Via sociale media worden de werkzaamheden aan de Wilhelminabrug nauwkeurig in de gaten gehouden. Niet zo vreemd, wethouder Gerard Slegers (CDA) beloofde immers dat na anderhalf jaar de problemen op de brug voor het eind van het jaar volledig verdwenen zouden zijn.

Daar werd deze dagen een begin mee gemaakt. De betonrand tussen de rijbaan voor auto’s en het fietspad wordt nu gemarkeerd door een soort van rood-witte fliebertjes, ‘attentiebakens’ volgens Zaanstad, waardoor “het hoogteverschil meer opvalt.”

Maar er komt meer: “Zo wordt de slinger in de bocht weggehaald en sluit het fietspad anders aan op de Nicolaasstraat en naar de Dam.” Dat klinkt als drie aanpassingen maar is er eigenlijk maar één: het verleggen van de stoeprand. Samen kost het € 40.000.

De attentiebakens staan volgens Zaanstad ook op de Beatrixbrug:

“De nieuwe indeling zorgt voor meer veiligheid voor fietsers en voetgangers en biedt meer ruimte voor het autoverkeer.”

Eerder waren er overigens ook bakens vastgelijmd op de brug zelf (daar mag niet geboord worden), maar die zijn na een dag weer weggehaald omdat ze niet goed vast zaten.

Het verleggen van de stoeprand is volgens de toelichting Zaanstad ‘meest haalbare’ variant. Het was in ieder geval de goedkoopste (maar niet de meest veilige).

Voor het eind van het jaar moeten de ‘rood-witte barrières’ (de ‘roadblocks’) zijn verdwenen.

Hier ons dossier Wilhelminabrug. Foto boven: Bas Sommeijer; onder foto’s van de bakens op de brug zelf die inmiddels weer verdwenen zijn (Twitter-account Marcel) en foto’s van Fred Wolf en De Orkaan (helemaal onder).