Waarom Zaanstad geen Fietsstad 2020 werd…

Veenendaal werd afgelopen week verkozen tot Fietsstad 2020 van Nederland.

Zaanstad eindigde onderaan in de competitie, met matige rapportcijfers.

De gemeente in De Gelderse Valei (en dus niet ‘op de Veluwe’) scoorde een 4,4 op een schaal van 5, dus dat is een 9- (8,8) als rapportcijfer. Zaanstad moest het doen met 3,1 wat neerkomt op een 6+ op haar rapport voor fietsverkeer.

Dat cijfer voor Zaanstad was onder het landelijk gemiddelde van 3,4. Op vrijwel alle punten scoorde Zaanstad lager als fietsers naar hun oordeel werd gevraagd: bij de veiligheid voor kwetsbare groepen, bij de fietservaring, bij het onderhoud, bij het netwerk (de bereikbaarheid) en bij de infrastructuur (o.a. de fietsparkeerplekken).

Daarnaast onderzocht de Fietsersbond die de verkiezing organiseerde, een aantal ‘objectieve’ criteria: hoeveel moet je omrijden vergeleken met een rechte lijn van A naar B, of rotondes fietsvoorrang hebben, de hoeveelheid bestemmingen op fietsafstand (vergeleken met vergelijkbare gemeenten) en of langs 50 km/u wegen aparte fietspaden liggen.

Hier scoorde Zaanstad beter, vooral bij de rotondes; bij de omrijd-factor eindigt Zaanstad echter in de staart.

Hier zijn alle scores te vergelijken.

 

4 reacties op Waarom Zaanstad geen Fietsstad 2020 werd…

  1. Jan Koster schreef:

    Veenendaal ligt niet op de Veluwe, maar in de Gelderse Vallei:
    https://goo.gl/maps/95ioVZj7MurKZcGU7

  2. Berry van Halderen schreef:

    Waarom Zaanstad geen fietsstad?

    Bijvoorbeeld omdat de gemeente verkeerssituaties zoals bij de aanrijding tussen fietser en auto vandaag op de dorpstraat/stijlpad niet aanpakt. De zoveelste.
    1. Onoverzichtelijke oversteekplaats.
    2. Auto’s stoppen niet voor zebrapad.
    5. 50 km/u is totaal onverantwoord, als men dat al rijd.
    3. Nooit controle.
    4. Huis gebouwd pal naast fietspad zodat er totaal geen zicht is tot laatste moment.
    En dat op een plaats waar fietsers wel over moeten steken van/naar meerdere scholen.

    Maar natuurlijk is het geen hot-spot, want de ene keer tel je het ongeval op het stijlpad, de andere keer op de dorpstraat en dan weer op een ander nummer (zie overzicht van RTL).

  3. Ria Butter schreef:

    De Zaanbocht, levensgevaarlijk voor fietsers met rare gevaarlijke vluchtheuvels en gevaarlijke drempels waar je net aan langs kan. Voor scootmobiel helemaal lastig.
    Kruispunt bij de Stationsstraat bizar. Ontwerper waarschijnlijk nooit ter plaatse geweest.

Hier vind je onze regels

Reageren? Ja, graag!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *