De pilot met deelfietsen van Flickbike is niet begonnen in juli, eind augustus of begin september zoals gepland was. Er is trouwens nog steeds geen deelfiets te bekennen, maar de parkeerplekken zijn klaar!

Orkaan-lezer Jan Leguijt spotte de deelfietsparkeerplekken bij station Koog aan de Zaan (UPDATE: ook in Zaandam, Wormerveer en Krommenie / Assendelft gespot).

Het eerste uitstel was nodig omdat Zaanstad deelfiets-parkeervakken moest aanleggen volgens Flickbike. Die mededeling leek haaks te staan op de originele plannen waarin geen sprake van was vaste plekken: “deelfietsen hebben geen vaste stallingsplek maar worden vrij geparkeerd.”

Ook zouden er “geen directe financiële consequenties voor de Gemeente” zijn volgens de brief aan de raad. Dat laatste blijkt in de praktijk anders uit te vallen:

“Inmiddels heeft de Vervoerregio Amsterdam beleid voor deelfietsen ontwikkeld. Dat houdt o.a. in dat er vakken worden gemaakt met een bord erbij. De Vervoerregio betaalt het overgrote deel van de kosten, de bijdrage van Zaanstad zal vermoedelijk enkele duizenden euro’s bedragen.”

De woordvoerder van verkeerswethouder Gerard Slegers (CDA) laat weten dat voor de Flickbike-pilot naast de plek bij station Koog aan de Zaan ook een voorziening bij station Zaandam (Noordschebos) komt en “een aantal deelfietspunten bij bushaltes.” Ook in Wormerveer en Krommenie / Assendelft zijn vakken aangelegd (zie reacties).

Het nieuwe uitstel is volgens Zaanstad het gevolg van de beslissing van Flickbike om naar aanleiding van de ervaringen in Amstelveen, een andere fiets aan te bieden dan vorig jaar in Amsterdam, “dat kost tijd”.

We hebben bij Flickbike naar de datum voor de introductie gevraagd.


UPDATE van Flickbike (26/102018, 9:30): De eerste fietsen zijn vanaf 1 november beschikbaar en worden door de wethouder geintroduceerd tijdens het MRA Smart Mobility congres. In de loop van de maand wordt het aantal fietsen uitgebreid om een optimale dekking voor de belangrijkste OV knooppunten te behalen.


Subsidie

De eerste plannen dateren van juni 2018. In mei begon Flickbike ook in Amstelveen. FlickBike zorgt ervoor dat elke dag de fietsen naar OV-knooppunten worden teruggebracht. Amsterdam verbood de fietsen van FlickBike vorig jaar.

Het bedrijf heeft beloofd gevaarlijk of hinderlijk geplaatste fietsen direct te verwijderen. Op bepaalde locaties (‘hotspots’) garandeert FlickBike dat er gedurende de pilot bruikbare fietsen staan. De huur is een euro per half uur.

Flickbike sleepte in juni van dit jaar een subsidie (€ 5.000 à € 10.000) binnen om samen met de provincie Noord-Holland mee te denken over slimme OV-oplossingen.

Hieronder eerst Koog a/d Zaan (Jan Leguijt) en daaronder Wormerveer (foto Michel Schermer).

Wormerveer