Beatrixbrug op weg naar openstelling (in het geel)

Aan één van drie voorwaarden voor de opening van de Beatrixbrug is voldaan: de voetgangers- en fietspaden zijn geel geschilderd.

Het wachten is nu nog op een nieuwe rood-witte markering en permanente verkeersregelaars.

Op foto’s van ruim een week geleden is al een wit-rode markering te zien, maar volgens de woordvoerder van verkeerswethouder Gerard Slegers voldoet het materiaal dat is aangebracht niet en is te glad. Er is ander materiaal besteld.

De Fietsersbond had nog een ander probleem met die wit-rode markering. Die is aangebracht op de schuine rand die wel voor automobilisten maar niet door fietsers gezien wordt. De markering is dus onzichtbaar voor de groep die erdoor gewaarschuwd moet worden.

We vroegen ook aan de wethouder hoe het zat met die regelaars, die staan er toch al? Het antwoord: “De regelaars staan er nu om de hekken open te doen voor Connexxion. Straks blijven ze staan.”

De geel-zwarte beschildering van alle bruggen in Zaanstad had volgens ons niks te maken met het specifieke probleem van deze brug: een gevaarlijk hoogteverschil met de rijweg en te smal fietspad. De woordvoerder van Slegers:

“De geel-zwarte markering wordt op alle bruggen aangebracht in Zaanstad. en is niet specifiek voor de Beatrixbrug. Het heeft een hoge attentiewaarde voor alle verkeersdeelnemers dus ook voor de fietsers.”

De communicatie over de brug en de voorgeschiedenis is volgens de Fietsersbond niet correct weergegeven door de wethouder die schreef dat “een compromis gezocht is en op advies van de Fietsersbond het hoogteverschil geminimaliseerd is en een schuine rand is aangebracht.” De Fietsersbond: “het is niet veranderd en geeft valpartijen. Rolmaat lenen, Zaanstad?”

beatrixbrug geel beatrixbrug geel detail

15 reacties op Beatrixbrug op weg naar openstelling (in het geel)

  1. Dimitrie Grinwis schreef:

    Misschien is het een idee om de rand van het fietspad te markeren met reflectoren. Ze vallen op, iedere fietser kent ze en weet dat het een slecht idee is om er over heen te fietsen. Zo blijven fietsers weg van de rand, zelfs al weten ze niet dat er een verhoogde rand is waar ze van af kunnen glippen.

  2. Nico Spiegels schreef:

    Je gaat je inmiddels afvragen wat goedkoper is. Een mannetje op de brug of al deze narigheid?

  3. Kitty schreef:

    Het is wat met fietspaden, Zaanstad en de fietsersbond. In de Russische Buurt is ook een fietsslinger (oh no) aangebracht, tegen de zin van bewoners waarbij de gemeente tijdens de evaluatie van het project aangaf dat het op advies van de fietsersbond was gedaan, iets wat zij weer ten stelligste ontkennen. Ondertussen zeer ontevreden bewoners die op een erf wonen waar doorheen geracet wordt.

  4. E. Renkema schreef:

    Idee voor de Gemeente Amsterdam? Vraag de ontwerpers van de bruggen in Zaanstad en de Binding om een ontwerp te maken voor de brug over het IJ.

    • Peter Roffel schreef:

      GOED idee; dan komt er de eerste tien jaar géén brug over het IJ. Ook weer op z’n Zaandorps opgelost!! Voor de verkeersregelaars (spreek uit: tegenhouders) is wel veel geld beschikbaar, maar voor gewone noodzakelijke dingen niet. Zaandorp op z’n (S)malst!!

  5. Bert Versteeg schreef:

    Wat een onzin allemaal !
    De verkeersregelaars staan er toch al en de hekken staan de hele dag open. Het enige wat ze doen is het verkeer tegenhouden dat niet over de brug mag.
    Voetgangers kunnen toch gewoon over de brug lopen? Die hebben geen last van de verhoging en fietsers kunnen net als bij de Wilhelminabrug gewoon op de rijbaan fietsen, ik zie het probleem niet.

  6. Jaap Meeuwsen schreef:

    >>> We vroegen ook aan de wethouder hoe het zat met die regelaars, die staan er toch al? Het antwoord: “De regelaars staan er nu om de hekken open te doen voor Connexxion. Straks blijven ze staan.” <<<

    Straks blijven ze staan ?

    Betekent dit dat op alle bruggen voor altijd verkeersregelaars zullen staan ?

    Zullen we dan maar weer gewoon brugwachters in gaan stellen ?

  7. Rob Wolvers schreef:

    Even voor de duidelijkheid: er is geen compromis gezocht met de Fietsersbond.

    De Fietsersbond werd in 2015 voor een voldongen feit gesteld: de brug was al besteld voordat het ontwerp werd getoond. Nochtans hebben we direct bezwaar gemaakt tegen dat ontwerp. Daar heeft De Orkaan destijds al over gepubliceerd:

    https://www.deorkaan.nl/fietsersbond-zaanstreek-schrikt-van-plan-beatrixbrug/

    Over veiligheid ga je niet marchanderen. Het ontwerp is gevaarlijk en daar verandert een pot verf niets aan.

    • P.de Bruin schreef:

      Wat ik eigenlijk vreemd vindt is dat het fietspad in de Savornim Lohmanstraat al jaren wat hoger ligt dan de autoweg en nog smaller is dan op de brug, op het voetpad ligt daar wat hoger. Misschien gewenning en niet allemaal tegelijk de brug over willen.

  8. Bert Versteeg schreef:

    Meneer Wolters, u bent waarschijnlijk lid van die fietsersbond maar beseft deze bond dat het niet alleen fietsers zijn die van de brug gebruik maken?
    Er gaan misschien nog wel meer voetgangers, waaronder veel ouderen, over de Beatrixbrug en deze mensen moeten nu door de starre houding van de fietsersbond minimaal 500 meter omlopen!
    Laat desnoods fietsers afstappen en laat ze die 50 tot 100 meter lopen maar de huidige situatie is gewoon belachelijk !

    • Rob Wolvers schreef:

      De beslissing de brug gesloten te houden ligt bij de gemeente, daar gaat de Fietsersbond niet eens over.

      • Bert Versteeg schreef:

        Deze belachelijke beslissing is genomen op advies van de fietsersbond, dit staat duidelijk in dit artikel!
        Ik fiets heel veel maar ben het totaal niet eens met de fietsersbond !
        U hapt gelijk dat het de beslissing is van de gemeente maar uw bond behartigd alleen maar de fietsers!
        Uw bond begint aardig op een politieke organisatie te lijken gelijk als de PvdD.
        Ik weet zeker dat 99% van de Zaanse bevolking de brug liever vandaag dan morgen open wil hebben!

        • Rob Wolvers schreef:

          Nee, adviezen van de Fietsersbond aangaande de bruggen zijn juist niet gevolgd door de gemeente. Daar ging mijn eerste opmerking al over.

        • De Orkaan schreef:

          Nee. Dat staat helemaal niet duidelijk in het artikel. Ook niet ‘onduidelijk’ trouwens. Het staat er helemaal niet in.

  9. Dirk Vermeij schreef:

    Ik snap het niet helemaal goed gezeur over de fietspaden van de bruggen maar op de straat heb je toch ook stoepranden waar je rekening mee moet houden en zeker smalle fiets paden.

Hier vind je onze regels

Reageren? Ja, graag!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *