Wilhelminabrug: The Blocks are Back!

Vorig weekend dachten we even dat Zaanstad een creatieve en simpele oplossing gevonden had voor de Wilhelminabrug: gewoon de roadblocks weghalen.

Bij de brug zorgden de smalle fietsstroken met scherpe randjes en vreemde bochten voor talrijke valpartijen. Sinds eind mei 2020 zijn de stroken van de nieuw brug afgesloten.

Af en toe (de afgelopen week dus ook) verdwijnen de roadblocks maar dat is niet het werk van Zaanstad. De gemeente heeft wel een aannemer de opdracht gegeven de ‘barriers’ terug te zetten. En dat gebeurde vandaag.

Zaanstad wil deze maand nog “meer duidelijkheid te geven over eventuele structurele aanpassingen”. De woordvoerder van wethouder Gerard Slegers laat weten:

“Momenteel zijn we nog in afwachting van een rapport van een extern bedrijf. Dit bedrijf gaat adviseren op welke manier we de huidige vorm van het fietspad zouden kunnen aanpassen. Als het rapport binnen is, gaan we aan de slag met de uitvoering/realisatie.”

De Orkaan heeft ook even (zonder opdracht en zonder factuur) over ‘structurele aanpassingen’ nagedacht. Er zijn 4 problemen:

  1. de fietsstrook is relatief smal vergeleken met het voetpad en de rijweg
  2. de betonnen randen tussen rijbaan en fietspad zijn te scherp
  3. bij het Zaantheater ligt een rare chicane in de fietsroute
  4. aan de andere kant bij de Dam lost de fietsstrook plots op in de autoroute

Oplossingen (gratis):

  • fietsstrook breder maken ten koste van voetgangers, beide paden verlagen (afschrapen) en rand tussen auto’s en fietsers vervangen door witte streep
  • hele brug fietsstraat maken, fietspad integreren in autoroute
  • niks doen (altijd een optie)
  • plakband (de Zaanstad-optie)

De foto boven is van Valentijn Sessink, hij zag ook dat de blokken nu aan beide kanten van de fietsstrook zijn aangebracht (onder), kennelijk bedoeld om spookfietsers tegen te houden.

Foto: Valentijn Sessink
Foto: Erik Esteie
Foto: Sely Friday
Deel dit artikel:

12 reacties op Wilhelminabrug: The Blocks are Back!

  1. Gert Pot schreef:

    Wat een amateurs hebben we toch zitten in het gemeentehuis en dat voor dik geld

  2. Frank Peter schreef:

    On-ge-lo-ve-lijk dit…

  3. Wendy Kind schreef:

    Inderdaad. Niet te geloven. Ben af en toe zooo benieuwd wat onze burgemeester hiervan vindt…

    • H. Jas schreef:

      Ik zal wel te simpel denken en ik ben geen expert. Maar dit lijkt mij op te lossen door het autowegdek en fietspad gelijkvloers te maken.

  4. Mischa Bosveld schreef:

    En daar een extern bedrijf voor moeten inhuren? Hoeveel gemeenschapsgeld kost dat dan?
    Inderdaad, amateurististisch en onbegrijpelijk dat zo’n wethouder zichzelf nog wethouder mag noemen.
    In het bedrijfsleven was hij al lang de laan uitgestuurd.

    • Rob Wolvers schreef:

      Tja, de Fietsersbond geeft gratis adviezen. In 2015 al …
      Was daar toen naar geluisterd dan waren al die extra kosten niet nodig.

  5. E. Renkema schreef:

    Je kan van die wethouder zeggen wat je wil maar de humor is waarschijnlijk de basis van zijn functioneren. Of zou hij nog andere kwaliteiten hebben???

  6. M. van der Poel schreef:

    Deze man was het bedrijfsleven nooit ingekomen.

  7. Jos Everaerts schreef:

    Op school werden je fouten aangegeven met een rode pen. Zaanstad doet dat met roadblocks en gele verf.

  8. Bert Versteeg schreef:

    Waarom moet dit allemaal zolang duren?
    En waarom dat geheen en weer met die blocks?
    Nu heeft de gemeente weer een extern bureau ingeschakeld iets op te lossen dat ieder normaal denkend mens kan.
    Andere trottoirbanden er in en die chicane aanpassen en het is opgelost.

    En inderdaad, de oplossingen van De Orkaan zijn ook uitstekend alleen in dat geval zou ik ook de brugklep aanpassen en de rijbaan op dezelfde hoogte brengen als het fietspad, je kan ook het fietspad op dezelfde hoogte maken als de rijbaan maar dan moet je het voetpad ook aanpassen.
    Paar stalen balken aanbrengen op het brugdek en daar een nieuwe dek opmaken en daarna ook het asfalt iets verhogen.
    Ok, dan wordt de klep wel zwaarder en in het uiterste geval moet dan het contragewicht in de basculekelder verzwrard worden.

  9. Jeroen Breeuwer schreef:

    Verzwrard? Ik heb een tip voor allen die reageren: herlees eerst je eigen tekst even voordat je op “verzenden” klikt. Zeker als je instanties of wie dan ook aanklaagt, dingen verwijt, maar dat met tikfouten gepaard laat gaan, staat dat nogal…eh…slordig. Verward zelfs.

  10. Peter Roffel schreef:

    Vroeger konden de wethouders ZELF praten en waren dan ook verantwoordelijk voor HUN toezeggingen. Nu huren zij daar “woordvoerders” voor in en die mogen dan de verantwoordelijkheid dragen!! BTW: ligt het aan mij of wordt er maar mondjesmaat gebruik gemaakt van de VERBREDE sluis? Ik zie er heel af en toe maar één schip in liggen!! Péèr

Hier vind je onze regels

Reageren? Ja, graag!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *