Afgelopen week kregen we weer een persbericht van de Postcode Loterij: een blij stel in Zaandam, een grote cheque, en Winston Gerschtanowitz die het goede nieuws komt brengen. Vroeger zou je dat verhaal misschien op De Orkaan hebben gelezen. Inclusief foto’s van stralende gezichten en de B-BN’er.
Maar vanaf nu doen we dat niet meer. En dat is een bewuste keuze.
Waarom we ermee stoppen
Die berichten komen rechtstreeks uit de PR-machine van de Postcode Loterij. Ze zijn gemaakt om deelname aan een commercieel kansspel aantrekkelijk te maken. De menselijke verhalen (‘The Dutch dream’, ‘blijdschap in de straat’) en vrolijke foto’s zijn daar het middel voor.
Er zit ook een psychologisch trucje in: ze spelen in op je FOMO; fear of missing out. Want stel dat je buren winnen en jij niet meedoet… Zulke berichten versterken dat gevoel, en dat is precies de bedoeling.
Wat er meestal níet in de persberichten staat is hoeveel mensen meedoen, wat de echte kans is om te winnen, of hoeveel geld deelnemers gemiddeld kwijt zijn.
Geen marketing-verlengstuk
We weten dat deze stukken bovenmatig goed scoren. Dat maakt het verleidelijk om ze tóch te plaatsen. Maar onze eerste verantwoordelijkheid is niet om zoveel mogelijk kliks te krijgen; het is om betrouwbare, onafhankelijke journalistiek te maken.
Natuurlijk zijn prijswinnaars blij. Natuurlijk is het leuk om te zien. Maar in de kern is dit geen nieuws dat zonder marketinglaag kan bestaan. Het is promotie, verpakt als nieuws.
Betekent dit dat we nooit meer over loterijen schrijven?
Zeker niet. Als er wél nieuwswaarde is, bijvoorbeeld als gokreclame een sportevent domineert of als er geklungeld wordt bij een loting, dan lees je dat bij ons. Mét de context en kritische vragen die je van ons mag verwachten.
Kort gezegd: ‘leuke’ marketingverhalen zijn er genoeg. Nieuws is een andere tak van sport.
Door: Merel Kan, de foto werd aangeleverd samen met het persbericht van de Postcodeloterij-marketingmachine. We mogen hem plaatsen onder vermelding van ‘Fotograaf’.
Een heel goed besluit van de Orkaan. Ik erg me al jaren aan al die loterijen en dan m.n. de vrienden-en postcode loterij. Heel commercieel, maar onder het sausje van 'Goede doelen' lukt het ze zich overal 'in te likken' zoals ik dat noem: overal wordt hun naam/logo aan gekoppeld en via sluikse wegen (onder naam van andere ondernemingen/partijen, die een winaktie organiseren) blijkt -als je daaraan mee doet- toch zij degene te zijn due het organiseren. Het grootste goede doel is de Vrienden- Postcode loterij zelf.
Hier bij ons in Kerkrade valt nooit n grote prijs crème krijg je gestuurd, ben erover na aan het denken om te stoppen,
Pluim voor de Orkaan
Goed besluit.
onzin !
Snap dat loterijen niet iets is wat je wil steunen. Waar het mij om gaat bij de Orkaan: is iets nieuws of wat is de nieuwswaarde?
Iedere loterij speelt in op de emotie van de mensen.
Het draait allemaal om de hebzucht van de mens.
Ik doe aan 3 loterijen mee en ze kosten allemaal meer dan het oplevert alleen met de Staatsloterij heb ik soms wel eens een jaar dat ik geen verlies draai maar die paar paar tientjes in de maand waar ik mee speel kan ik missen.
Bij de meeste loterijen wordt je gelokt door de jackpot en het is bewezen dat als een jackpot hoog staat er veel meer loten worden verkocht dan als die laag staat.
Tot een paar jaar geleden kon je bij de Staatsloterij een normaal lot kopen of een lot met jackpot wat € 2,50 duurder was.
Ook werd je gelokt met een XL trekking en dat kost ook weer extra.
Veder heeft de Staatsloterij de kluit tot een paar jaar terug besodemietert door ook loten te trekken die niet waren verkocht of als de hoofdprijs op een vijfde lot viel.
Mensen nemen toch een lot met XL want stel je voor dat je een miljoen euro misloopt.
Ook is de prijs van een lot duurder geworden.
Bij de Lotto hetzelfde, vroeger waren er minder cijfers, naar ik meen 41 en dat werd verhoogd naar 45 en je moet ook nog een kleur goed hebben.
De kans om een grote prijs te winnen is nog kleiner geworden dan het al was.
Bij de Postcodeloterij denken de mensen inderdaad dat als ze geen loten kopen ze misgrijpen als de hoofdprijs in hun straat valt maar ze vergeten ook dat een grotere straat meerdere postcodes heeft.
Het kan dus zijn iemand op nummer 45 een andere postcode heeft dan iemand die 47 woont.
Zelfs in het casino willen de meeste mensen steeds meer, dan denken ze als ze 500 euro winst hebben "ach ik ben met 100 euro gekomen dus ik ga lekker door en misschien wordt het meer." terwijl ze die 500 euro ook in hun zak kunnen steken.
Dit is in ieder geval een eerste stap in de goede richting. Al die televisieprogramma's met prijswinnaars in de postcodeloterij, heb ik nooit begrepen. Bovendien worden zij in beeld gebracht met prijzen die zij nooit in handen krijgen. Er moet nog een forse belasting er van af. En natuurlijk gun ik alle prijswinnaars van een loterij hun gewonnen prijzen! Maar de postcodeloterij had door de opzet ervan direct verboden moeten worden! Is dit misschien de eerste stap naar een verbod?
