Zaanstad: minder parkeerplaatsen, meer auto’s

De Catharinatoren in Zaandam: 103 huurappartementen, 61 parkeerplekken. Woontorens Het Eiland: 120 woningen, 71 parkeerplaatsen. Houthavenkade: 710 woningen, 415 parkeerplaatsen. De Bij (Honig-fabriek, Koog a/d Zaan), 95 woningen, 21 parkeerplaatsen.

Zaanstad lijkt via lagere parkeernormen voor nieuwbouwprojecten voor te sorteren op minder autobezit. Maar hoe realistisch is dat? Het autobezit in Zaanstad neemt alleen maar toe. Voor elke honderd woningen zijn er nu 96 auto’s.

Het autobezit in Zaanstad is niet alleen hoog, het neemt ook alleen maar toe. Uit cijfers van het CBS blijkt dat er in 2000 85 auto’s per 100 woningen waren, in 2020 is dat toegenomen tot 96. Dit aantal is zonder bedrijfsauto’s. In 2018 (latere cijfers ontbreken) waren dat er 7.500 in Zaanstad.

Het autobezit ongelijk verdeeld, in ‘zeer sterk verstedelijkte’ gebieden (cijfers heel Nederland, 2015, CBS) was het autobezit ruim 50 procent, éénpersoonshuishoudens hebben veel minder vaker een auto dan gezinnen. Bij de 20 procent van de Nederlanders die het minste verdienen was het autobezit in 2015 38 procent, voor alle andere groepen lag het boven de 60 procent.

Het aantal woningen groeide tussen 2000 en 2020 van 57.000 naar 69.000 (+ 22 procent), het aantal personenauto’s nam toe van 48.000 naar 66.000 (+ 37 procent).

Aantal personenauto’s per woning 2000-2020

Deel dit artikel:

31 reacties op Zaanstad: minder parkeerplaatsen, meer auto’s

  1. Peter Goldstein schreef:

    Óp één parkeerplek passen 10 fietsen…

  2. Frank Peter schreef:

    Tja, groene illusies worden nog altijd achterhaald door de kille grote boze mensenwereld… Maar topbeleid hoor, leuk voor omliggende wijken!

    • Homme Heida schreef:

      Een parkeerramp dankzij beleid van idealisten die anderen willen voorschrijven hoe ze zich dienen te verplaatsen.
      Homme Heida,raadslid PVV Zaanstad.

      • Jan de Laat schreef:

        Ik ben het met je oneens Homme over bijvoorbeeld dat voorschrijven. Maar is het tegenovergestelde ook niet waar – als je ruim baan geeft aan de auto in de openbare ruimte (wat je denk ik voorstelt?) schrijf je dan ook niet voor hoe de openbare ruimte wordt ingericht? Namelijk veel stilstaand blik op straat en minder ruimte voor groen, minder ruimte voor spelen en minder ruimte voor wandelen en fietsen? En die druk op de openbare ruimte door meer woningen is al ontzettend groot. Meer woningen, verdichting, leidt tot keuzes (dat is denk ik de conclusie van het orkaan stuk). Je kan als pvv tegenstander zijn van schoon vervoer – maar dat maakt niet in de discussie niet uit – want meer parkeerruimte is in de binnenstad van de toekomst niet haalbaar – als het dan niet uit idealistische duurzaamheid overweging is – dan wel uit praktische. En ik leid uit je reactie af dat de pvv ergens plek of geld gevonden heeft om per huishouden minstens (?) 1 auto of meer te stallen? Want dat geld zou dan ook naar openbaar vervoer, deelvervoer, betere fiets verbindingen of voorzieningen kunnen?

        • De Orkaan schreef:

          De strekking van het stuk is niet alleen dat er keuzes gemaakt moeten worden maar ook dat Zaanstad die keuzes eigenlijk niet maakt. Er wordt gedaan alsof er minder auto’s komen (vandaar de lagere parkeernorm – en ook in het ZMP wordt daarop voorgesorteerd) maar de praktijk is anders: er komen er meer. Wij constateren dat.

          Zaanstad lijkt auto’s “weg te redeneren” door te doen alsof nieuwe inwoners, inwoners van zorgwoningen en mensen in sociale huur en ‘middeldure’ huur geen auto hebben. Dat is dus niet het geval.

          Bij Bannehoven moeten mensen ‘aan de rand’ gaan parkeren (dus in de wijk ernaast), bij de 24 waterwoningen bij Het Eiland (0 parkeerplekken) wordt het “op de Houthavenkade opgelost” waar dus een complex komt met 710 woningen en maar 415 parkeerplaatsen (hoezo oplossen?).

          Zaanstad schildert zich daarmee in de hoek: de problemen gaan in de omringende wijken optreden, daar wordt dan weer betaald parkeren ingevoerd (hoezo? mensen hebben toch geen auto meer?) waardoor het probleem zich opnieuw verplaatst (en mensen hun voortuinen gaan betegelen om de auto voor de deur te zetten).

  3. Jolanda Schouten schreef:

    Zolang je bij een nieuwbouwproject als ontwikkelaar kunt kiezen tussen parkeerruimte realiseren op eigen terrein óf parkeerruimte “afkopen” blijft dit probleem alleen maar groeien. De gemeente geeft aan dat ze het geld van de afkoop gebruiken om “de bereikbaarheid te verbeteren” maar dat is zo weinig concreet, dat de parkeerdruk vooral oploopt.

  4. Rob Wolvers schreef:

    In IJsselstein en Utrecht worden nu autoluwe/autovrije woonwijken gerealiseerd: slechts een beperkt aantal parkeerplekken aan de rand van de wijk. De straten zelf zijn autovrij.
    Randvoorwaarden zijn dat een aantal basisvoorzieningen (scholen, winkels) ín de wijk zelf aanwezig zijn en dat de wijken zijn aangesloten op openbaar vervoer en kwalitatief goede snelfietsroutes. De verwachting is ook dat zo’n wijk andere woningzoekenden aantrekt: mensen die heel goed zonder auto kunnen.

    De vraag is of dat lukt in Zaanstad waar verspreide lege plekken worden opgevuld met appartementen. Zolang OV beperkt is (1 bus per uur!) en fietsinfra niet wordt ontwikkeld zijn er weinig prikkels af te zien van een auto, die parkeer je dan gewoon elders in de buurt. Of op het trottoir.

    https://www.utrecht.nl/nieuws/nieuwsbericht-gemeente-utrecht/utrecht-bouwt-met-merwede-een-stadswijk-van-de-toekomst-voor-12000-bewoners/

    • Corine Gorter schreef:

      In Rooswijk parkeert men op de stoep, dubbel in de straat en in de voortuin. Klagen bij gemeente over een gebrek aan parkeerplaatsen levert niets op.
      Het is ook geen kwestie meer van een straat verderop parkeren, want in de straat verderop staat het ook vol.
      Dus als ik het goed begrijp zorgt deze gemeente bewust voor een totaal gebrek aan parkeerplaatsen en investeert vervolgens niet in bereikbaarheid?
      Ondertussen bouwt men alle lege stukken stad vol, waardoor files in de wijken alleen maar zullen toenemen. Klinkt als een slim plan.

  5. Roos Regoort schreef:

    Bij Murano (westerwatering) zijn zelfs geen laad- en losplekken,daar rijden tientallen auto’s, soms tegen het verkeer in, via de grasstrook over de stoep! En Burano is in de maak met een gelijk ontwerp. Betaald parkeren rond het station en aanliggende wijken geven veel parkeerdruk elders, de betaalde plekken zijn leeg.
    Een nieuw fenomeen is; met je kleine auto s’morgens je bedrijfsbus ophalen en meteen dus een parkeerplek voor s’avonds veilig stellen.
    Maar er moet gezegd worden; de gemeente zorgt voor betere bereikbaarheid! Sinds de paaltjes van de fietspaden verwijderd zijn kunnen auto’s de kortste weg nemen…

    • Herma Assen schreef:

      Burano is nog erger dan Murano. Burano heeft 144 appartementen met 66 parkeerplaatsen voor €100,00 per maand (parkeernorm van 0.45). Als je dit als toekomstige bewoner niet wilt betalen, moet je “ergens de buurt” (zoals de projectontwikkelaar aangeeft) je auto kwijt. En dan hebben we het nog niet over bezoek of eventuele hulpverleners (mantelzorgers).
      Betaald parkeren aan de overkant (Muziekbuurt) lost dit niet op want ’s avonds na 19.00 uur staan de straten vol. En dan moeten de Zaanse Helden nog gebouwd worden (620 appartementen met 450 parkeerplaatsen).

  6. Rik Romijn schreef:

    Wat ben ik blij dat ik Zaanstad ga verlaten na 51 jaar….je ziet het met een sneltreinvaart vergaan…wat een puinzooi!

  7. Marcel van Kampenhout schreef:

    De gemeente kan ook vooraf verplicht stellen dat er een parkeergarage onder een appartemententoren komt. Het is inderdaad van de zotte dat er op straat voor zoveel auto’s plaats moet worden gemaakt. De Catharinatoren staat straks bovenop een OV-knooppunt met treinen en bussen in alle richtingen, naar Amsterdam om de paar minuten! En eveneens bovenop een fietssnelweg. Voor De Helden geldt hetzelfde, met tien minuten aanlooptijd naar het station. Als je bedenkt, dat het OV nog altijd veel goedkoper is dan de kosten van een auto hebben, rijden en verzekeren, dan begrijp je die grote aantallen auto’s en parkeerplekken al helemaal niet.

  8. Jack van Brederode schreef:

    Ik vind de parkeernorm van de gemeente geheugen van weinig realisme.

    Werkend Nederland kent al ruim 1,1 miljoen ZZPers. 34% heeft een flex contract. Wat er voor zorgt dat mensen steeds mobieler zijn op andere tijden werken en of verder van huis. Dus het is volkomen logisch dat het autobezit toeneemt.
    Ik ben van mening dat er voor ieder huis minimaal één parkeer plaats moet zijn.

    Ontwikkelaars moeten verplicht worden om afdoende parkeer ruimte onder hun appartementen te bouwen. Dat moet gewoon bij de koop- of huurprijs inbegrepen zijn en niet apart berekend of verrekend worden. Dat werkt niet, hebben we eerdere bij andere nieuwbouw aan de Houtveld weg gezien.

    Verder denk ik dat het Corona virus en volgende virussen blijvend een andere manier van reizen zal bewerkstelligen. Mensen zullen niet meer op elkaar gepropt willen zitten. Ook dat zal opgelost moeten worden door b.v. de Metro van Amsterdam door te trekken. De nieuwe woningen die hier in de buurt gebouwd worden hebben al de naam “Nieuw Amsterdam” noem het metro station b.v. : “nieuw Noord”

    Natuurlijk kun je milieu eisen stellen aan auto’s zoals grote steden aan oude vervuilende dieselauto’s al doen. Maar wil je echt zoden aan de dijk zetten begin dan eens met de sterk vervuilende industrie hier, zoals Olam.

    Dit college kan wat milieu, bereikbaarheid, innovatie, woningbouw etc wat mij betreft sowieso naar huis. Volg eens life een zitting gemeente raad. Wat mij opvalt is dat er maar weinig cohesie is, ik mis de wil om problemen echt aan te pakken ontbreekt.. Ik vind dat wij burgers beter verdienen. Gelukkig kunnen we al over een jaar weer stemmen.

    • Gerard kraaier schreef:

      Het nadeel is nog, dat de gemeente hier aan mee werkt. Voor ruim 8 maanden staan er zeecontainers op 10 parkeervakken in de Morgensterstraat met toestemming van deze gemeente. Dit ivm renovatie harpoenierstraat/commandeurstraat. Waarom ze niet tussen de flats in het gras zijn geplaatst is een raadsel. Ook de bibliotheekbus cq oplegger wordt om de week op 8 parkeerplaatsen gezet. Een mail naar de gemeente heeft geen resultaat of antwoord.
      Als je een oplossing aan draagt,krijg je geen antwoord.

    • Erik schaft schreef:

      Het gaat over parkeren… En dan opeens komt het milleu weer op de hoek, en ja hoor.. Daar is Olam weer…

      • Jack van Brederode schreef:

        Natuurlijk parkeren, autobezit is onlosmakelijk verbonden met het milieu. Maar laat ik het eens een positieve draai geven. Stel dat we in 2030 voornamelijk auto’s hebben die op waterstof of elektriciteit of een andere milieuvriendelijke mannier energie levert. Dan hebben we geen parkeer plekken…

        Hoe je het went of keert, dit is puur de burger pesten en anderen met problemen opzadelen waar ze niet om gevraagd hebben.

  9. Jan Mulder schreef:

    Als je naar professoren over bereikbaarheid en mobiliteit luistert dan hoor je eigenlijk vooral dat fietsen, auto’s en snelblusser de hoogste dichtheid per corridor hebben. Wat mij betreft zorgt de gemeente Zaanstad voor een goede verbinding per fiets naar Amsterdam en desnoods gooi je het spoor plat en laat je er snel bussen rijden. Ben het wel eens met De heer van Bredenrode dat mensen met Corona en andere virussen echt niet meer in volgepakte treinen, bussen en metro’s wilt zitten. Wat dat betreft pleit dat alleen maar meer voor parkeerplaatsen.

    En mee eens wat men zegt Zaanstad heeft geen visie op parkeren. Men wil alleen maar zoveel mogelijk huizen (lees kleine appartementen) om zo genoeg OZB binnen te halen om genoeg geld voor hun eigen fondsen binnen te krijgen. De bewoner interesseert men niet

  10. Jack van Brederode schreef:

    Jan die snelfietspaden richting Amsterdam zijn er al. B.v. Sloterdijk is goed bereikbaar. Heerlijk op de fiets met de frisse wind door je haar. Onderweg de mooiste bloemen zien en even “uitpuffen” op de pont 🙂

  11. Thomas Bredenbeek schreef:

    Waarom kiezen we niet voor een Tram infrastructuur in Zaanstad. Opzetten met hoge frequentie. Kies nu zelf voor de auto als ik binnen de stad blijf, omdat het OV gewoon niet toegankelijk genoeg is om mee naar het centrum te rijden. Een Tram die elke 5 minuten rijdt zou dat wel zijn. Scheelt ook weer gezeur met parkeren in de stad. Dan heeft het echt een meerwaarde.

  12. Piet Davon schreef:

    Het probleem is dat er geen overkoepelend plan is. Soms wordt auto bezit gestimuleerd en dan weer niet. Door het ontbreken van visie en een plan wordt het een zooitje. Maak gewoon een realistisch plan. In de binnenstad probeert Zaanstad grote steden te kopiëren en in de buitenwijken wordt geacteerd als provinciaal. De komende jaren zal er veel gebouwd worden, daarom is het zaak om nu al met goed mobiliteitsplan te komen en niet zo gefragmenteerd te werken. Luister daarbij ook meer naar de bewoners van Zaanstad en wat minder naar vervoersregio Amsterdam. Wij zijn een zelfstandige gemeente en geen onderdeel van Amsterdam. M.a.w. stop met dit opportunistisch “beleid”, daar komt alleen maar ellende van.

  13. Corine Gorter schreef:

    Je hebt in Zaanstad een prima treinennet, maar een treinkaartje voor een korte afstand is belachelijk duur. Ik reis wel eens met de bus, bewust vanwege het milieu, maar zo goedkoop is dat ook niet, bovendien ben ik dan erg lang onderweg. Wanneer ik samen met de kinderen de bus neem is reizen met de auto inclusief betaald parkeren in een dure parkeergarage nog altijd goedkoper. Kortom, het openbaar vervoer is duur. Ga je met de fiets, dan kan je je fiets stallen in de bewaakte stalling -fijn! Of in de onbewaakte stalling waar toch wel heel erg veel fietsen worden gestolen.
    Ik zou gebruik maken van het openbaar vervoer als dat ten eerste goedkoper was, en ten tweede moet dat opembaar vervoer er wel zijn. Dit is een stad zonder tram of metro waar af en toe een keer een bus rijdt. Tja, wat verwacht je dan?

  14. Bert Versteeg schreef:

    Vroeger had de gemeente voor iedere woning 1 parkeerplek maar omdat de mensen gemiddeld anderhalve auto hebben is er ruimte tekort.
    Ook is er een tijd geweest dat een projectontwikkelaar ook voor parkeerruimte moest zorgen maar dat hoeft tegenwoordig niet meer.
    Bij een project als op het Eiland is ruimte genoeg om een ondergrondse parkeergarage te bouwen voor de bewoners dus waarom gebeurd dat niet?

  15. Jack van Brederode schreef:

    In andere steden kan het wel. Neem Heerhugowaard deel: “stad van de zon”. Voor iedere bewoner 2 genummerde parkeerplaatsen. Het zal niet in de hele wijk zo zijn, maar ook dan, is er is plaats genoeg. Ook wij maken plannen Zaanstad te verlaten zodra dat kan.

  16. Jack van Brederode schreef:

    Dit is wat heb kunnen vind qua parkeer beleid. Zo te lezen houdt de gemeente zicht niet aan haar eigen normen. Of dit document moet alweer verouderd zijn. https://www.zaanstad.nl/mozard/document/docnr/8798774/bijlage%20-%20uitvoeringsnota%20Ruimte%20voor%20parkeren%202016

  17. M. Klompmaker schreef:

    Ik heb heel hard na moeten denken,ik kon een woning kopen (nieuwbouw) maar zonder parkeerplek. De woningnood was hoger, dus toch maar gedaan. Nu een plekje zoeken voor mijn auto in de drukke straten. Vlak op de grens van betaald parkeren gebied. Kwestie van tijd dus voordat deze mijn kant op rukt. In de koopvoorwaarde is opgenomen dat ik nooit een parkeervergunning kan aanvragen. Voor mijn werk rijd ik van hot naar her,OV is dus geen optie. Je wordt volledig in het nauw gedreven. Ik zou graag een electrische auto willen, maar hoe moet ik die in godsnaam opladen? Ik woon in een appartement.

  18. Frank Peter schreef:

    Hmm lees ergens dat de trein goedkoper is dan een auto hebben ; mag ik er op attenderen dat een maandabbo bij de NS voor iemand die op spitstijden moet reizen ( alle werkenden dus ongeveer) €356 per maand kost? Daar lease ik nu zelf een uiterst prettige auto voor….

  19. Jack van Brederode schreef:

    Dit is wellicht ook interessant

    https://mobiliteitsplan.zaanstad.nl/system/attachments/files/000/009/254/original/Koersnota_Zaans_Mobiliteitsplan_definitief.pdf

    Klein stukje hier uit onder hoofdstuk Auto [….] Parkeren beperken waar de ruimte minimaal is en verleiden naar alternatieven en faciliteren waar het wel mogelijk is.[…]

Hier vind je onze regels

Reageren? Ja, graag!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *