Een directe verbinding tussen de A8 en A9 is van de baan, maar dat wisten we eigenlijk al. De vraag is ‘wat nu?’ Rondom deze vraag gaven onderzoeksbureau Haskoning en de Provincie Noord-Holland gisteravond tekst en uitleg in De Stoomhal in Wormer. Een direct antwoord kwam er niet. Een nieuwe studie naar de Krommenie-variant moet nu een oplossing opleveren.
Die voorkeursvariant houdt het verdiepen van de N203 in. Hoewel dit meer verkeer zal opleveren, maakt dit volgens Haskoning geen inbreuk op de veiligheid en leefbaarheid. De aanwezigen betwijfelden dat, en dat zorgde voor emotie.
Een aanpak van het wegennet is noodzakelijk omdat de wegen vol raken. De Provincie gaat uit van een groei van het aantal auto’s van 20 à 30 procent in de periode 2023 – 2040. Begin deze maand schreven we dat deze verbinding er hoogstwaarschijnlijk niet zal komen omdat dit voor een waterbedeffect zal zorgen – verlichting op de ene plek zal zorgen voor extra drukte op een andere.
Het verdiepen van de N203 betekent werkzaamheden vanaf de kruising met de N246 tot en met de kruising met Busch en Dam. Hoewel dit dus meer verkeer zal opleveren betekent dat volgens het rapport van Haskoning niet automatisch dat de verkeersveiligheid minder wordt. Sterker nog: die zou wel eens kunnen toenemen. Na een kritische opmerking over een aantal knooppunten vanuit de zaal was gedeputeerde Jeroen Olthof iets voorzichtiger:
‘We onderkennen dat een aantal kruisingen en samenvoegingen van het verkeer nog goed moet worden onderzocht.’

Zwarte kozijnen
Volgens Sanne Groot van Haskoning zou het verdiepen van de N203 ook geen inbreuk zijn op de leefbaarheid. Deze stelling zorgde voor tranen bij Vera van Heusden, die een woonboot in de Nauernasche Vaart naast de weg bewoont. Al aan het begin van de bijeenkomst gaf ze aan hinder te ondervinden van geluidsoverlast en zwarte kozijnen te hebben van de uitstoot van auto’s. Na de bijeenkomst ging ze tegenover De Orkaan dieper in op de problemen die ze heeft met het N203-alternatief:
‘Ze hebben het erover dat de uitstoot minder wordt als het een verdiepte weg wordt. Ik vraag me het dan af hoe dat kan, wordt het dan een tunnel ofzo? Het wordt toch niet opeens minder want dan gaan die stoffen gewoon de lucht in. Volgens mij is het geen oplossing en moeten ze er gewoon omheen.’
Gerrit den Brave die in een woonboot verderop woont, voegt hieraan toe:
‘Waar gaan die uitlaatgassen heen? Dan praten ze weer over een deksel en dan vraag ik mij af wat dat dan moet kosten. Ik heb hele leven in lawaai gewerkt maar erger mij aan het verkeer, er rijden ook veel vrachtwagens over die brug (Brug in N203 red.)’
Astma
Gerard Kruisdijk die aan de Molkade in Krommenie woont, maakt zich vooral zorgen om zijn gezondheid. Hij is astmapatiënt en vreest dat het N203-alternatief zijn gezondheid niet ten goede komt:
‘Ik vond het een teleurstellende avond. Het verkeer zorgt voor luchtvervuiling en aangezien ik astma heb vrees ik het ergste. Ze zeggen dertig procent meer verkeer, maar mijn schatting is dat het verkeer zal verdubbelen.’
Cees van Delft die in de buurt van Kruisdijk woont, merkt daarnaast op:
‘Er zijn zoveel haken en ogen. We hebben het nu over verkeersoverlast maar we hebben ook al twee lijnen van die vliegtuigen (Schiphol red.) over ons heen. Er is zoveel herrie in Krommenie’
Meer avonden?
Tijdens de bijeenkomst waren zo’n veertig aanwezigen waarvan het leeuwendeel in Krommenie woont. Het grootste deel van deze mensen ziet het N203-alternatief dus absoluut niet zitten en legden Haskoning en de Provincie het vuur flink aan de schenen. Gedeputeerde Jeroen Olthof beloofde tijdens de bijeenkomst bij de uitwerking te ‘kijken naar de omwonenden’ en dat geluidsoverlast ‘een belangrijk punt is’.
Tegenover De Orkaan legde Olthof uit waar dat kijken naar de omwonenden uit moet bestaan:
‘Toevallig heb ik afgelopen week een voorkeur aangeleverd voor een stukje tussen Uitgeest en Limmen waar veel ongelukken gebeuren. We hebben in dat geval goed samengewerkt met de gemeente, maar ook zijn er sessies geweest met bewoners en andere belanghebbenden. Zo konden zij ook hun input leveren, zowel digitaal als in gesprekken met elkaar. Als er dan een plan ligt koppelen we het ook weer terug met een inloopavond en dat soort dingen. Zo willen we een interactief proces beginnen.’
Meer van dit soort avonden dus?
‘Wat mij betreft graag zelfs. Ik vind dit het mooiste: rechtsreeks contact met de bewoners. Dan zie je de passie en de emotie, en dat hoort erbij.’

Naast bijeenkomsten zoals die van gisteravond in Wormer zal Olthof de komende tijd druk met het onderzoek naar het N203-alternatief en andere mogelijke varianten. Volgens hem zullen, naast de verkeersstromingen en financiële zaken, de veiligheid en leefbaarheid thema’s van belang zijn in dit onderzoek:
‘Dat is onderdeel van de variantenstudie. We hebben eerst een verkennend onderzoek gedaan, omdat we snel duidelijkheid wilden hebben. We hebben hierbij gekeken naar de oplossingen en wat het oplevert. Nu gaan we de diepte in en gaan we kijken waar de knelpunten zitten, bijvoorbeeld op het gebied van veiligheid en leefbaarheid.’
Vanavond om 19.00 uur is er nog een online webinar voor mensen die gisteravond niet aanwezig konden zijn. Aanmelden kan hier.
Door: Rick Nieborg bij de bijeenkomst in De Stoomhal in Wormer; en eerder nieuws op De Orkaan. Foto boven: Provincieprojectleider Vincent Evers (l) en Gedeputeerde Jeroen Olthof (r).
Het hele circus over de A8-A9 is al jaren een drama. Gemeente en provincie zijn niet in staat om tot een oplossing te komen want het gaat over geld. Echter sinds de bouw van Saendelft was er toen in het begin al de grote zorg voor extreme verkeerstoename. Onzin, werd er gezegd. Het komt goed. Nu jaren later zijn alle wegen zoals de Dorpsstraat, de provinciale weg, de Noorderveenweg en alles wat dat op aan sluit vol en slibben dagelijks dicht. De rotonde bij de Dorpsstraat/Noorderveenweg is levensgevaarlijk, de weg bij Kreekrijk richting de weg naar de golfbaan of naar de Noorderveenweg levensgevaarlijk en ga zo maar door. Waarom de A8 niet kan worden verbonden met de A9 is wel duidelijk. Het gaat om geld en niemand wil investeren in een leefbaar klimaat in Krommenie en Assendelft. Maar ondertussen wel door blijven bouwen want dat levert geld op. Het laat zien dat de hobbyclub Gemeente en Provincie eigen belang of eigen projecten voorrang geven boven burgerbelangen zoals leefbaarheid,bereikbaarheid en gezondheid.
Zoals ik al eens eerder schreef , het klagen bij de Orkaan en op andere sociale media wordt in Haarlem en Zaandam niet gehoord.
Pas als Assendelvers en Krommeniers regelmatig de Noorderveenweg en N203 blokkeren zoals XR dat doet in DenHaag begint het in het Provinciehuis en Stadhuis te kriebelen. Want pas als potentieele kiezers , meer dan de klagende bewoners, aan de belletjes trekken schuiven de panelen.
Jammer de bijeenkomst gemist waarom eigenlijk in Wormer ? Zelf woon ik vlak bij de weg en kan het verkeer goed horen en dat is in de jaren toegenomen woon al 48 jaar in de Wllhelminastraat in Krommenie.. Toch zou je kijkend naar de toekomst denken dat het minder zou moeten worden door de toename van elektrische auto’s. Maar ik ben bang dat dat nog heel lang gaat duren.
Helaas hebben ook elektrische auto’s te maken met uitstoot. Denk aan rubber slijtage van de banden. Diezelfde banden maken ook vrijwel even veel geluid op afstand.
Iets beter, maar schoon zal het nooit worden met auto’s.
Door dit soort onzin reacties worden serieuze klachten ook niet meer serieus genomen. Stop eens met dat overdreven klagen op alles en nog wat want het helpt niemand.
Een ding is gisteravond duidelijk geworden: de verdiepte aanleg door Krommenie van de N203 heeft geen enkel effect voor de scholen rondom de Brassertunnel want daar blijft de weg gewoon overheen gaan. Verder kun je je afvragen of een verdiepte aanleg enig effect zal hebben op de luchtkwaliteit, immers de uitlaatgassen en het fijnstof waaien er gewoon uit. Kortom het zal weinig positief effect hebben op de bewoners en zeker op de kinderen.
Slechte beurt van de provincie.
Het is voor 90% sluipverkeer dat van de A9 naar de A8 wil.
Er moet gezorgd worden voor een alternatief dat niet door de gemeente Zaanstad loopt, althans niet langs woonkernen.
De A8 kan al dat extra verkeer niet aan omdat die te smal is en ook langs woonwijken loopt.
Opties kunnen zijn de N244 tussen de A9 en de A7 opwaarderen naar een N weg en deze weg 4 baans maken.
Dan moet er alleen een stukje nieuwe weg worden aangelegd tussen de A9 iets ten noorden van Akersloot en de N244 met een brug over het NH kanaal.
Deze oplossing kost een paar honderd miljoen maar dat is nog altijd veel goedkoper als al die varianten van de A8/A9 verbinding.
Openbaar vervoer wordt in de toekomst alleen maar duurder, en zal het zware vrachtverkeer ook niet verminderen.
Openbaar vervoer frequenter laten rijden en goedkoper maken zou kunnen helpen.