Drie nieuwe bruggen over het IJ?

Fietsen in Amsterdam moet in de toekomst nog beter worden. Vooral richting Amsterdam-Noord. Daarom worden er drie nieuwe bruggen voorgesteld. En een voetgangerstunnel bij het CS.

Voor Zaankanters wordt het fietsen niet erg veel sneller, alhoewel een nieuwe brug van de Haparandadam (Houthavens, achter de Hemweg) naar de NDSM-werf in Noord wel iets nieuws is.

Dat blijkt uit een advies van en commissie onder voorzitterschap van Alexander D’Hooghe (hoogleraar urbanisatie aan de Universiteit Leuven). Er wordt in het advies nadrukkelijk gekozen voor bruggen in plaats van tunnels.

Twee andere bruggen zijn gepland vanaf het Azartplein op het KNSM-eiland naar de Johan van Hasseltweg in Noord en vanaf het KNSM-eiland naar winkelcentrum Brazilië. Ook zou er een voetgangerstunnel tussen het CS en Noord moeten komen (maar daar mag de fiets niet mee).

Het is een advies, of die brug er ooit komt en wanneer is onbekend. Voor de oeververbinding zijn al diverse plannen gemaakt, zelfs een kabelbaan.

brug ndsm

11 reacties op Drie nieuwe bruggen over het IJ?

  1. J.Witbraad schreef:

    Leuk, wat laat en de vraag blijft waarom geen fietstunnel, ook niet toen de Noord-Zuidlijn werd aangelegd.
    Over nieuwe bruggen gesproken waar blijft de laatste te vernieuwen brug tussen Wormerveer en Wormer

    • Peter Goldstein schreef:

      Dat dacht ik ook: als je toch al kapitalen uitgeeft aan het ondertunnelen, waarom dan niet gelijk een fietsstrook erin?

      • Hartog, h schreef:

        Tijdens de aanleg van de noord zuid lijn hadden ze ook een fietstunnel kunnen aanleggen, dat scheelt tijd en geld.. EN die nieuwe fietsbrug, leuk en aardig, maar erover nagedacht met die MEGA CRUISESCHEPEN die hun weg vervolgen van ijmuiden naar Amsterdam? EN is er wel genoeg plek voor de aanleg van een fietstunnel?

  2. Peter Goldstein schreef:

    Ik snap dit advies niet.
    “Naar de optie van tunnels is wel langdurig gekeken, maar die zijn binnen het advies uiteindelijk van tafel gegaan, ook vanwege ‘het gevoel van sociale veiligheid: ze zijn te lang en te donker”.
    Maar ook: “D’Hooghe adviseert geen tunnels op de flanken, maar wel een voetgangerstunnel – waar de fiets niet mee mag – achter het Centraal Station om de drukke ponten te ontlasten”.
    Geldt het argument van sociale onveiligheid dan alleen voor fietsers en niet voor voetgangers?
    En zijn het nou niet juist de fietsers die het meeste gebruik (moeten) maken van- en de meeste ruimte innemen op de ponten?

  3. Roel sluis schreef:

    De regels zijn prima. !

  4. Maut Boshart schreef:

    In Rotterdam liggen al sinds de tweede wereldoorlog zowel een voetgangers- als een fietstunnel onder de Nieuwe Maas. Als inwoner van Rotterdam-Zuid heb ik van beide tunnels vele jaren gebruik gemaakt, maar nooit iets gemerkt van sociale onveiligheid. Zijn Amsterdammers dan zoveel sociaal onveiliger dan Rotterdammers?

  5. Dirk Vermeij schreef:

    Waarom moest de Hembrug ook alweer weg?

  6. Jim Sneglov schreef:

    Maut heeft gelijk ik nam als kind ook vaak de Maastunnel met z’n roltrappen nooit iets gehoord over of gemerkt dat het het onveilig zou zijn of geweest. Met al die security camera’s tegenwoordig kan het al helemaal geen probleem zijn want agressors kunnen er maar aan twee kanten uit dus die worden gepakt.
    Lees het commentaar bij de vraag die journalist Stan Van Houcke opwierp. In dat commentaar weer een uiterst lezenswaardige COBOUW link naar uiterst elegant plan voor een fiets/voetgangerstunnel op de meest logische plek zonder enorme toeritten! De IJ klopper, die velen malen goedkoper uitpakt dan een brug. En hoe leuk, nog groen ook! En dat niemand het hier is opgevallen, de adviescommissie die pleit voor een tunnel voor.. toeristen.
    https://stanvanhoucke.blogspot.com/2020/07/amsterdamse-bureaucratische-gekte.html
    Als ze ’t in hun hoofd halen hoop ik dat hier nog Amsterdammers wonen die weten hoe je kunt laten zien dat wij het niet pikken! Opzouten met die geldverslindende onzin waar niemand om gevraagd heeft en die geen verbetering geeft. Van wie is Amsterdam?! Weer allemaal jarenlang mega bouwputten?
    En ja, veiligheid voor voetgangers geen probleem maar voor fietsers wel ’n probleem? Het is van de zotte. Corona, nergens meer geld voor. Achterlijk duur en megalomaan advies, volstrekt onrealistisch!
    Lees het!

  7. Jim Sneglov schreef:

    Cobouw: Onder het IJ door veel slimmer dan nieuwe fietsbrug er overheen

    https://www.cobouw.nl/infra/nieuws/2020/01/onder-het-ij-door-veel-slimmer-dan-nieuwe-fietsbrug-101280869

  8. A.Mol schreef:

    Bruggen en ponten zat .Waarom opeens zo’n ophef ,over bruggen en fietstunnels Dit is gekomen sinds de yuppen massaal naar Noord trekken. Lekker niet hier(Noord) komen en aan de andere kant van het IJ jullie heil zoeken.Kun je zelf scheel fietsen bruggen zat aldaar. Geen VOC mentaliteit in Noord

  9. Roel Sluis schreef:

    Hebben bruggenbouwers soms ook last van tunnelvisie. !?

Hier vind je onze regels

Reageren? Ja, graag!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *