Van alle drie de ‘robuuste’ varianten die de Provincie Noord-Holland heeft laten doorrekenen voor de A8-A9-verbinding, blijft alleen een alternatief langs de bestaande route dwars door Krommenie over. Het Golfbaanalternatief en een verbindingsweg langs de nieuwe wijk Kreekrijk vallen af. Geen van de oplossingen is overigens ‘robuust’ volgens de Provincie.

De N203 moet zo ingericht worden volgens de Provincie ‘dat het verkeer beter doorstroomt en zo min mogelijk overlast veroorzaakt voor aanwonenden’.

Deze voor Krommenie teleurstellende uitkomst maakte gedeputeerde Jeroen Olthof gister bekend tijdens een informatieavond van de Provincie in Haarlem. Eigenlijk werkt geen van de alternatieven: de regionale bereikbaarheid en leefbaarheid in Noord-Holland boven het Noordzeekanaal verbetert in alle drie de gevallen niet of nauwelijks’. Olthof:

‘We kunnen niet anders concluderen dan dat de uitkomsten van het onderzoek heel teleurstellend zijn. (…) Nieuwe infrastructuur betekent meer verkeer en dat kan het omliggende (rijks)wegennet niet verwerken. Het probleem verplaatst zich. En dat is niet de oplossing waar we naar op zoek zijn. Ik snap dat deze boodschap bij veel mensen hard aan zal komen.’

Goedkoopste

Het (verdiepte) Golfbaanalternatief en de route langs Kreekrijk ‘hebben wel een positief effect op de lokale leefbaarheid in Krommenie en Assendelft, maar zij creëren vervolgens problemen op andere plekken in de regio op het gebied van leefbaarheid en bereikbaarheid. Bovendien zijn de stikstofeffecten van deze twee alternatieven zo groot, dat ze beide niet haalbaar en uitvoerbaar zijn binnen de huidige wet- en regelgeving’ aldus de Provincie.

De Krommenie-variant langs de N203 is verreweg de goedkoopste van de drie doorgerekende varianten: circa € 205 miljoen. Het Golfbaanalternatief zou zo’n € 1,2 miljard gaan kosten, de Kreekrijk-variant circa € 411 miljoen.

Het alternatief langs de N203 heeft dus ‘nauwelijks effect op de regionale bereikbaarheid en kent een uitdaging met betrekking tot de stikstof- en milieueffecten’. De gemeente Zaanstad en de omgeving worden actief bij de planvorming betrokken: ‘De leefbaarheid in Krommenie en Assendelft blijft een terechte zorg’ aldus de Provincie.

Files

Als er geen A8-A9-verbinding wordt aangelegd, ‘zal in 2040 het wegennet vol raken. Dit komt door een groei van het verkeer van circa 20% tot 30% ten opzichte van 2023. Er ontstaan files op de A7, A8 en A9’.

De ‘nieuwe’ weg ligt voornamelijk verdiept, alleen ter hoogte van de Jan Brassertunnel komt de weg weer omhoog omdat deze niet onder die tunnel doorkan. Er mag max 50 km worden gereden op de nieuwe verdiepte weg. De verdiepte ligging langs de bestaande N203 ‘heeft weinig tot geen effect op de knelpunten. Wel is sprake van meer verkeer over de N203 in Krommenie’.

Kaart van de variant, onder de tekening van waar de verdieping moet komen

De ‘directe verbinding’ is nog niet helemaal uit beeld. De Provincie gaat samen met de Vervoerregio Amsterdam en de betrokken gemeenten, ‘in gesprek met het Rijk over de bereikbaarheid van Noord-Holland boven het Noordzeekanaal en betrekt daarbij een directe verbinding tussen de A8 en A9.’

Die informatiebijeenkomst is terug te zien via de website van de Provincie. Op 12 juni volgt een presentatie in een webinar. Daarnaast organiseert de Provincie op 11 juni een bijeenkomst in Wormer. Aanmelding voor deze bijeenkomsten kan van 28 mei tot 5 juni via de website van de Provincie: www.noord-holland.nl/verbindingA8A9.  

Door Piet Bakker op basis van informatie van Provincie Noord-Holland. Foto boven: De Orkaan.