Niet alleen de Thorbeckeweg (N516) wordt opnieuw ingericht maar ook veel andere wegen in dat gebied (Achtersluispolder, Zaandam) krijgen te maken met veranderingen. Zo wordt de Westkolkdijk helemaal afgesloten en wordt de kruising Sluispolderweg / Noorder IJ- en Zeedijk anders ingericht.

De Noorder IJ- en Zeeweg (de parallelweg van de Noorder IJ- en Zeedijk) wordt een éénrichtingsweg zodat het niet meer mogelijk is om vanaf de Noorder IJ- en Zeeweg het kruispunt bij de Sluispolderweg op te rijden.

Op dit moment wordt de Noorder IJ- en Zeedijk opnieuw ingericht. Tijdelijk is het fietspad verlegd en wordt het verkeer van de Noorder IJ- en Zeeweg via een bypass over het fietspad gestuurd. Die bypass is zeer ongelukkig aangelegd: vlak na een bocht en bovenaan een korte helling, fietsers komen van twee kanten.

Zaanstad gaat de weg opnieuw inrichten zodat ‘de veiligheid op de weg verzekerd is’ en ‘weggebruikers en passagiers beschermd zijn’. Vooralsnog niet helemaal gelukt.

Wielrenners bijna geschept op bypass.

Het project is onderdeel van het project Aanpak Verkeersdruk Thorbeckeweg / N516 dat medio 2027 helemaal klaar moet zijn (inclusief de ongelijkvloerse kruising met Wibautstraat).

Door Piet Bakker (die poolshoogte ging nemen) met informatie uit Verkeersbesluit Zaanstad, projectsite Thorbeckeweg en eerder nieuws op De Orkaan. Foto’s: De Orkaan, kaartje onder uit Verkeersbesluit.

De nieuwe inrichting, de bypass is rechts boven, met het eenrichtingsverkeersbord.