Vorig weekend dachten we even dat Zaanstad een creatieve en simpele oplossing gevonden had voor de Wilhelminabrug: gewoon de roadblocks weghalen.

Bij de brug zorgden de smalle fietsstroken met scherpe randjes en vreemde bochten voor talrijke valpartijen. Sinds eind mei 2020 zijn de stroken van de nieuw brug afgesloten.

Af en toe (de afgelopen week dus ook) verdwijnen de roadblocks maar dat is niet het werk van Zaanstad. De gemeente heeft wel een aannemer de opdracht gegeven de ‘barriers’ terug te zetten. En dat gebeurde vandaag.

Zaanstad wil deze maand nog “meer duidelijkheid te geven over eventuele structurele aanpassingen”. De woordvoerder van wethouder Gerard Slegers laat weten:

“Momenteel zijn we nog in afwachting van een rapport van een extern bedrijf. Dit bedrijf gaat adviseren op welke manier we de huidige vorm van het fietspad zouden kunnen aanpassen. Als het rapport binnen is, gaan we aan de slag met de uitvoering/realisatie.”

De Orkaan heeft ook even (zonder opdracht en zonder factuur) over ‘structurele aanpassingen’ nagedacht. Er zijn 4 problemen:

  1. de fietsstrook is relatief smal vergeleken met het voetpad en de rijweg
  2. de betonnen randen tussen rijbaan en fietspad zijn te scherp
  3. bij het Zaantheater ligt een rare chicane in de fietsroute
  4. aan de andere kant bij de Dam lost de fietsstrook plots op in de autoroute

Oplossingen (gratis):

  • fietsstrook breder maken ten koste van voetgangers, beide paden verlagen (afschrapen) en rand tussen auto’s en fietsers vervangen door witte streep
  • hele brug fietsstraat maken, fietspad integreren in autoroute
  • niks doen (altijd een optie)
  • plakband (de Zaanstad-optie)

De foto boven is van Valentijn Sessink, hij zag ook dat de blokken nu aan beide kanten van de fietsstrook zijn aangebracht (onder), kennelijk bedoeld om spookfietsers tegen te houden.

Foto: Valentijn Sessink
Foto: Erik Esteie
Foto: Sely Friday