De pilot met deelfietsen van FlickBike begint niet zoals was aangekondigd eind deze maand maar pas eind augustus of begin september.

Het project is in overleg met de gemeente en Vervoerregio aangepast aldus Flickbike. Zaanstad gaat eerst speciale deelfiets-parkeervakken aanleggen.

Bij Zaanstad is geïnformeerd naar kosten, in de aankondiging werd gesteld dat er “geen directe financiële consequenties voor de Gemeente” waren. Volgens Flickbike is de aanleg het gevolg van het beleid van de Vervoersregio en Zaanstad en kunnen ook anderen gebruik maken van de plekken.

in juni kondigde Zaanstad aan met FlickBike een overeenkomst te hebben gesloten met afspraken over locaties voor deelfietsen, en over hoe te “handelen bij meldingen van foutief gestalde fietsen.” In dat plan stond: “deelfietsen hebben geen vaste stallingsplek maar worden vrij geparkeerd.”

In mei van dit jaar begon Flickbike ook in Amstelveen. Daar wordt samengewerkt met Connexxion (R-Net). FlickBike zorgt ervoor dat elke dag de fietsen naar OV-knooppunten worden teruggebracht.

Amsterdam verbood de fietsen van FlickBike vorig jaar. In de hoofdstad ontstond onvrede over de deelfiets omdat die overal in de stad werd achtergelaten en daardoor een te groot beslag op de openbare ruimte legde

Het bedrijf heeft beloofd gevaarlijk of hinderlijk geplaatste fietsen direct te verwijderen. Op bepaalde locaties (‘hotspots’) garandeert FlickBike dat er gedurende de pilot bruikbare fietsen staan. De huur is een euro per half uur.