CDA, CU en PVV willen fietsbrug Zijkanaal H afschieten

De plannen voor een fietsbrug over Zijkanaal H (Achtersluispolder) dateren van 2011. In april 2014 was het voornemen om in 2015 een brug te bouwen. In 2016 werd de brug en de fietsroute opnieuw aangekondigd. In 2019 nog een keer. En bij de presentatie van de plannen voor de Achtersluispolder in 2021 opnieuw. In maart 2022 maakten Zaanstad en Amsterdam bekend dat in 2023 de voorbereidingen beginnen en dat de brug in 2025 klaar is.

Vandaag (13 oktober 2022) dienen Marc Wit (CDA), Hanneke Veurink (CU) en Peter van Haasen (PVV) een motie in waarin het college van Zaanstad gevraagd wordt die brug niet aan te leggen.

De brug is onderdeel van de toeristische Dam-tot-Dam-fietsroute langs het Noordzeekanaal, door het Noorder IJ-plasgebied, over het Zijkanaal H, naar de Sluispolderweg. In de stukken die in 2014 naar de raad werden gestuurd stond dat de brug € 3.2 miljoen zou moeten kosten.

Volgens Wit, Veurink en Van Haasen geldt die prijs nog steeds en moet Zaanstad € 1,5 miljoen bijdragen. Dat vinden ze te veel (ook omdat de kosten wel eens zouden kunnen stijgen). Ze vinden die route maar niks, hij ligt ‘zeer afgelegen’ en gaat over de Sluispolderweg waardoor het onveilig zou zijn volgens hen. Bovendien komt er al een nieuwe fietsbrug over de Thorbeckeweg naar Oostzaan (de PVV stemde destijds tegen die brug). Ze vragen het college (de cursus helder en eenvoudig schrijven hebben ze kennelijk nog niet achter de rug):

“Bij de samenwerkingspartners te benadrukken dat tengevolgde van de disproportionele kostenstijging voor realisatie van de fietsroute + fietsbrug Zijkanaal-H er wat de gemeente Zaanstad betreft een disbalans is ontstaan tussen kosten en baten en zij daarom pleit voor gezamenlijk afstel van dit project (art7.6), mede gelet op de ingezette ontwikkeling van (snel)fietspaden binnen het AVANT-project die aanhaken op het bestaande snelfietspad Oostzanerdijk / Cornelis Douwesweg”

Gerard Slegers liet in maart optekenen:

“Deze brug brengt onze twee steden symbolisch en letterlijk dichter bij elkaar. Het is een belangrijke en zeer gewenste aanwinst voor zowel fietsers als voetgangers. Het dagelijks woon-werkverkeer wordt een stuk makkelijker, en het biedt ook uitgelezen kansen voor recreatie. Ook voor de ontwikkeling van de Achtersluispolder is dit een mijlpaal”.

De fiets- en wandelroute krijgt uitzichtplekken aan het water, de fietstijd tussen Zaandam en Amsterdam wordt flink verkort. Onder de kaartjes:

Bij het persbericht (2022)
Bij persbericht (2022), detail
2014
de hele route zoals oorspronkelijk gepland – het stuk langs de Prins Hendrikkade vervalt
Deel dit artikel:

5 reacties

  • Jan Schoen

    Klaar ben je als fietser met zulke raadsleden.

  • Paul Kempenaar

    Er ligt nu al een prima fietsroute langs de busbaan, een flinke verbetering ten opzichte van de oude situatie. Ik houd van fietsen maar zie op dit moment nog niet zo de meerwaarde van deze route, zeker zo lang de Achtersluispolder een industrieterrein is met veel zwaar verkeer op de weg.

  • Marc Brouwer

    Pfff na jaren van onderzoek, en frustratie over deze onnodige brug die als prestige object was aangemerkt wordt nu eindelijk de enige juiste beslissing genomen. Lijkt erop dat dit excuus nodig was om het afblazen te rechtvaardigen.
    Hopelijk zal dat zo ook met de geplande windmolens gaan.

  • Jan Brunst

    Deze route is een verrijking voor de bestaande mogelijkheden

  • Kees Bruins

    De snel fietsroute langs de busbaan is een prima route vanuit Zaandam zuid ben je zo in Amsterdam. de brug over zijkanaal H is weggegooid geld.

Reageren? Ja, graag! Houd je aan onze regels

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *