Vandaag: 50 jaar Coenbrug

raadhuis koog ad zaan coenbrug gaz

Vorige week schreven we al over de brug in de Rijksweg A8. Later bekend geworden als de Coenbrug in Koog aan de Zaan.

We wisten dat de brug eind 1968 of begin 1969 officieel in gebruik was genomen. De precieze datum wisten we niet, maar nu wel: 11 februari 1969, om 9.30 uur. Op de kop af 50 jaar terug.

Dat weten we dankzij het knipselarchief van Jan Leguijt, die ons de artikelen uit zowel De Typhoon als De Zaanlander toestuurde.

De Typhoon meldt op woensdag 6 februari dat de proefnemingen met de verkeerslichten op de hoek Provincialeweg en Verzetsstraat gunstig zijn verlopen. Burgemeester Van Zinderen-Bakker zal samen met ir. A.K.W. Unger van Rijkswaterstaat de brug openen. Daarna begeven de genodigden zich naar de Lindenboomschool. De weg heeft twee maal twee rijstroken maar volgens Rijkswaterstaat kan de weg ook naar twee maal drie. Het hele stuk weg tussen Coentunnel de Koog heeft 93 miljoen gulden gekost.

Typhoon

Zaanlander

Foto boven: Gemeentearchief Zaanstad (2013)

4 Reacties op Vandaag: 50 jaar Coenbrug

  1. JN says:

    Bizar bouwsel dat al 50 jaar pijn aan de ogen doet. Dit zou vandaag de dag toch niet meer zo dwars door een dorpskern gebouwd kunnen worden (of?).

  2. David Sluis says:

    Over de Lindeboomschool en de A8 gesproken. Door jarenlange inzet van de Werkgroep A8,komen er nu verontrustende cijfers naar boven. De luchtkwaliteit omgeving Lindeboom is ruim 20% slechter dan wat de rijksoverheid ons voorspiegelt. En dat is zeker nog niet het hele verhaal. Tegenwoordig is het landelijke GGD advies voor kwetsbare groepen om geen scholen e.d. te bouwen, of langdurig te verblijven binnen 300m van een drukke (snel)weg. Helaas wordt die wijsheid niet overal gebezigd…
    Binnenkort zullen we de resultaten van onze gezondheidsenquête bekend maken. Het is niet best, maar wat wil je ook. 80km/uur op die A8 en zo snel mogelijk, dat helpt tenminste iets!

    • Egbert Visser says:

      De luchtkwaliteit heeft niet alleen met de A8 te maken maar ook met de Provinciale Weg, de scheepvaart op de Zaan en de naburige industrie.
      De maximum snelheid hoeft niet verlaagd te worden naar 80 km/u.
      De doorstroming van het verkeer moet juist verbeterd worden omdat optrekken en remmen juist voor de meeste uitstoot van schadelijke stoffen zorgt.
      De mooiste oplossing is de brug vervangen door een tunnel maar in het artikel staat dat de weg ook kan worden uitgebreid naar 2 x 3 rijstroken.
      Dus als een tunnel te kostbaar is dan de weg zo snel mogelijk verbreden naar 2×3 rijstroken dit omdat als ooit de verbindingsweg A8/A9 er komt sdit tot nog meer verkeer op de A8 zal leiden.
      Ook het aantal brugopeningen kan flink omlaag worden gebracht want het blijft belachelijk dat één enkel zeilbootje een file kan veroozaken van een paar km lengte!

  3. OogContact says:

    Eerst de diagnose en dan de therapie. Maar om te blijven hameren op foute aannames (ook al heb je 100% gelijk!) werkt vertraging bij het vinden van de therapie in de hand. Er zijn diverse oplossingen om fijn stof af te vangen en dat weten de mensen van de werkgroep A8/An(ee)gen ook. Inclusief zonnepanelen opo het dak van de overkoepeling. Steek daar je energie in. Daar heb je veel meer aan. Die verbinding komt er echt wel. Nog een paar ongelukken op de A9 of een dichte tunnels en de noodzaak voor een verbinding naar de A8 is er.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>