrachtwagen er effe buiten aub.
Vooral de huidig geldende belijning van de weg is niet erg duidelijk. Het beeld wordt verstoord door niet volledig verwijderde vorige belijningen. Hierdoor ga je soms rare slingers maken in een poging op je eigen rijstrook te blijven. Verder rijdt er uiteraard niemand maximaal 30 km/u., wat e.e.a. nog lastiger maakt.
Waarom nu hier een verwijt naar die vrachtwagenchauffeurs Rens Kleijn? Pakweg de meeste personenauto"s rijden over het algemeen asociaal veel te hard. Ik zou zo zeggen..... Verbeter de wereld, en begin bij jezelf.
Als u van mening bent, dat de gemiddelde vrachtauto niet vlak achter je gaat zitten wanneer je ter plekke 30 km snelheid aanhoud, kan ik slechts zeggen probeer het eens. Het is overigens geen verwijt aan welke chauffeur dan ook, maar een tegenstem op de woordvoerder van de gemeente die stelt dat ook bij het niet functioneren van de stoplichten de situatie op die plaats veilig is. En het moge duidelijk zijn dat de vele tonnen gewicht van een vrachtauto de gevaar zetting op deze niet normale weg omleiding het gevaar verhogen.