Verbreding A7-A8 vertraagd door stikstof

De verbreding van de A7-A8 tussen Amsterdam en Hoorn gaat voorlopig niet door. De verbreding heeft ‘geen prioriteit’ volgens minister Harbers (VVD).

Het project A7/A8 Amsterdam Hoorn wordt niet eerder dan in 2025 opgepakt.

Bij de uitwerking van het voorkeursalternatief voor de A7/A8 is een forse stijging van de kosten geconstateerd en zijn problemen vastgesteld, onder andere bij knooppunt Zaandam. Een oplossing “leidt ook tot complexe inpassings- en (aanvullende) stikstofvraagstukken, omdat het tracé direct langs natuur en stedelijk gebied ligt.”

In februari werden “de issues op het hele tracé A7/A8 Amsterdam – Hoorn” duidelijk volgens Rijkswaterstaat, het had onder meer gevolgen voor het budget en de planning. Ook de uitspraak van de Raad van State over stikstof zou een negatieve invloed op de voortgang kunnen hebben. Die vrees is nu bewaarheid geworden.

“In mei 2019 oordeelde de Raad van State (de hoogste rechterlijke instantie in bestuursrecht) dat het programma om stikstof terug te dringen niet voldoet. Hierdoor kan er geen toestemming gegeven worden aan projecten waarbij stikstof wordt uitgestoten. Die uitspraak heeft grote gevolgen voor onder andere de woningbouw en ook voor projecten van Rijkswaterstaat.”

Het project zal volgens Rijkswaterstaat moeten wachten “totdat het opnieuw wordt ingepland voor besluitvorming. Naar verwachting is dat niet eerder dan 2025. Wij vinden dat heel vervelend voor de weggebruikers die wachten op de aanpak van de A7 en A8.”

Deel dit artikel:

2 reacties

  • Cees Tip

    Noord-Holland boven het Noordzeekanaal komt er wel heel bekaaid af. A7, A8 en A9 krijgen geen prioriteit. Ook de spoorverbindingen naar Hoorn en Alkmaar wachten geduldig op verbreding, tunnels en een metro-dienstregeling. Om maar te zwijgen het doortrekken van een metro naar Zaandam of Purmerend.
    Er wonen meer ruim 1,1 miljoen Nederlanders boven het Noordzeekanaal. Net zoveel als in de provincies Groningen en Drenthe bij elkaar.
    Er zijn plannen voor tienduizenden woningen en voor duurzame economische ontwikkeling. Daar is vraag naar en draagvlak voor. Maar zonder goede infrastructuur loopt de woningbouw en de ontwikkeling naar een duurzame economie vast. Dit is op te lossen. En dat is best een paar miljard waard!

    “geen prioriteit”. Echt wel!

  • Oliver de Wit

    Prima, zolang dat geld in lokale fietsveiligheid, en zowel lokale als regionale openbaar vervoer infrastructuur gestoken wordt.

Reageren? Ja, graag! Houd je aan onze regels

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.