Gisteren zakte in de Westzijde in Zaandam een Connexxion-bus door z’n hoeven. Een van de assen brak. Op dat stuk wordt 30 kilometer per uur gereden, dus de ramp was te overzien. 

Vervoerder Connexxion verloor haar concessie en zal vanaf 10 december het veld ruimen voor het in Israël gewortelde EBS. In juni vorig jaar werd die boodschap gebracht. 

Chauffeurs stellen dat er vanaf dat moment ‘geen serieus onderhoud’ meer aan de bussen gepleegd is.

Het incident van gisteren in de Westzijde was misschien niet wereldschokkend, maar het lijkt te staan voor een groter probleem: regelmatig spraken wij de afgelopen maanden chauffeurs die aan de bel willen trekken over de staat van het onderhoud van de bussen. Ze deden dat officieel niet, daarom stonden ook wij in de wacht. Na de gebeurtenis gisteren ging de voet van de rem (hoewel nog altijd anoniem). Chauffeurs appten:

  • ‘Wat als dit gebeurt op snelheid in de Coentunnel?’
  • ‘Dat er straks iemand van ons op de kop langs het kanaal naar Beverwijk in de greppel ligt met 20 doden?’

Geen van hen wil vooralsnog ‘on the record’, omdat praten met de pers niet gewaardeerd zou worden door de werkgever. Toch, in het belang van de veiligheid plaatsen we een greep van wat wij binnenkregen van zowel passagiers als chauffeurs alleen al de afgelopen maand: 

  • ‘De bumpers zitten met duct tape aan elkaar.’
  • ‘Ik ving een stuk van een dakluik op, het kwam bijna op mijn kop’. 
  • ‘De palen tussen de banken komen los.’ 
  • ‘Claxonneren kunnen we niet meer.’ 
  • ‘De stoelen staan scheef’
  • ‘De spiegels zijn soms maandenlang stuk.’
  • ‘Het canvas komt door de banden, maar met de melding wordt niets gedaan.’ 

Bij die laatste opmerking kwam ook een foto: 

Veel bussen van Connexxion in onze streek komen uit 2010. Ze werden aangeschaft toen het bedrijf de concessie kreeg. Het ging om Citea’s en Ambassadors. Waar voorheen Connexxion beschikte over een interne technische dienst, werd de afgelopen jaren het onderhoud extern bij Truckland ingekocht. Dat bleek geen vooruitgang, volgens de chauffeurs, hoewel allen aangaven dat dat waarschijnlijk eerder lag aan de afspraken met het bedrijf dan aan de uitvoerders. 

Hoe dan ook, zowel het materieel als de chauffeurs moeten nog mee tot 10 december. De bus, een as, gisteren in de Westzijde bezweek en steeds meer chauffeurs uiten hun zorgen. Er wordt gezocht naar mogelijkheden om aan de noodrem te trekken. Een van hen schrijft: 

‘Dit moet stoppen wat mij betreft, ziek onverantwoord!’ 

Even dit: we beschikken over mail, gespreksverslagen, en (screenshots van) app-verkeer die dit bericht ondersteunen. Geen van de betrokkenen komt graag ‘met z’n kop op De Orkaan’. Dit omdat er angst is ‘moeilijk’ gevonden te worden en een baan te verliezen.

Wij hebben vanaf gisteren geprobeerd de woordvoerder van Connexxion te pakken te krijgen, dat lukt pas na een paar dagen:

“De bussen zijn aan het einde van hun levensduur en kunnen daardoor mogelijk vaker problemen vertonen. Maar Connexxion onderhoudt de bussen zoals dat is voorgeschreven. Ook APK keuringen gaan uiteraard gewoon door.. 

De Vervoersregio:

“De bussen van Connexxion voldoen aan wet- en regelgeving en worden daarop ook gekeurd. Voor het keuren van voertuigen zijn wettelijke kaders gesteld, waar elk voertuig in Nederland aan dient te voldoen. Na elke keuring komt er een uiterste datum waarop het voertuig opnieuw gekeurd dient te zijn om ingezet te kunnen worden. Het keuren van voertuigen gebeurt door een onafhankelijke keurmeester onder regie van het RDW.

Het is aan Connexxion om het bestaande en concessie specifieke wagenpark tot einde concessie inzetbaar te houden en de dienstverlening te realiseren. Hierbij houdt Connexxion zich aan de wettelijke gestelde kaders met betrekking tot voertuiginzet.”

Door Merel Kan. Bronnen: informatie van chauffeurs van Connexxion.