‘Het zou zo zonde zijn als dit bedrijf er straks niet meer is,’ dacht Tom Winnubst een paar jaar geleden, toen zijn vader hem vroeg even mee te kijken naar de cijfers. Wat begon als een kort advies groeide uit tot een persoonlijke missie: het familiebedrijf nieuw leven inblazen én klaarstomen voor de toekomst.
Winnubst Grafische Afwerking B.V., een Zaans familiebedrijf in grafische afwerking, bestaat inmiddels veertig jaar. Sinds 1985 produceert het bedrijf vanuit Zaandam, met het oog op duurzaamheid. En daar heeft Winnubst, als allereerste verpakkingsspecialist van de Benelux, nu een officieel certificaat voor ontvangen.
Wat ooit begon met eenvoudige, ambachtelijke werkzaamheden zoals het handmatig vullen van enveloppen, is Winnubst inmiddels uitgegroeid tot een toonaangevend bedrijf in de wereld van promotiemateriaal dat wordt ingezet op verkooppunten om de verkoop van producten of diensten te stimuleren. Denk daarbij aan blikvangers op de winkelvloer, slimme kartonnen verpakkingen, verrassende PR-boxen en krachtige winkelcommunicatie – allemaal gemaakt van karton.
Naast het oog op duurzaamheid is Winnubst al veertig jaar lang betrokken bij de lokale gemeenschap; kerken; goede doelen en zijn medewerkers, volgens directeur Tom, derde generatie binnen het bedrijf. Dat werd alleen nooit officieel op papier gezet, tot nu: Winnubst heeft een B Corp-certificaat ontvangen. Dat is een internationaal duurzaamheidskeurmerk dat wordt toegekend aan bedrijven die voldoen aan hoge normen op het gebied van milieu, mens en maatschappij.
Derde generatie directeur
Veertig jaar geleden werd Winnubst opgericht door de Zaankanter Jan Winnubst. Sindsdien is het bedrijf in de familie gebleven. Zo’n jaar geleden nam Tom het stokje over van zijn vader en twee ooms.

‘In de coronaperiode liep Winnubst niet supergoed. Mijn vader vroeg me om hulp; of ik even naar wat cijfers wilde kijken. Toen ik hier bezig was, dacht ik: het zou doodzonde zijn als dit bedrijf er straks niet meer is.’
Langzamerhand raakt Tom steeds meer betrokken bij het bedrijf en uiteindelijk neemt hij de rol van directeur op zich. Hij maakt het zijn missie om Winnubst te laten groeien en het duurzame karakter uit te dragen.
‘Dankzij het B-Corp-stempeltje weten klanten dat wij niet alleen mooie producten maken, maar dat wij dat ook op een verantwoordelijke manier doen.’

Duurzaam productieproces
Al kost het certificeringstraject veel tijd en moeite, het levert ook een hoop op, zegt Tom. ‘Nieuwe inzichten om je bedrijf te verbeteren, positief en loyaal personeel, en verbinding met de lokale gemeenschap.’
Tom hoopt andere bedrijven uit het grafische vakgebied aan te steken. ‘Het zou mooi zijn als er een beweging ontstaat waarin wij als branche écht verduurzamen.’ Veel bedrijven doen nu nog aan “greenwashing”, volgens Tom. ‘Zeggen dat het hele productieproces groen is, omdat je met duurzaam karton werkt; dat is de tendens binnen deze markt. Maar tegenwoordig is het bijna knapper als je karton vindt dat niet duurzaam is,’ lacht hij.

Winnubst wil binnen vijftien jaar 100% duurzaam zijn. Het B-Corp-certificaat is dan ook geen vinkje, maar een route. ‘Er zijn nog honderdduizend punten waar wij aan zouden kunnen werken: voorraadbeheer, efficiënter plannen en het fysiek ontlasten van medewerkers door inzet van machines en robots. Bij dat laatste komt tegelijkertijd meer energieverbruik kijken. Dat moet dan weer worden gecompenseerd met meer zonnepanelen.’ Kortom, Winnubst is nog lang niet klaar met verduurzamen.
Door Mila Lange met informatie uit haar interview met Tom Winnubst, directeur van Winnubst Grafische Afwerking B.V. en ook van de website van Winnubst. De afbeeldingen in lopende tekst zijn aangeleverd door Winnubst de foto bovenaan is van Mila Lange.
Mooi en goed bedrijf