Mooi en goed doordacht besluit.
Zeker !!
Ik heb persoonlijk helemaal niks met loterijen en gok/kans spelen maar die mogen er van mij best zijn. Wat ik wel altijd heel bezwaarlijk heb gevonden (en nog vind) is de postcode loterij, die speelt in op de emotie van mensen, wat als mijn buren wel winnen en ik niet.
Wat mij betreft mag de postcode loterij verboden worden vanwege het inspelen op deze emotie van mensen, en het is dan jammer van alle goede doelen die ze steunen, die moeten het dan maar doen met wat minder inkomsten.
Misschien kunnen de goede doelen het goed maken door te bezuinigen op de salarissen van hun medewerkers(managers) en de marketing uitgaven, dat is namelijk al een behoorlijke industrie geworden waar behoorlijk wat geld in omgaat, wat ook gebruikt had kunnen worden voor het goede doel...
https://www.postcodeloterij.nl/goede-doelen 147 stuks
Verstandig besluit!
Heel goed.nu nog de Vriendenloterij ook stoppen!
Als ik zo lees zijn gelukkig de meeste mensen kritisch op de gokkerij.
Goed idee! Wij mensen onthouden die ene winnaar, maar zijn blind voor al die verliezers...
Begrijp het niet. Je doneert toch aan alle medewerkers en zgn. BN'ers, alle reclame's op TV, kranten, stadions, HaH folders enz. Is toch ook een soort van doneren?
@E., ca. 40% van de inleg gaat direct naar goede doelen en de rest kan vrij besteed worden, zolang het een eerder gesteld maatschappelijk doel dient. Dus onkosten als salarissen, advertenties, producties enz. kunnen ruim en creatief geïnvesteerd worden.
Het gaat hier bij De Orkaan eerder over de manier waarop via media berichten, dat ú niet en uw buren juist wèl hebben gewonnen of omgekeerd.
Dat gaat via persberichten die ieder medium wèl of níet kan publiceren.
De Orkaan wil aan dit circus niet meer
deelnemen en stopt ermee. Goede Doelen loterijen blijven " zonder winstoogmerk" gewoon hun werk doen en investeren waarin zij willen.
Goed zo. De postcodeloterij is gebaseerd op emotionele chantage, " wat als de buren winnen?" En dan die goede doelen... natuurlijk fijn voor ze, maar alle loterijen zijn verplicht een vastgesteld percentage over te maken aan goede doelen. dus ook niet speciaal van de postcodeloterij.
Chapeau. Een beslissing met Orkaan-karakter ... èn ballen.
*Hopelijk ook bij het aannemen van hun betaalde advertenties?
wij thuis noemen dit: "de goede doelen mafia." Als je de trekkingslijst(en) bestudeert staan er zelden postcodes uit de Zaanstreek tussen. Conclusie weinig deelnemers in onze regio, te kostbaar.
Heel erg goed van jullie. Wij noemen het thuis de sociale druk loterij. Ook de agressieve wijze van campagne voeren en reclame artikelen aanbieden als prijzen ervaren we als storend.
Respect ; heel goed dat jullie geen reclame maken voor deze ellende... Ten eerste omdat ze subsidies verstrekken aan vele discutabele clubjes, ten tweede omdat het een vreselijk FOMO opwekkend concept is ( andere loterijen werken met anonieme getalletjes) ...
respect.
doen jullie goed
Loterij is kloterij. De enige winnaar is degene die een loterij of pyramidespel opstart. De oprichter van de Postcodeloterij en al haar klonen in binnen- en buitenland zal dit beamen. Hij staat hoog in het linkerrijtje van de Quote.....
heel veel respect voor dit!
Top! De Postcode Loterij vult de zakken van NGO’s en veelal activistische organisaties. Daar moet je niet aan mee willen werken door deze te promoten of een lot te kopen.
Prima besluit, met een prima onderbouwing
Dit gedrag is prijzenswaardig. Al waren mijn motieven om de Postcodeloterij te verlaten meer de doelen die deze organisatie steunt. Veel van deze kan ik me niet in vinden. Maar jullie motieven zijn minstens net zo plausibel.
Bravo Orkaan!
Temeer daar geld van de postcode loterij wordt besteed aan extremistische doelen om een niet wetenschappelijk onderbouwd klimaat beleid te ondersteunen.
Goed beschouwd een criminele organisatie.
Goed besluit!! Postcodeloterij is een wurgloterij!
Als ik een vette prijs zou winnen in de Postcodeloterij ( of een andere loterij) wil ik anoniem blijven.
Lijkt allemaal leuk, foto in de krant etc, maar des te minder mensen weten dat je een grote geldbedrag hebt gewonnen des te beter het is!
En zo is t!
Goed zo, opdringerige marketing om de goklust aan te moedigen zou verboden moeten worden.
Jeej. Helemaal mee eens. Ik was heel lang geleden lid en heb opgezegd omdat ze toendertijd nog ook geld gaven aan goeie doelen, hongerige kindertjes in Afrika. Dat je die dus helpt door mee te doen en dan miljonair te worden? Wat een onzin en dat gaat tegen mijn principes in. Je wordt niet gelukkig van een miljoen hoor. Hele gewone mensen die dat winnen, gaan meestal niet hun leefstijl of uitgavepatroon veranderen. Die Zeeuw dan die 7 miljoen won en het op zijn bankrekening liet staan en niks ervan uitgaf. Je krijgt wel rijen dik mensen die ineens je beste vriend zijn en geld aan je vragen. Sowieso, ik ben tegen gokken, er zijn veel gokverslaafden in Nederland, die dakloos worden of erger. Nee hoor, doe mij maar een simpel en bescheiden leven, dat leeft veel prettiger. Heel integer van jullie.