Het contract met de familie Kempenaar en verfmolen De Kat zal toch niet worden ontbonden. Dat is het resultaat van gesprekken tussen de familie Kempenaar en Vereniging De Zaansche Molen. In 2026 verandert er niks maar met ingang van 2027 gaat de familie Kempenaar (V.O.F. De Kat) alleen door met de zeilmakerij, workshops, de winkel en het leslokaal. De exploitatie van de bezoekers verhuist naar de stichting de Wind Molen Compagnie (gelieerd aan Vereniging De Zaansche Molen).
Daarmee is het besluit uit april van dit jaar om het contract niet te verlengen teruggedraaid. In aanloop van de onttrekking aan de openbaarheid en een verplicht ticket voor de Zaanse Schans zou het namelijk ‘niet mogelijk zijn dat vereniging de Zaansche Molen het contract verlengt op de huidige manier. Het familiebedrijf op de Zaanse Schans zal moeten stoppen.’
Tijdens de Buitengewone Algemene Ledenvergadering van 28 mei werd aan de bestuurder en de Raad van Toezicht al gevraagd opnieuw het gesprek aan te gaan. Dat werd toegezegd door voorzitter Jan Goedhart. Bij de digitale peiling in juni stemden 472 leden van Vereniging de Zaansche Molen voor het verlengen van de huurovereenkomst met V.O.F. Verfmolen De Kat op de Zaanse Schans (204 leden waren tegen).
Constructief
De Zaansche Molen laat weten dat ze ‘na een constructief mediation traject’ er samen positief zijn uitgekomen: de samenwerking met V.O.F. De Kat wordt voortgezet. Voor 2026 verandert er niets: de samenwerking wordt verlengd op de huidige manier. Bij de invoering van het all-in ticket zal V.O.F. De Kat ook volgend jaar nog de gehele molen ‘op de vertrouwde wijze’ exploiteren.
Het ticket zou per april 2026 moeten zijn ingevoerd. Of die deadline wordt gehaald is overigens niet zeker. Pas in september geeft Zaanstad informatie over de voortgang van het traject.
Vanaf januari 2027 veranderen er zaken laat de Zaansche Molen weten. Er gaat dan een nieuwe overeenkomst in waarin de zeilmakerij, de workshops in de Zaankamer, de winkel en het leslokaal in beheer blijven van V.O.F. De Kat.
De exploitatie van de bezoekers aan de molen wordt vanaf dat moment uitgevoerd door de stichting Wind Molen Compagnie. Die bezoekers hebben dan als het goed is een nieuw ‘all-in’-ticket dat toegang geeft tot alles op de Zaanse Schans.
Molenmomentje
Robbert Kempenaar van V.O.F. De Kat zegt in de brief aan de leden van de Zaansche Molen:
‘Wij snappen dat door de aankomende invoering van 1 ticket het huurcontract in de huidige vorm niet voortgezet kon worden en zijn tevreden met deze uitkomst, we hebben dan ook zin in een soort nieuwe start: we gaan onze energie verder inzetten op de uitbreiding van de winkel, de workshops en het verfassortiment in onze nevenvestiging. We zijn blij dat we op de molen kunnen blijven én dat Piet de Zeilmakerij kan voortzetten op de molen. En ik kan mijn molenmomentje behouden en vind het leuk dat ik af en toe als molenaar nog eens kan invallen. Wij willen iedereen bedanken voor de enorme steun en medeleven.’
Katelijne Prinsenberg, directeur-bestuurder van De Zaansche Molen voegt daaraan toe:
‘Ik ben erg blij dat we er toch samen uit zijn gekomen en ik vind het fijn dat de familie Kempenaar kan blijven. Na intensieve en goede gesprekken kunnen we weer vooruit kijken. Het meest tevreden ben ik over dat het ons is gelukt om samen tot een oplossing te komen die zo veel mogelijk recht doet aan de wensen van ons beiden én past bij de toekomstige omstandigheden van het erfgoeddorp De Zaanse Schans.’

Door Piet Bakker op basis van eerder nieuws op De Orkaan en informatie aan de leden (en persbericht) van De Zaansche Molen. Foto: Orkaan-archief (Piet Kempenaar tijdens de Buitengewone Algemene Ledenvergadering in het Zaantheater). Onder foto uit het persbericht: Katelijne Prinsenberg met familie Robbert Kempenaar.
gelukkig opgelost en onsmakelijk gevoel is bij ons weg .
Hartelijk groetjes
Ela en Henk Geitenbeek
puik Piet c.s. 👍
Dus er toch wel verstandige mensen bij de zaanse schans
verfmolen De Kat is eigendom van vereniging De Zaansche Molen en niet van stichting de Zaanse Schans.
Blij, dat deze kwestie in goede harmonie voor beide partijen is opgelost.
petje af!👍