Bezwaren in Zaandijk tegen meer zwaar AAK-transport

Bewoners van Oud-Zaandijk zijn niet blij met de nieuwe omgevingsvergunning voor AAK (oliën en vetten) aan de Lagedijk.

AAK (het voormalige Friwessa) wil de capaciteit uitbreiden van 85.000 naar 110.000 ton en vaker (ook ’s avonds) met zware trucks door Zaandijk rijden. Bewoners vrezen ‘levensgevaarlijke situaties’.

Zij schrijven in een brief aan de raad:

“Deze forse toename van zo’n 40%* betekent een navenante toename van uitstoot- en geuroverlast voor mens en natuur. Aangezien AAK veruit het meeste transport via de weg realiseert is het bedrijf voornemens de huidige beperking van transporttijden op doordeweekse dagen van 7.00-19.00u los te laten.

Dit betekent voortaan ook s’ avonds en met name in de weekenden zwaar transport van trucks met tank -oplegger- combinaties, hetgeen belangrijke consequenties voor Oud Zaandijk als woonbuurt en met name de Lagedijk Noord heeft.

Als bewoners van Oud Zaandijk zijn wij van mening, dat met de huidige productie en vrachtwagenbewegingen AAK aan zijn grens zit en dat uitbreiding gezien de ongunstige ligging van AAK midden in het historische hart van Zaandijk uitgesloten is. De Lagedijk Noord loopt nu al een groot risico qua veiligheid, welzijn en gezondheid van bewoners, schooljeugd en fietsers/toeristen.”

J.P.R. Doornbos, voorzitter van de Bewonersvereniging, vreest:

“Levensgevaarlijke situaties over een smalle dijk, waar bussen en vrachtwagens elkaar alleen met gebruik van de trottoirs kunnen passeren. Kortom, de huidige situatie is al onaanvaardbaar, laat staan als AAK zijn voornemens na sanctionering door de gemeente door kan zetten.

* van 85 naar 110 ton is een toename van 30 procent (Orkaan)

10 reacties op Bezwaren in Zaandijk tegen meer zwaar AAK-transport

  1. Hans Postel schreef:

    Kan dit transport niet via binnenvaartschepen?

    • Johan van Vliet schreef:

      Er wordt al olie aangeleverd via de binnenvaart. Alleen kan de olie niet geladen worden in schepen. Dus die verlaat de fabriek via vrachtwagens.

      • Ruud Verhallen schreef:

        Dan kan er toch gewoon een laadplek aangelegd worden.

        • Simon mol schreef:

          Dit wordt een grote fiasco nog meer van die tankwagens van de Firma Wemmers met van die witte nummerplaten met die buitenlandse chauffeurs en ja Ik wil niet discrimineren maar het is 100% echt waar wat nu zeg die gasten rijden je uit je schoenen als je daar wandelt en ook nog eens langs een school plein met een te Hooge snelheid ieder geval niet stapvoets binnen de bebouwde kom zeg wel zijn allen die buitenlandse chauffeurs met hun asociale verkeersgedrag

  2. Ruben Kon schreef:

    Teken onze petitie: geenuitbreidingaak.petities.nl

  3. Martin de Ruiter schreef:

    Ook hier in het kader van de nieuwe omgevingswet waar Zaanstad pocht een voorloper mee te zijn lijkt het me dat participatie van stakeholders, dus ook de wijkbewoners, hier niet aan de orde is geweest. En dat is een voorwaarde. Ern gezonde Leefomgeving en milieu zijn de belangrijkste onderdelen van de omgevingsvisie en het omgevingsplan. zou me kunnen voorstellen dat een stap naar de rechter hier van toepassing is .

  4. Erik Smit schreef:

    Vervoer over water wordt door de gemeente Zaanstad gepromoot. Dus subsidieer een laad en los station en het met grotere regelmaat uitbaggeren en we kunnen weer 76 jaar samen verder. Het bedrijf is altijd heel constructief geweest om er samen uit te komen. Wat ook belangrijk is voor de werkgelegenheid.

Hier vind je onze regels

Reageren? Ja, graag!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *