Eigenlijk lag alles op stoom voor het project Guisweg. In de aanloopfase waren twee ‘voorkeursoplossingen’ voorgekookt. Die leken nogal op elkaar, het voornaamste verschil was waar precies de nieuwe tunnel onder het spoor zou komen: vlak naast de huidige op- en afritten van de A8 of een stukje noordelijker.

Eén ‘oplossing’ was ergens onderweg gesneuveld: een verdieping van het spoor.

Alles op stoom… totdat de gemeenteraad van Zaanstad eind november bij wethouder Gerard Slegers (CDA) afdwingt alsnog onderzoek te gaan doen naar de oplossing van een verdiept spoor. Slegers had er niet zoveel trek in, het kostte ook nog eens € 150.000. De raad steunde het voorstel vrijwel unaniem.

Hart voor Stad gooide een beetje olie op het vuur door een onderzoek van Movares (in opdracht van Zaanstad) uit 2017 onder de aandacht te brengen waarbij de verdiepte ligging van het spoor “het meest kansrijk” wordt genoemd.

Slegers vond het geen chique oplossing zo vlak voor het moment (2022) dat de beslissing moet vallen, bovendien: “we hebben al investeringen gedaan.” In november 2020 was echter al een motie aangenomen om het uit te gaan zoeken.

Slegers betoogde ook: “we hebben met het hoogfrequent rijden te maken waar NS en Prorail op hebben ingezet”, daarmee de suggestie wekkend dat Zaanstad met NS en ProRail mee moet gaan. Maar tijdens dezelfde vergadering zei hij ook: “het gaat om grond van Zaanstad”, met andere woorden: de gemeente heeft het laatste woord.

In mei is de uitkomst van de ‘second opinion’ en het Maatschappelijke Kosten Baten Onderzoek. Wat er ook gebeurt, voor 2024 wordt er niet gebouwd. Maar dit jaar valt wel de beslissing over wat er gaat gebeuren.

Lees hier alles over de Guisweg.