Westzijde: max. 30 km per uur!

Wie bij de Verskade de Westzijde oversteekt weet het: de kans dat de vouwen uit je broek of de krulspelden uit je haar worden gereden is daar groot. Er wordt daar hard gereden, en door de bochten is dat stuk ook onoverzichtelijk.

GroenLinks, SP, ZIP en ROSA vinden dat de hele Westzijde 30km-zone moet worden. En als dat niet lukt, in ieder geval het stuk tussen Vinkenstraat en Papenpadsloot. Niet alleen het stuk tot de Klokbaai zoals nu is voorzien.

De vier partijen hebben een motie ingediend waar voor dat plan wordt gepleit. Nu de Westzijde toch op de schop gaat is dat een goed moment om door te pakken, vinden ze.

Veel scholieren maken volgens de partijen gebruik van de straat waar in de periode 2014-2016 al elf gewonden zijn gevallen.

Ook de Zaanse Fietsersbond heeft gepleit voor een 30km-zone op de Westzijde terwijl basisschool Et Buut eerder heeft gevraagd om de maximumsnelheid omlaag te brengen.

In de plannen van de gemeente staat dat alleen het stuk tot de Klokbaai een 30km-zone wordt. Tussen Klokbaai en Papenpadsloot blijft het 50 km per uur. Metingen hebben aangetoond dat de helft van het verkeer op de Westzijde niet harder dan 30 km per uur rijdt, 85 procent rijdt niet harden dan 38 km.

De motie staat voor de Raadsvergadering van 25 januari op de agenda.

22 reacties op Westzijde: max. 30 km per uur!

  1. Siem schreef:

    Twee keer in de week fiets ik door de Westzijde om mijn klein zoon op te halen van school. De school even in het midden gelaten.
    Als ik hem opgehaald heb en weer terug fiets door de westzijde richting Wilhelminabrug, kom ik inderdaad veel kinderen op de fiets tegen met zijn drieén of vieren naast elkaar, sommige van deze vinden het ook nodig met hun tel bellend voor te bewegen. Zou zeggen ouders spreek u kind hier op aan. En volgens mij heeft de Zaanse fietsbond nog nooit door de Westzijde gefietst als de scholen uitgingen. Hadden ze dit ook kunnen zien.Wist trouwens niet dat deze bestond.

  2. Niceau schreef:

    Kwak daar dan ook gewoon een flitspaal neer i.p.v. op de landingsbaan A2 waar men 120 in koor moet rijden elke dag. Er rijden daar heel wat jochies met hun opgevoerde (o.a. een rode golf met knalpijp) auto hard doorheen om te “showen”, soms zelfs meerdere keren per dag. Dat gaat dan gepaard met herhaaldelijk hard optrekken en weer afremmen.

  3. Egbert Visser schreef:

    30 km/u in de hele Westzijde ?? Zijn ze nu helemaal van de pot gerukt?
    Dat het stukje tot de Klokbaai een 30 km/u weg wordt vind ik prima maar alsjeblieft niet de hele Westzijde. De Westzijde loopt tot de Mallegatsloot en gaat daarna in Koog aan de Zaan over in Zuideinde, Raadhuissstraat, Lagendijk, Hoogstraat en in Zaandijk Lagedijk, dat is een behoorlijk stuk ! Je moet die linkse partijen niet een vinger geven want als je dat doet willen ze je hele hand !

    • Johan schreef:

      De lagedijk in Zaandijk is al een 30 zone !! Dus dat scheelt al een berg.. Maar er wordt steeds vaker harder gereden..

    • Ben schreef:

      30 km is prima! Waarom wil je harder dan 30 km? Het is geen racebaan!

    • joop tralala schreef:

      Prima besluit, zijn meer smale wegen in Zaanstad waar 30 gewenst is. En Egbert, als je wilt racen, op Circuit Zandvoort kan je je hart ophalen. Kijk alleen uit dat je niet uit de bocht vliegt want dan kom je op de pot te zitten.

      • Egbert Visser schreef:

        joop tralala, ik wil helemaal niet racen, 50 km/u is een mooie maximum snelheid voor de Westzijde en vaak rijden de mensen toch iets langzamer zoals de metingen hebben uitgewezen dus waarom de maximum snelheid terugbrengen als het gros zich netjes gedraagd? Denk je dat die malloten die hard door de Westzijde rijden vaart minderen als het ineens 30 km/u wordt? Je kan het probleem alleen oplossen door te handhaven.

        • Rob schreef:

          Als het maximum 50 km/u is, zal het gemiddelde tegen de 55 liggen. Bij een maximum van 30 ligt het gemiddelde tegen de 40 … dat geeft een heleboel extra tijd om te reageren bij onverwachte verkeerssituaties en scheelt ook een boel bij een aanrijding. Kan zomaar het verschil tussen leven en dood zijn.

    • sonja schreef:

      Beste Egbert Het gaat alleen om het stukje Westzijde van Ruijterveer tot Papenpadsloot. Een tijdsverlies van 17 seconden 50/30. Maar wel een stuk veiliger.

      • Egbert Visser schreef:

        Sonja, als de hele Westzijde wordt zoals het stuk tussen de Stationsstraat en de Vinkenstraat is 30 km/u een prima snelheid.Zelf rij ik ook vaak door de Westzijde en rij daar altijd rustig , zeg 40 km/u en het gaat mij niet om 17 seconden tijdwinst maar ik denk dat – uitzonderingen daar gelaten – dat de Westzijde juist gevaarlijker wordt als er 30 km/u wordt ingevoerd omdat je dan als automobilist links en rechts wordt ingehaald door scootertjes en bromfietsen.

        • Rob schreef:

          Een auto die door een scooter met 30+ wordt ingehaald is een gevaarlijker situatie dan een fietser die met 50+ de veters uit de schoenen worden gereden door een auto?

  4. Bas schreef:

    30 km/uur lijkt me een hele wenselijke maatregel. Als verkeer toch al niet veel harder rijdt, maak het dan 30 km/uur. Dat voorkomt verrassingen.

    Bij de Verskade en bibliotheek is het erg gevaarlijk met hardrijdende auto’s. En het wordt steeds drukker met fietsers, helemaal nu Westzijde overdag geen doorgaande route meer is.
    Ik hoop dat ook D66 en VVD dit gaan inzien!

  5. Jos schreef:

    Als ze nu toch in Zaanstad is naar (het handhaven van) de snelheid gaan kijken, dan mag dat ook wel eens op de (woon)erven gebeuren. Daar mag je maar 15 km/u, maar er is echt niemand die zelfs maar onder twee keer die snelheid blijft…….
    Over vouwen en krulspelden gesproken…

  6. Agnes schreef:

    Diegene die gecontroleerd hebben op snelheid in de Westzijde zijn zeker nooit zomer avonden geweest. Dan word er niet gereden maar gerace’t. Dus het zou in ieder geval mooi zijn tot de Papenpadsloot 30 km.

  7. TheMX schreef:

    Laten we ook eens eerlijk zijn, Zaanstad en Verkeers -Infrastructuur.
    Dan schiet je toch ook stiekem wel een beetje in de lach?

    Ik ken geen plaats in Nederland waar de infrastructuur zo houtje toutje is al hier. De snelheids limieten zo zo consequent als het weer.

    Er is geen weg waar je de snelheid van kan aflezen in Zaanstad. Op de meest bizarre stukken mag je hard, op de meest afgelegen stukken stukken zacht.

    Er is maar een echte onsluitingsweg van Noord Naar Zuid (Provincialeweg) En dat in een stad van meer dan 150.000 inwoners.

    Het een en al ellende aan ellende verbinden. Eerst bouwen, dan denken dan wegenbouwen.

    Zou misschien kunnen omdat de Verkeerskundigge in Zaanstad zelf ook geen rijbewijs heeft, wat al bizar is overigens.

    • Siem schreef:

      Ik kon een verkeerskundige, helaas weg denk ik was wel een goeie, kwam altijd met de trein naar zijn werk. Heb hem div. keren mee gemaakt en zo ook gesproken. Had ook een leuke hobby speelde viool in de trein. We reden toen wel eens samen naar Alkmaar. Zal niets zeggen over of hij het wel of niet kon wat voor geluid er uit die strijkstok kwam een ieder zijn hobby. Heb hem wel een lang aan de praat gehouden zo dat hij niet ging spelen.Maar deze man was wel voor rede vatbaar, en luisterde naar de mensen.

  8. Zaankanter schreef:

    stop eerst die brommers / scooters die daar te hard rijden .
    zeker die food koeriers die kijken ergens naar als ze maar snel klaar zijn.

  9. Karin schreef:

    Een zebrapad bij Bieb en Verskade is dat een idee?

Hier vind je onze regels

Reageren? Ja, graag!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *