De sluiting van het binnenbad van de Crommenije deze zomer (tot 18 september) riep vragen op. En daar schreven we eergisteren over

Dat stuk riep vervolgens weer reacties op. Onder meer van abonnementhouders die stelden dat er geen compensatie is en dat het niet mogelijk is om met het abonnement naar een van de andere Zaans zwembaden te gaan. 

Een gek verhaal, daarom belden we even met Martijn Harting van Sportbedrijf Zaanstad en de Crommenije om het te checken. 

Harting vertelt dat het ‘zomerabonnement’ in beginsel helemaal niet bedoeld is voor het binnenbad: 

‘Het abonnement is in de basis bedoeld voor het buitenbad. Destijds, in 2018, hebben we het binnenbad eraan toegevoegd. Ook blijven we in de zomer een week langer open en we bieden extra uren banenzwemmen aan.’

Op de vraag of abonnementhouders die niet buiten willen zwemmen hun geld terug kunnen krijgen is het antwoord niet helder:

‘We gaan met onze klanten in gesprek’

Verder blijkt het abonnement voor de Crommenije inderdaad niet geldig in De Zaangolf en in De Slag, hoewel deze baden ook onder Sportbedrijf Zaanstad vallen. Harting hoort voor het eerst dat er mensen zijn die eventueel naar deze baden willen uitwijken en zegt toe daarover navraag te zullen doen. 

Het binnenbad moet dicht omdat op twee plekken de coating heeft losgelaten. De donkere plekken die daardoor zijn ontstaan zijn onder meer vervelend voor toezichthouders langs de kant: ‘Zij kunnen denken dat er iemand onder water drijft.’ 

Harting benadrukt dat veiligheid boven alles gaat.