Zaanstad dicht voor diesel?

Veertien grote steden, waaronder Amsterdam en Haarlem, gaan vanaf 2025 busjes en vrachtauto’s die op diesel of benzine rijden, weren uit hun centrum.

Nog eens vijf steden, waaronder Zaanstad, sluiten zich ‘tegen de zomer’ aan bij dit initiatief.

Dat meldt de Volkskrant vanmorgen. De 15 gemeenten, de vervoerssector en staatssecretaris Van Veldhoven hebben daarover dinsdag 9 februari een overeenkomst getekend.

De regeling wordt gefaseerd ingevoerd. Busjes mogen tot 2028 de binnenstad in, ‘schone’ dieselvrachtauto’s tot 2030.

De maatregel moet de CO2-uitstoot in steden terugdringen.

Niet de hele vervoerssector is blij met de regeling. Particuliere vervoerders die nu met veelal oude busjes besteldiensten uitvoeren, moeten bijvoorbeeld investeren in dure elektrische busjes. Er komt daarvoor wel een subsidieregeling.

In Zaanstad is nog niet over de maatregelen beslist. Waarschijnlijk is het dat zoiets eerst door de raad moet.

23 reacties op Zaanstad dicht voor diesel?

  1. Ed hooft schreef:

    Wederom word de rekening neergelegd bij de gene die geen dikke zakken geld hebben . Zeker niet na de Corona crisis die nog gaande is.

    Het is een maatregel die al zo vaak onderuit gehaald is , pak de grote vervuilers aan. Ga over op kernenergie , ga niet de kleine ondernemer uitknijpen .

  2. Kees Huyser schreef:

    “In Zaanstad is nog niet over de maatregelen beslist. Waarschijnlijk is het dat zoiets eerst door de raad moet.”

    Maar daar zal je waarschijnlijk niks over horen omdat het ongetwijfeld geheim zal worden verklaard. Je hebt maar één klacht van een bestelbusje chauffeur nodig. Standaard procedure.

    • Erik Schouten schreef:

      En hoe zit het dan met brommertjes die stinken pas!

      • M. van der Poel schreef:

        Meeste brommertjes zijn 4-takten, rijden op E10 benzine en 1op40, stinken niet. Dan mijn Kreidler uit 1970, rijdt op mengsmering.
        1 liter Castrol 747 op 50 liter benzine, geeft een heerlijke geur.

      • Rene Minnebo schreef:

        dat is onzin Erik. oke een 2 takt met een versleten blok en verkeerde smering kunnen lekker stinken en walmen. Maar dat zijn er steeds minder en die er nog rijden dat zijn klassiekers die maar heel weinig km’s per jaar rijden.

        Mijn scooter is een 4 takt en al uitgevoerd met een katalysator en rijd ook 1 op 40 De injectie 4 takt scooters hebben zelfs een geregelde katalysator met een lambda sonde die de uitstoot in de gaten houd.

        Fietsen zonder elektrische ondersteuning of lopen is het beste maar dat kan niet altijd dan ben je afhankelijk van gemotoriseerd of elektrisch vervoer.

        Fietsen met elektrische ondersteuning lijkt wel milieu vriendelijk maar het maken de accu’s is heel erg belastend voor het milieu.

  3. p siebeling schreef:

    gelukkig houden wij de houtverbrander in gebruik

    • Rene Minnebo schreef:

      zeker mijn speksteen kachel staat elke dag aan heerlijk hoor. Ik gebruik hout wat over is van bomen die gekapt zijn. Zonde om niet te gebruiken lijkt mij.

  4. M. van der Poel schreef:

    Gelukkig nog wel, anders zitten wij in de kou.

  5. Bert Versteeg schreef:

    Nu is de vraag wat Zaanstad onder hun Centrum verstaat.
    Zaanstad is ooit ontstaan toen 7 gemeenten werden samengevoegd en elk van die 7 plaatsen heeft in meer of mindere mate een centrum.
    Als het alleen het Centrum van Zaandam betreft wat wordt dan tot het Centrum gerekend?
    Is dat het hele gebied tussen de Van Goghweg , Heijermanstraat , Den Uylweg en Provinciale Weg of is het groter of kleiner?
    Waarom zouden particuliere vervoerders hun op diesel rijdende busjes moeten investeren in dure elektrische terwijl er ook zijn die op benzine rijden?

    • Peter Blokker schreef:

      Als het alleen het Centrum van Zaandam betreft wat wordt dan tot het Centrum gerekend? centrum is vaak het midden dus zullen ze plein 13 in Wormerveer bedoelen want dat zal ongeveer het midden van Zaanstad zijn denk ik

  6. Peter Moerland schreef:

    Kerosine is vergelijkbaar met dieselolie, neem aan dat het weren van alle vliegtuigen en helicopters uit het luchtruim boven het centrum van Zaanstad meegenomen wordt in het besluit van de raad. Uiteraard geldt dit ook voor al het scheepvaartverkeer met een dieselmotor over de Zaan dwars door het centrum.

  7. d. eijer schreef:

    Zaanstad is stiekum een stadsdeel van Amsterdam geworden en maakt zo ook deel uit van hun milieuzone. Niks democratie, geen inspraak meer voor de Zaanse burgers..oh sorry….uhh.. stadsdeel Zaanstadburgers

  8. Marianne Weeeber schreef:

    Ik zie hier allemaal grote personenauto,s op diesel rijden.Als die stilstaan laten ze de motor gewoon draaien.Of stappen in de auto, starten dan en gaan vervolgens een kwartier zitten bellen.Daar nu meteen iets aan doen.Hoezo co twee vervuiling en de boeren krijgen de schuld.

