De keuze van Appie: voor de Coentunnel

De Keuze van Appie Slider

De verschillende Zaanse Facebookpagina’s zijn een bron van informatie, betrokkenheid en vermaak.

Je hebt koekvreters die melden wanneer er een helikopter overvliegt, kroosduikers die elkaar hun ontbijt tonen, krentekakkers die vrede stichten, gladoren die elke dag een foto uit het gemeentearchief plaatsen, stijfselkneters die mopperen, gortbuiken die petities starten, doppehokkers die muggenziften en… 

.. je hebt Appie Jacobsen. Een galgenzager.

Appie plaatst zeer regelmatig foto’s met informatie in Rayon: Historisch Zaanstreek. Dat doet hij goed en ook af en toe exclusief voor De Orkaan.

Vandaag zijn zesde bijdrage:

Voor de Coentunnel

Soms lees je wel eens een stukje dat dan geplaatst is op de site Rayon: Historisch Zaanstreek waarvan ik denk is dit nu wel de juiste plaats. Zoals het stukje over de Coentunnel. Als je namelijk kijkt wat er voor de weg daar heen is gesloopt, en dat hij dan wel hoog boven De Koog ligt wil nog niet zeggen dat het echt normaal is dat het schoolplein schuin onder deze weg ligt, om nog maar niet te spreken van de omwonenden, die hun eigendommen onder een laag vuil vandaan moeten halen (waarvan op RTVNH ook beelden te zien zijn geweest).

Maar laten we eens kijken hoe het er voor die tijd uitzag, dus voor zoals de door de voormalige burgemeester van Koog aan de Zaan R. van Zinderen Bakker genoemde “een olifant op zolder” er lag.

coentunnel-appie-1

Op de eerste foto zien we de op de voorgrond de plaats waar nu de Coentunnelweg over de Raadhuisstraat heen gaat. Rechts op deze foto kwamen later de huizen van J. D. A. Hellema en mevrouw Dirkzwager gestaan, op deze afbeelding komen ze nog niet voor. Het huis links, schoolstraat 1, staat nu op de Zaanse Schans. En ook de manufacturenwinkel van de firma Hoveling is verdwenen.

coentunnel-appie-2

Op de tweede foto is nog beter te zien hoe ingrijpend de Koog is veranderd. Het in 1908 gebouwde gemeentehuis, dat later door de vorming van Zaanstad hulpsecreterie werd en later een soort kliniek werd, is duidelijk zichtbaar. Tegenover het gemeentehuis stond nog de winkel van Hoveling. De woningen rechts waaronder de huizen die ik al noemde van Hellema en Dirkzwager, die op de eerste foto nog niet aanwezig waren, moesten verdwijnen voor de Coentunnelweg over de Zaan, de brug met z’n lengte van bijna elfhonderd meter drukte een vreselijk stempel op het dorp.

coentunnel-appie-3

Een reus van gewapend beton, steunend op 36 pijlers die de 170 meter brede Zaan overkoepelde. Laat ik maar over gaan naar de laatste foto, daar is hij dan de door burgemeester R. van Zunderen Bakker genoemde “olifant op zolder” het Coenviaduct ” dat zijn dorp Koog aan de Zaan in tweeën spleet, geen wonder dat hij er niet blij mee was, hij zag vanuit zijn werkkamer het verkeer op ooghoogte voorbijflitsen.

4 Reacties op De keuze van Appie: voor de Coentunnel

  1. TheMX says:

    Als ik deze foto zie, vraag ik me altijd af welke idioot hier toestemming voor gegeven heeft. Het is gewoon ondenkbaar in deze tijd dat je een snelweg tussen een rij woningen door bouwt.

    Als Rijkswaterstaat enig gevoel voor “Common Sense” heeft, maken ze dit nog een keer goed, tijdens de corridorstudie.

  2. Berry says:

    Natuurlijk is de weg een gedrocht. Maar waar zou je een andere weg neerleggen. Zaanstad heeft overal een probleem als het oost-west verbindingen betreft. Ook met het openbaar vervoer, ook van de snelweg af. Is misschien wel onvermijdelijk met de rivier.
    Tunnel is ook niet alles, je moet niet alleen onder de rivier door, maar de hele wijk want je hebt ook geen ruimte voor om naar boven/onder te komen.
    Snelheid verlagen? File heeft juist meer afvalstoffen probleem. In tunnel extra ongelukken en vertraging.
    Ooit was er misschien een beter alternatief, maar zijn er geen realistische betere plannen (die minder dan 8 cijfers voor de komma kosten).

  3. TheMX says:

    Had wel eens gehoord dat RWS wel in de corridor studie een tunnel als iedee meegenomen heeft.
    Dit vanwege meer verkeer bij doortrekken A8-A9 icm Vaart in de Zaan. Meer autos en meer boten dus. Dat betekend gigantische files met een brug.

    In een utopie, zou het wel een ideale oplossing zijn, plus extra ruimte voor woningbouw, gezien oa de milieu contouren van de A8 dit nu belemmert.

    Weet niet of iemand die de corridor studie gevolgt heeft iets over de tunnel kan vertellen?

  4. Guido says:

    Op http://www.wegenforum.nl was enige tijd geleden een interessante discussie gaande over dit onderwerp.

    Zie hier de discussie: https://www.wegenforum.nl/viewtopic.php?t=20316

    Zie hier een mogelijke oplossing: https://postimg.org/image/5rqzfwtkh/

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>