De beruchte flitspalen op kruispunt N516 (Thorbeckeweg) met de Wibautstraat zijn verwijderd. Dit is gebeurd tijdens de herinrichting. Of de grootverdieners terug zullen komen is niet helemaal duidelijk.
In 2024 registreerden ze respectievelijk 12.517 snelheidsovertredingen en 994 roodlichtovertredingen.
De verwijdering van de palen maakt deel uit van het uitgebreide herinrichtingsproject dat zich richt op een verbeterde doorstroming en verkeersveiligheid voor alle weggebruikers.
DDI
De werkzaamheden omvatten funderingswerk, verbreding van wegen en fietspaden, en de aanleg van een diverging diamond interchange-constructie (DDI*). Tijdens deze fase zijn de flitspalen verwijderd, zonder dat ze tijdelijk zijn herplaatst. Het lijkt een structurele keuze binnen de herinrichting.
Het verdwijnen van de camera betekent voorlopig géén gestructureerde snelheids- of roodlichthandhaving op deze locatie.
We hebben vragen gesteld aan verantwoordelijk wethouder Gerard Slegers en we vullen dit stuk met liefde aan als de beantwoording binnen is.
* DDI: Een diverging diamond interchange is een type kruising waarbij auto’s heel even aan de andere kant van de weg rijden. Daardoor kunnen ze makkelijker en sneller linksaf slaan zonder het andere verkeer te kruisen.
Door: Merel Kan (ook foto boven), met informatie uit het Orkaan-archief en van Zaanstad.
grootverdieners zijn het alleen als er veel voertuigen door rood gaan en/of te hard rijden. Niets negatiefs aan die flitspalen, wel aan het rijgedrag van velen op deze weg(en). door de huidige werkzaamheden en aanpassingen kun je niet eens hard rijden hoewel er toch chauffeurs zijn die dat uitproberen. Liever hen belonen met bonnen dan betrokken worden bij een ongeluk.
Weekend 18 t/m 20 juli geheel afgesloten voor de nieuwe werkzaamheden