‘Slaapverstoring’, ‘Luid gillend geluid’, ‘Journaal niet te verstaan’, ‘Wakker geworden door een vakantievlucht’, ‘Gisterenavond pas kunnen slapen vanaf 2 uur toen de laatste (eerste) pretvlucht vertrok.’ De website vliegherrie.nl is net in de lucht, maar de eerste overlast is al gemeld. 

De website is het initiatief van omwonenden van Schiphol en een aantal milieuorganisaties, waaronder Saense onderwonenden Schiphol (SOS Zaanstreek). Je kan er melden welke overlast je ervaart, en de gegevens zullen gebruikt worden om – geheel transparant- zichtbaar te maken hoever de overlast strekt. 

Vliegherrie.nl is in het leven geroepen uit onvrede over bestaande meldpunten als BAS. Er heerst wantrouwen tegen die site omdat er niets met de meldingen gedaan zou worden. Zij vergelijken BAS met een slager die zijn eigen vlees keurt: 

‘BAS wordt beheerd door de Schiphol Groep in samenwerking met Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL). Er vindt geen enkel onafhankelijk toezicht plaats op de afhandeling van de klachten en beide organisaties bepalen zelf vrijelijk criteria voor wat wel en niet wordt meegeteld.’