Dikke vinger in Czaar Peterstraat…

De bestuurster van deze Peugeot vond het maar niks dat er wat van haar rijgedrag werd gezegd. En dat maakte ze op duidelijke wijze kenbaar.

Buurtbewoners die de foto deelden via Instagram en Facebook waren zo netjes om het kenteken en het gezicht van deze ‘dame’ onherkenbaar te maken.

Ze laten het er niet bij zitten en roepen buurtbewoners op aangifte bij de politie te doen:

“Lekker ASO je middelvinger opsteken naar buurtbewoners als je met je auto door de fietssluis gaat. Maar misschien heb je ze nu zo kwaad gemaakt dat ze aangifte doen.”

Buurtbewoners hebben het helemaal gehad met het doorgaande gemotoriseerde verkeer op hun woonerf. De ellende begon toen de gemeente de straat als doorgaande fietsroute inrichtte. Midden in de traat, te hoogte van de Marktsteeg is een fietssluis ingericht: alleen voor fietsers.

En dus verboden voor brommers en scooters. Maar die trekken zich van dat verbod niks aan. Honderden bromfietsers – waaronder veel bezorgkoeriers – scheuren dagelijks door de straat. Met de afsluiting van de Dam voor fietsers, de afsluiting (een jaar lang) van de Czarinastraat en de opmars van het bezorgen door corona is het er alleen maar erger op geworden. Vooral op marktdagen als de enige alternatieve route over de Rozengracht ook nog eens afgesloten is.

En met een niet zo brede auto kan je dus ook makkelijk door de fietssluis. (maar niet altijd ongezien)

De bewoners schreven brieven naar de gemeente en vroegen op handhaving, voerden actie met affiches achter hun ramen en zochten de media op. Maar de overlast bleef. Zaanstad reageerde door nog wat extra borden in de straat te plaatsen.

Hieronder de dikke vinger in volle glorie en daaronder nog een paar voorbeelden van wangedrag in de straat.

Dikke vinger (18 september 2020)
Schade (september 2020)
September 2020
Bloembak omver gereden door auto

24 reacties op Dikke vinger in Czaar Peterstraat…

  1. Eymert Reidinga schreef:

    Extra borden heb ik alleen gezien bij het rustenburg, dat is er een dus van borden kan geen spraken zijn, waarbij het nu een ratje toe is aan borden.
    Je daar nu niet weet waar je aan toe bent.
    Aan de kant van de Czarinastraat heb ik geen extra borden gezien, mogelijk gemist.
    Auto’s dppr het fietsgedeelte is nu ook (ab) normaal aan het worden.

  2. Erhan Atalay schreef:

    Kwestie van een paaltje zetten natuurlijk. Daar zijn ze goed in xD

  3. Erik Esteie schreef:

    Aan elke kant een goede zware bloembak en het auto probleem is opgelost

  4. Eymert Reidinga schreef:

    Een optie zou kunnen zijn het smaller maken, en eventueel varkensruggen drempels (zwart geel). maar deze zijn niet fijn voor fietsers. Haalt wel de snelheid weg bij scooters.

  5. Dick van den Dobbelsteen schreef:

    Wat zit iedereen toch te zeuren?
    Zaanstad wacht eerst totdat er ernstig ongeluk gebeurd.
    Dan pas wordt er wellicht iets aan deze bizarre verkeers blunder gedaan.
    Althans hopelijk.
    Het is natuurlijk wenselijker het eerder te doen , maar of de Zaanse verkeers ambtenaren ( als die er tenminste zijn ) daar toe te bewegen zijn ?
    Overigens die hekjes bij de Czarinastraat/ Czaar Pieterstraat zijn ook levensgevaarlijk.
    Die moeten zo staan , dat iedereen moet afstappen .
    Brommers en fietsers kruisen nu met grote snelheid de Czarinastraat. Het is daar zeer onoverzichtelijk , dus gevaarlijk.

    • Marc Dierikx schreef:

      Zo’n bizarre blunder vind ik het niet. Het gedrag van menig automobilist vind ik eerder het bekritiseren waard. Uiteindelijk moet het weer opgelost worden met een drempel, paaltje, hek of versmalling waar de fietser, waar de weg voor bedoeld was hinder of gevaar (paaltjes, pollers) van heeft. Jammer.

  6. Mark Peters schreef:

    Wat mij verbaast is dat in veel reacties gemeente Zaanstad (wie dat ook mag zijn) de schuld krijgt voor het domme, iritante, foute gedrag van de weggebruikers. Zij zijn de hufters en nitwits die zich niet kunnen en willen gedragen.

    • De Orkaan schreef:

      De overtredingen worden inderdaad niet door de gemeente gemaakt maar door de bestuurders van brommers en auto’s die de verkeersborden negeren.

      Maar de gemeente heeft wel degelijk een rol. Als je dwars door een woonwijk (een ‘woonerf’ zelfs) een doorgaande fietsroute aanlegt, die halverwege plots onderbreekt door een bordje waaruit zou moeten blijken dat je als bromfietser die 5 meter niet mag gebruiken, vervolgens twee belangrijke alternatieve routes afsluit en geen rekening houdt met de afsluiting van de Rozengracht op marktdagen, heb je een maatregel genomen waarvan je weet dat die op grote schaal genegeerd zal worden. En bovendien gevaarlijke situaties op gaat leveren.

      Op andere momenten (geen 30 km in Westzijde) blijft Zaanstad er op hameren dat maatregelen logisch moeten zijn. Dat is deze dus niet. Het is vragen om moeilijkheden. En dan die moeilijkheden ‘oplossen’ door een extra bordje te plaatsen.

      Ook het negeren van klachten uit de buurt is geen beste beurt. Toen ondernemers in Oostzijde over overlast van fietsers (die niet was aangetoond) klaagden, was Zaanstad er als de kippen bij om de weg af te sluiten. Ook op de Dam bleek men zeer gevoelig voor klachten van ondernemers en sloot de zaak meteen af. Deze bewoners verdienen het ook om gehoord te worden.

  7. A. te Nooye Leijne schreef:

    Als ik naar het filmpje kijk van de blauwe Volkswagen Lupo of Seat Arosso dan zie ik héél duidelijk dat er borden staan waarop vermeldt is dat het een fietspad betreft waar zij over rijden. Tevens kijk je tegen de achterzijde aan van het ‘fietspad-bord’ aan op de foto met de rode Peugeot.
    Ik heb deze borden zelf ook gezien aldaar, dit ter bevestiging.

    Het betreft dus duidelijk mensen die schijt hebben aan de regels en doen-wat-zij-willen-doen. Daar moet gewoon tegen opgetreden worden;
    Gemeente: Zet er een camera neer die beide zijden waarneemt en stuur bekeuringen.
    Wordt het meteen een stuk veiliger aldaar!

  8. Kees Huyser schreef:

    Geen gezichten en kentekens onzichtbaar maken. Name and shame die verkeershufters maar.

  9. John Marsh schreef:

    Camera plaatsen en flinke boetes automatisch uitdelen ….bij herhaling boete iedere keer verdubbelen?

  10. Waarschijnlijk moet het geheel ook toegankelijk blijven voor hulpdiensten, en is de fietssluis daarom zo riant breed. Je kunt als gemeente wel uitgaan van het verstand en fatsoen van de mensen, maar de auto haalt nu eenmaal het slechtste in de mens boven.

  11. J. de Graaf schreef:

    Een IQ-test zou onderdeel moeten uitmaken van het rijexamen. Scheelt een hoop idioten op de weg.

  12. Andre van Beveren schreef:

    Het gedrag van mensen is er de oorzaak van dat er problemen ontstaan. Niet de gemeente of andere overheden. Je kan duidelijk zien dat de opstaande randen zijn gebruikt om te passeren, zelfs een bandafdruk in de naast gelegen aarde. Willens en wetens heeft deze bewoonster daar gereden waar dat niet is toegestaan. Gedrag, daar gaat het om. Kijk maar naar de weer toenemende Corona pandemie. De nieuwe uitbraken zijn ook overduidelijk toe te schrijven aan menselijk gedrag, niet anders.

    • Jaap Meeuwsen schreef:

      Mee eens Andre, je aan de verkeersregels houden zou natuurlijk gedrag moeten zijn.
      Echter, het houden aan de coronamaatregelen is, zeker na een half jaar, duidelijk onnatuurlijk gedrag en dat is men zo langzamerhand aardig beu / zat.
      Is niet zo gek dus dat men er makkelijker mee om gaat zeker na alle gestuntel en fouten van de diverse overheden, maar ik denk niet dat dit te vergelijken is met het onderwerp toch ?

  13. Peter Roffel schreef:

    Natuurlijk heeft de politie géén tijd om op zulke simpele overtredingen te letten! Gelukkig hadden zij wel tijd om op Sinterklaasavond, terwijl de markt vanwege het slechte weer vroeger was gestopt, argeloze fietsers te bekeuren in het donker van de geheel verlaten Rozengracht! Waarvoor HULDE politie zaanstreek / waterland da’s pas grote klasse!!

Hier vind je onze regels

Reageren? Ja, graag!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *