Attentie! Bakens bij de Wilhelminabrug

Via sociale media worden de werkzaamheden aan de Wilhelminabrug nauwkeurig in de gaten gehouden. Niet zo vreemd, wethouder Gerard Slegers (CDA) beloofde immers dat na anderhalf jaar de problemen op de brug voor het eind van het jaar volledig verdwenen zouden zijn.

Daar werd deze dagen een begin mee gemaakt. De betonrand tussen de rijbaan voor auto’s en het fietspad wordt nu gemarkeerd door een soort van rood-witte fliebertjes, ‘attentiebakens’ volgens Zaanstad, waardoor “het hoogteverschil meer opvalt.”

Maar er komt meer: “Zo wordt de slinger in de bocht weggehaald en sluit het fietspad anders aan op de Nicolaasstraat en naar de Dam.” Dat klinkt als drie aanpassingen maar is er eigenlijk maar één: het verleggen van de stoeprand. Samen kost het € 40.000.

De attentiebakens staan volgens Zaanstad ook op de Beatrixbrug:

“De nieuwe indeling zorgt voor meer veiligheid voor fietsers en voetgangers en biedt meer ruimte voor het autoverkeer.”

Eerder waren er overigens ook bakens vastgelijmd op de brug zelf (daar mag niet geboord worden), maar die zijn na een dag weer weggehaald omdat ze niet goed vast zaten.

Het verleggen van de stoeprand is volgens de toelichting Zaanstad ‘meest haalbare’ variant. Het was in ieder geval de goedkoopste (maar niet de meest veilige).

Voor het eind van het jaar moeten de ‘rood-witte barrières’ (de ‘roadblocks’) zijn verdwenen.

Hier ons dossier Wilhelminabrug. Foto boven: Bas Sommeijer; onder foto’s van de bakens op de brug zelf die inmiddels weer verdwenen zijn (Twitter-account Marcel) en foto’s van Fred Wolf en De Orkaan (helemaal onder).

Deel dit artikel:

13 reacties op Attentie! Bakens bij de Wilhelminabrug

  1. Marc Dierikx schreef:

    De nieuwe varkensrug?

  2. Fred Wolf schreef:

    We wachten het maar weer af, in deze niét al te saaie stad.

  3. Sander Goudriaan schreef:

    Ik mag toch aannemen dat dit een 1 april grap is. Want als dit de uitkomst is van 1,5 jaar bedenken en het uitgeven van € 40.000,00 belastinggeld dan is het toch wel droevig. Maar een goede grap is het absoluut.

  4. Jaap Meeuwsen schreef:

    Meer ruimte voor het autoverkeer ? Hoe dan ?
    Dan zal je toch echt de brug moeten verbreden of Hans Klok in moeten schakelen.
    En die attentieflapjes zijn alweer verdwenen lees ik nu, nog niet gezien want geen Twitter, ga er eerdaags nog weer even langs fietsen.
    Nou ja, in ieder geval weer € 40.000 de Zaan in gemieterd en zo gaat het maar door. Lekker makkelijk natuurlijk met andermans geld.
    Zou er nu bij Zaanstad echt niemand meer rondlopen met iets van verstand ?

  5. Rob Wolvers schreef:

    2015 – Ontwerp brug klaar:
    – Fietsersbond: geen vergevingsgezind ontwerp, gevaarlijke rand, fietspad te smal
    – Projectleider: brug is al besteld, we gaan zo door

    2020 – Brug in gebruik:
    – direct (zware) ongevallen, fietspaden afgesloten met roadblocks
    – Fietsersbond: maak er een fietsstraat van
    – Gemeente: wij willen een deskundigenadvies

    2021 – Deskundigenadvies Goudappel:
    – geen vergevingsgezind ontwerp, gevaarlijke rand, fietspad te smal: maak er een fietsstraat van
    – Gemeente: wij willen geen fietsstraat, wij plaatsen “attentiebakens”

    10 december 2021: attentiebakens geplaatst, maar deels al weer verwijderd/verdwenen/eraf gereden …

    Zo is het ongeveer samengevat 😉

    • Agnes Nobel schreef:

      Heldere samenvatting, Rob. Welke redenen zijn er om het advies van Goudappel niet op te volgen? En: zitten in die € 40.000,00 ook de onderzoekskosten van dit adviesbureau?

  6. Ton van Heeswijk schreef:

    Dit lijkt me een zeer onveilige oplossing. Bij het valpartij kun je zeer lelijk terechtkomen.

  7. Peter van Haasen schreef:

    Misschien moet men zich afvragen waarom er geen valpartijen gebeuren op de Beatrixbrug, die identiek is. Misschien zou het iets te maken kunnen hebben met de inrichting van de fietspaden voor de Wilhelminabrug. rare bochten of slingers in de weg ….. of zoiets

    • Sonja Puhl Diehle schreef:

      Op de Beatrixbrug gebeuren ook nog steeds valpartijen bij fietsers en voetgangers.

    • Rob Wolvers schreef:

      Verkeersdruk kan een rol spelen, wellicht is die Wilhelminabrug een stuk drukker dan de Beatrixbrug.

      Maar bij de laatste kom je inderdaad in een rechtere lijn aanrijden. Veel ongevallen op de Wilhelminabrug deden zich niet voor aan de theaterkant (die met die rare slinger), maar aan de kant van de Wilhelminastraat. Daar zit een flauwe bocht in. Als je vanaf die kant komt aanrijden is de verhoging niet herkenbaar als verhoging, maar ziet het eruit als een (overrijdbare) markeringsstreep.

      Stond in het rapport van Goudappel ook iets over in.

      Neemt niet weg dat de fietspaden op beide bruggen (veel) te smal zijn volgens de CROW normen. Alle lapmiddelen ten spijt zullen die dus een zorgenkind blijven.

  8. Martin Hammer schreef:

    Misschien gewoon het advies ‘fietsstraat’ overnemen, past veel beter in een autoluwe binnenstad en is veel goedkoper…. Hoe moeilijk kan het zijn?

Hier vind je onze regels

Reageren? Ja, graag!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.