Dit wordt Kogerveld! (Wordt dit Kogerveld?)

Dromen over Kogerveld. Dat gebeurt in ‘Perspectief Kogerveldwijk 2040’. Station Kogerveld heeft met een glazen overkapping internationale allure, 2000 à 2500 nieuwe woningen (met voordeuren aan de straat), betere en veilige verbindingen voor fietsers en ouderen en meer groen.

En een nieuwe Noorderbrug die de wijk met de andere kant van de Zaan verbindt.

De plannen betreffen de transformatie van de Kogerveldwijk (inclusief Hofwijk, Boerejonkerbuurt, Oostzijderpark en sportpark Hoornseveld) in de komende 20 jaar. Het nieuwe station is boven te zien (er moeten meer treinen stoppen), de nieuwe Noorderbrug loopt vlak langs het viaduct van de A8 (onder).

De nieuwe woningen zijn voor “onze kinderen” aldus Zaanstad (hoe de gemeente dat kan garanderen is vooralsnog onduidelijk). Er moet worden gebouwd in Oostzijderpark (is al in volle gang), in de Boerejonkerbuurt en op het terrein van Kan Palen.

Op langere termijn komt er mogelijk nog meer ruimte voor woningen aldus Zaanstad, afhankelijk van wat er met de A8 gaat gebeuren. Er zijn plannen om de Prins Bernhardweg op termijn ‘af te waarderen’ van een snelweg naar een ‘stadslaan’ waar 50 of 70 mag worden gereden

Als alle bouwplannen gerealiseerd worden, verdubbelt het aantal woningen in de Kogerveldwijk. Daarnaast wordt rekening gehouden met een school, kinderopvang en huisartsen. Bovendien blijft er ruimte voor bedrijven.

MAAK-wethouder Gerard Ram zegt in het persbericht van Zaanstad dat bijvoorbeeld de entree van de wijk bij de Paltrokstraat aangepakt gaat worden: “Deze straat kan echt mooier gemaakt worden waardoor het een plezier wordt om dit gebied in te komen. Dat verdient deze wijk.” (impressie onder)

Onder de ‘nieuwe’ Fluitekruidweg.

De tekeningen zijn van stadsillustrator Olivier Rijcken (let op de zonnepanelen op het dak). Hieronder dezelfde plek nu.

 

1 Reactie op Dit wordt Kogerveld! (Wordt dit Kogerveld?)

  1. eline kleibrink schreef:

    Sorry, maar die flats in Kogerveld zijn tussen de 50 en 60 jaar oud en zijn bouwtechnisch rijp voor de sloop. Ze waren al van het begin af aan slecht, opgezet in tijden voor de grootste woningnood die Nederland ooit gekend heeft, het moest snel, sneller, snelst. En nu kom ik diezelfde flats nog tegen op tekeningen voor 2040.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *