‘Het is half twee, mogen wij ook eens slapen? ‘, ‘Slaap met oordoppen in, maar dat mag niet meer baten’, ‘ Om 4.39 uur begon het feest weer’, ‘Om de minuut moeten we ons gesprek onderbreken’, ‘Het is niet meer bij te houden!’.

Voorheen kon je alleen overlast melden via BAS (Bewoners Aanspreekpunt Schiphol) dat is ingericht door… Schiphol.

Nadat ‘klagers’ hun neus een aantal keer hadden gestoten en zich niet serieus genomen voelden (‘Ik heb mij hier in het verleden al eens bij BAS over ‘beklaagd’, maar die doen er zoals met alles, niets mee.’) werd de site vliegherrie opgericht. Het initiatief kwam van omwonenden van Schiphol en een aantal milieuorganisaties, waaronder Saense onderwonenden Schiphol (SOS Zaanstreek).

Niet elke reactie lijkt in redelijkheid geschreven, maar voortdurend lawaai kan iets met je doen:

‘De zware vracht krengen laten ze bij voorkeur ’s nachts vertrekken. Lekker veel herrie om dat ‘domme volk een lesje te leren over wie er nu werkelijk de baas is’ !’

Wij zijn ervan overtuigd dat het ‘domme volk een lesje leren’ geen rol speelt. We denken eerder aan ‘slimmeriken’ die geld verdienen. Over de hoofden en het welzijn van mensen die gebukt gaan onder het voortdurende geweld van een snelweg over hun leven.

Een blik op de klachten leert dat mensen er hoorndol van worden en de frustratie druipt ervan af. Er zijn meldingen over de herrie, over het om de haverklap staken van gesprekken, hard moeten zetten van de tv, over de uitstoot. Er is wantrouwen over de overheid, over de RIVM, de ‘officiële’ meetpunten die onverklaarbare resultaten geven, de rol van BAS. Er heerst een gevoel bedonderd en niet gehoord te worden. Dit terwijl de bedrijven in de lucht wordt gehouden met belastinggeld. Veel meldingen komen uit de Zaanstreek. 

Vanmorgen om 8:30 uur waren er al 41 meldingen gedaan die begonnen om 1:34 uur met een enkel woord: ‘Nachtrustverstoring’. Het nieuwe meldpunt voorziet duidelijk in een behoefte. Uit de reacties blijkt meer en meer dat er een probleem boven ons hoofd hangt. Soms dus om de minuut.