Wordt 30 het nieuwe 50?

30 km westzijde bord

Overal maximaal 30 km in de bebouwde kom op wegen zonder apart fietspad?

Dat willen raadsleden Jan de Vries (D66) en Hildr Behrens-Vogelesang (GroenLinks) in Zaanstad.

Dat zou bijvoorbeeld gaan over de Weverstraat, de Parkstraat en de Eikelaan in Krommenie, de J.J. Allanstraat in Westzaan en de Glazenmaker en de Wildeman in Westerkoog. Straten waar nu gewerkt wordt zodat het nog kan worden meegenomen.

De beide raadsleden noemen de Westzijde in Zaandam niet, maar ook daar wordt gewerkt en ook daar is geen vrijliggend fietspad.

De raadsleden willen B&W vragen in Krommenie en Westzaan meteen die 30km-zone in te richten en ook bij alle straten zonder vrijliggend fietspad die binnenkort op de schop gaan die maximum snelheid van 30km/uur in te voeren.

Een maximum snelheid van 30km is veiliger en beter voor het milieu volgens D66 en GroenLinks.

Wetsvoorstel

De achtergrond van de motie – die op 2 juli in de raad van Zaanstad aan de orde komt – is dat de minister van Infrastructuur en Waterstaat een wetsvoorstel voorbereidt waarbij dit verplicht wordt:

“de maximum snelheid voor motorvoertuigen binnen de bebouwde kom wordt verlaagd naar 30km/uur op straten en wegen waar geen vrijliggend fietspad aanwezig is. Waar wel een vrijliggend fietspad aanwezig is blijft de huidige maximum snelheid van 50km/uur gehandhaafd.”

Volgens Jan de Vries en Hildr Behrens-Vogelesang is er bij ‘staand beleid’ meer kans op daadwerkelijke handhaving van de maximum snelheid. Ook zou Zaanstad kosten besparen door nu al vooruit te lopen op de nieuwe wet.

borden westzaan

Werk aan de J.J. Allanstraat, Westzaan

 

10 Reacties op Wordt 30 het nieuwe 50?

  1. A. van den van den Belt says:

    Een maximum snelheid van 30km is veiliger en beter voor het milieu volgens D66 en GroenLinks.
    Helemaal stilstaan is nog veiliger.

  2. Pieter Heine says:

    Mensen weten amper waar ze welke snelheid mogen rijden. Bij een verkeersmeting bij ons op de Snuiverstraat in a krommenie is gebleken dat 85% de toegestane snelheid van 30 overschreid en 40% de 50kmpu overschreid. Wat doet de gemeente er aan na veel aangeven dat dit niet de bedoeling is… Niks. Met gratie komt er nu eindelijk een bord met een smiley, maar als mens daar sch#*’t aan heeft kun je nog altijd e 80kmpu aan tikken. Leuk populair idee, maar uitvoering is drama.

  3. O. Reinstra says:

    “Een maximum snelheid van 30km is veiliger en beter voor het milieu volgens D66 en GroenLinks.”
    Klopt helemaal. Met 50km heb je aanzienlijk meer kans om doodgereden te worden dan met 30km.
    30km is ook beter voor geluidsoverlast, trillingen, behoud van funderingen, leefbaarheid, fijnstof, stikstof etc.
    Wel zorgen voor handhaving s.v.p., of voor een aangepaste inrichting van de wegen

  4. Erik schaft says:

    Weverstraat.. Dat begrijp ik.. Dan ook graag die 200 meter iepenstraat erbij betrekken.

  5. Berry van Halderen says:

    Typisch gevalletje van Deugtunnelvisie. Prima hoor dat 30km/u. Maar zoals iedereen al aangeeft wordt er toch niet gehandhaafd. Niet eerst regeltjes verzinnen en met vingertje wijzen gemeenteraadsleden, eerst huidige problemen aanpakken want die 30km/u wordt nergens gehandhaafd.

    Zorg eerst maar eens dat huidige 30km/u geen doorgaande wegen zijn.

  6. Jah amber says:

    Besef wel dat in een 30km zone rechts altijd voorrang heeft, geef mij maar pvv hun dragen tenminste nog dingen aan die echt wat bijdragen

  7. Bert Versteeg says:

    Handhaven zal inderdaad het grote probleem worden.
    De politie heeft bij de discussie om de max. snelheid in de Westzijde te verlagen naar 30 km/u al aangegeven niet te zullen controleren en met onwillige honden is het slecht hazen vangen.
    Sinds een jaar mag je niet meer met je telefoon in je hand fietsen maar omdat er niet of nauwelijks op wordt gecontroleerd blijft iedereen gewoon bellen en appen op de fiets

    Natuurlijk halen de genoemde partijen gelijk het milieu maar als je 30 km/u rijdt en je moet rechts voorrang geven dan is dat slechter voor het milieu dan dat je 50km/u rijd en je hebt voorrang omdat je steeds moet remmen en weer gas moet geven.

  8. Peter Moerland says:

    30 kmh in plaats van 50 kmh rijden op de 4 kilometer lange J.J. Allanstraat in Westzaan duurt ruim 3 hele minuten langer. Voor heel veel automobilisten een onacceptabele verlenging van hun reistijd, die dan ook laagvliegend over het slechte wegdek van zuid naar noord racen. De andere kant op is wat lastiger i.v.m. de geparkeerde auto’s, maar toch lukt het met name de wat grotere auto’s om aardig door te halen.

    De bewoners van de J.J. Allanstraat voeren al vele jaren actie om de verkeersdruk en hoge snelheden in te dammen, terecht denk je dan, wat maakt die 3 minuten extra reistijd nu uit op een mensenleven?

    Recent fietste ik met mijn echtgenote van zuid naar noord over de J.J. Allanstraat, die op dat moment bij de Weelbrug afgesloten was voor al het autoverkeer. We worden meermaals gepasseerd door auto’s die ver boven de maximum snelheid van 50 kmh vlak langs ons de vouwen uit mijn broek racen.

    Dan vraag je toch onbewust, zijn dat niet dezelfde bewoners die vinden dat er minder hard gereden moet worden in hun straat?

  9. Piet Davon says:

    Prima om nu al te anticiperen op een wetsvoorstel. Naast dat het beter is voor de bewoners en fietsers op en langs deze wegen. Scheelt het een hoop rework en dus kosten later als het voorstel is goedgekeurd. Inkoppertje volgens mij. Tja handhaven. Hang een aantal camera’s op en zorg voor voldoende verkeersdrempels. Is niet heel ingewikkeld.

  10. Peter Hartog Weverstraat Krommenie says:

    Wat een goed initiatief van deze 2 partijen. Wij probeerden dit ook ingevoerd te krijgen in onze straat, maar volgens de huidige verkeerswetgeving dient volgens de terzake kundige ambtenaren de inrichting van de straat aangepast te worden d.m.v. drempels met als gevolg trillingen die een gevaar opleveren voor onze huizen. Dat moet toch ook eenvoudiger ingevoerd kunnen worden? De ontsluitingsweg in Wormer (Dorpsstraat) is ook ingericht zonder drempels en 30 km. De leefomgeving en verkeersveiligheid (veel schoolkinderen)zouden er enorm door verbeterd worden!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>