Vanaf maandag 14 juli varen er twee Hemponten vanwege de afsluiting van de Tweede Coentunnel. Ook zijn er op werkdagen verkeersregelaars aanwezig om het verkeer in goede banen te leiden.
Op de pont worden maximaal twee rijen auto’s toegelaten, omdat zoals het GVB laat weten, de situatie bij de Hempont de laatste tijd ‘uitdagend’ is door er extra drukte bij de pont, ‘wat leidt tot frustratie, onduidelijkheid en soms zelfs gevaarlijke situaties. We zien dat automobilisten hun geduld verliezen, sluiproutes nemen en dat de huidige inrichting van de pontpleinen simpelweg niet berekend is op deze verkeersdrukte.’
De voorrangsregeling blijft: eerst (brom)fietsers en voetgangers, dan vrachtverkeer dat niet door de tunnel mag en dan pas andere auto’s.
De afsluiting van de Tweede Coentunnel duurt t/m 15 september. Vooral verkeer richting de Zaanstreek en de Ring A10 Noord heeft daar last van.

Door Piet Bakker. Extra informatie uit eerder nieuws op De Orkaan. Foto boven: de tweede pont gezien vanaf het dek van de eerste.
Nou ik ben benieuwd hoor! Als ze nog steeds zoveel tijd blijven besteden aan het tetrissen met autos (zeker 10 minuten) dan kunnen ze met twee ponten zeven tot acht afvaarten per uur doen (met één pont zijn dit er als ze volgens de dienstregeling varen zes, met grote drukte zelfs maar vier).
Hopelijk maken de verkeersregelaars het verschil, die zijn namelijk ook machteloos voor een agressieve automobilist.
Wellicht goed om er bij te vermelden dat er (volgens mij) alleen overdag twee ponten varen tijdens werktijden.
Kunnen ze niet gewoon een brug bouwen? Of een derde coentunnel
Is de donaupont er niet meer
De Donau pont is gebouwd voor de 2e wereldoorlog in Duitsland. Is in 1966 uit de vaart genomen na gereed komen van de Coentunnel. in 1967 op een veiling verkocht en tijdens het slepen over zee naar de nieuwe eigenaar in brand gevlogen en gezonken.