  9. Jan oskam schreef:

    Hoe zit dat met de logistieke centrum van ah en aldi. Zit ook tgen het centrum van zaandam. Of wordt daar een uitzondering voor gemaakt?

    • Frank Peter schreef:

      Luchtfietserij. Als de grote supermarkten bevoorraad moeten worden met electrische voertuigen gaan we honger lijden.. Dan zal je grote overslagcentra moeten gaan bouwen buiten de centra waar alles in kleine electrische karretjes overgeladen wordt die dan het verdere vervoer naar de supers gaan verzorgen.. Want grote trucks electrificeren is nog verre toekomstmuziek en het electriciteitsnetwerk niet geschikt voor een dusdanige belasting van al die op te laden karretjes…
      En al die stroom komt echt niet van paneeltjes of van windmolens hoor! Dus per saldo zal de winst tov moderne diesels negatief uitvallen qua uitstoot… Maar goed, deugen gaat boven realiteit…

  10. Leo Hartman schreef:

    Een euro6 diesel met ad blue Technologies is vele malen minder vervuilend dan de gemiddelde benzinemotor.

  11. André van Beveren schreef:

    Waar hebben we het over? Het zal niet lang meer voor we overgaan op waterstof als brandstof. Dat zal dan voor auto’s zijn maar ook in plaats van gas in huis. Er moet nog wel wat ontwikkeld worden, maar de techniek is er al en waterstof is veruit veel voordeliger dan electriciteit.

    • Babs Wilkens schreef:

      Helemaal mee eens!

      En dan nog even een reactie op de houtkachels in al hun variaties:
      Die kunnen vréselijk stinken en overlast veroorzaken.
      De keren dat in ons vorige huis alles dicht moest vanwege zo’n kachel! En dan 4 huizen verder!
      Open haard mooi gezicht, maar de verbrandingsstoffen?
      Dus ja waterstof graag, de technologie is er, maar misschien niet lucratief genoeg voor de aandeelhouders?
      En dan al die onzinnige apparatuur die we gebruiken en o zo handig zijn volgens de reclame, gewoon de deur uit doen, alle beetjes helpen.
      Recyclen zoveel mogelijk kan heel goed en daar hoef je geen milieu freak voor te zijn.
      Echt ik wil niet roomser dan de paus zijn, maar 2 auto’s, een sauna, een wijnkoeler, dubbele ovens, magnetron en ga zo maar door in 1 huishouden?
      Al die onzinnige grote tv’s? Spuuglelijke dingen sowieso.
      Gewoon allemaal tandje minder en eerst nadenken of je iets echt nodig hebt!
      Géén knoflook uit China kopen bv kijken waar alles vandaan komt.
      Alle tijd voor nu we s avonds de deur niet uit kunnen om eens een kritisch rondje in eigen huis en tuin te doen.
      Kan niet wachten tot de kringloop weer open mag.

      Geniet van het schaatsen dit weekend, schaatsen, warme chocolade melk, dikke trui en de thermostaat 1 graad minder.

    • Peter Moerland schreef:

      Waterstof heeft helaas een laag overall energetisch rendement als gevolg van de omzettingsketen. De meeste waterstof wordt op dit moment uit aardgas gemaakt, is bepaald niet groen en al helemaal niet CO2 neutraal.

      Groene Waterstof komt uit water splitsen door middel van elektrolyse in waterstof en zuurstof; het energetisch rendement van deze conversie ligt op ca driekwart. Een brandstofcel zet de waterstof weer om in elektriciteit; het rendement van die stap ligt rond de helft, afhankelijk van het type cel. Waterstof moet in de tussentijd  opgeslagen en vervoerd worden en dat gaat niet voor niets.

      Het uiteindelijke rendement van de hele omzettingsketen van elektrische (wind)energie in elektrische energie bij jou thuis ligt dan ca op 1/5e. Met andere woorden voor iedere windmolen equivalent aan energie bij je thuis geleverd zijn vijf windmolens op de Noordzee nodig.

      En dan heb ik het nog niet eens gehad over de complexe opslagvoorzieningen met zeer hoge drukken rond de 800 bar omdat waterstof niet vloeibaar te krijgen is en zaken als waterstofcorrosie die stalen leidingen in Brosrepen kunnen veranderen.

      Waterstof is met de huidige technieken inzetbaar als energiedrager, maar helaas niet het toverwoord voor de energietransitie.

  12. Hans visser schreef:

    Het is een mooi gebaar, slechts voor de sier.
    Het is makkelijker om steden op slot te draaien voor diesel auto’s.
    Oplossen en helpen de lucht schöner te maken en houden doet het nauwelijks.
    En die milieuverviilende Industrie (Tata, cacao, cruiseschepen)? Precies.
    Een onmachtige, wat om zich heen slaande overheid, die zonder verstand en inzicht, weer eens “goeds” meent te moeten doen.

    En daarbij:het elektrificeren van het goederen, noch van het personenvervoer, gaat echt lukken.
    Infrastruktur is te beperkt en het milieu begint al te lijden bij en door de productie.
    Hans Visser uit Assendelft

Hier vind je onze regels

Reageren? Ja, graag!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *