Groen licht voor Zaanse Helden

De Raad van State heeft alle bezwaren van tafel geveegd die waren ingebracht tegen de plannen voor het nieuwbouwplan Zaanse Helden in Westerwatering in Zaandam.

De plannen behelzen de bouw van ruim 600 woningen in 9 woontorens, een kinderdagverblijf, een parkeergarage en een voetgangersbrug.

Vijf inwoners van Westerwatering hadden bezwaar gemaakt tegen de bouw zelf die ze hoog vinden waardoor hun privacy aangetast zou worden en ze minder zon zouden krijgen, ook waren ze bang dat hun huis minder waard zou worden. Daarnaast vreesden ze parkeeroverlast omdat er te weinig parkeerplekken zouden zijn en verkeersoverlast omdat alle nieuwe bewoners over de Houtveldweg moesten.

De 451 geplande parkeerplaatsen voor 620 woningen was goed onderbouwd volgens de RvS. Eigenljk zouden er 718 parkeerplaatsen moeten komen (volgens ‘de normen in de parkeernota’) maar dat wordt minder omdat het gebied ‘sterk stedelijk’ is (alles is dichtbij). En voor de sociale huurwoningen en de ‘middeldure’ koopappartementen is een lagere parkeernorm gehanteerd – dat leidt tot 623 parkeerplaatsen. Het OV is vlakbij (dus 130 parkeerplaatsen minder) en 12 deelauto’s zorgen ervoor dat er 38 minder parkeerplaatsen komen.

Ook bezwaren vanwege de negatieve effecten op de Westzaner Polder en verhoogde CO2-uitstoot sneden geen hout volgens de Raad.

De De Hollandsche Molen had bezwaren tegen de plannen omdat houtzaagmolen De Held Jozua te weinig wind zou krijgen en geen echt werkend monument meer zou zijn. Daar daar was de RvS het niet mee eens, althans, ze vond dat Zaanstad de juiste procedure had gevolgd en de juiste afwegingen had gemaakt.

Lees hier ons dossier over Zaanse Helden.

Deel dit artikel:

9 reacties op Groen licht voor Zaanse Helden

  1. Eelco Aartsen schreef:

    Ik snap dat we huizen nodig hebben, het groen willen sparen etc. Maar als ik dit zie ben ik echter bang voor hoe dit er over b.v. 30 jaar uitziet. Bouwen we hier de toekomstige ghetto van Zaandam?

    • Henk hartog schreef:

      DE woningnood is erg hoog in Nederland, er is heel veel vraag naar Sociale Huurwoningen ( statushouders, mensen in echtscheiding, Huiselijk geweld, kinderen die hun ouders willen verlaten, mensen die al jaren in de opvang zitten ) HEBBEN OOK RECHT op een Sociale huurwoning. Helaas is Nederland behoorlijk volgebouwd, dus WIJ moeten nu de hoogte in, EN kost ook natuur merk ik, maar géén keus. Dus deze plek is fantastisch, MAAR dan ook 50% sociale huurwoningen plaatsen..er is één optie, maar dan ben ik gek, oostvaardersplassen, daar kun je makkelijk 295.000 woningen bouwen, maar kost ook Natuur. Ja is of en of.. Deze plek aanhouden in de gemeente Zaanstad

      • Guus Kramer schreef:

        Die statushouders, dat waren er 12.000 in 2019 (voordat Corona ruis ging veroorzaken). Nog geen 10 procent van het migratie-overschot. Er zijn dat jaar per saldo ca. 130.000 mensen bij gekomen. Intussen sta je in Landsmeer nu 22 jaar bij de woningbouwvereniging op de wachtlijst.

        Dan kun je ofwel flats blijven uitpoepen, ofwel de problemen bij de bron aanpakken. Dat laatste zal om allerlei redenen niet gebeuren, dus zoals Henk al aangeeft: geen keus.

    • Han Boons schreef:

      Daar hoef je geen 30 jaar meer op te wachten. Doorgaan met bouwen zonder de wijk fatsoenlijk te ontsluiten. We hebben kunnen zien wat voor infarct er ontstond op de doorgang achter het station toen daar die fiets-/voetgangersbrug werd gebouwd. Een klusje dat zo’n 2 jaar in beslag genomen heeft door faillissementen van 2 bouwers geloof ik. En nog steeds het gelul en getraineer om ‘de binding’ te openen. De wijk wordt kapot gebouwd.

  2. Rene van Lieshout schreef:

    Ik weet niet welk rekenwonder er bij de gemeente bezig is geweest, maar moet in de leer bij Hans Kazan zijn geweest. De ernaast gelegen wijk is al overbelast mbt parkeren veroorzaakt door te weinig, of te dure, parkeerplaatsen bij MURANO. Binnenkort gaat BURANO in gebruikt worden genomen met 65 parkeerplaatsen op 144 appartementen. En daar komt bovenstaande (mis)rekening van de ZAANSE HELDEN nog eens bij. Kortom gemeente bedankt. Wel geld binnen halen en de bewoners kunnen de pot op. !!!!

    • Rene van Lieshout schreef:

      Wat staat hier nu eigenlijk:
      “De 451 geplande parkeerplaatsen voor 620 woningen was goed onderbouwd volgens de RvS. Eigenljk zouden er 718 parkeerplaatsen moeten komen (volgens ‘de normen in de parkeernota’) maar dat wordt minder omdat het gebied ‘sterk stedelijk’ is (alles is dichtbij). En voor de sociale huurwoningen en de ‘middeldure’ koopappartementen is een lagere parkeernorm gehanteerd – dat leidt tot 623 parkeerplaatsen. Het OV is vlakbij (dus 130 parkeerplaatsen minder) en 12 deelauto’s zorgen ervoor dat er 38 minder parkeerplaatsen komen”
      Wie kan deze rekensom uitleggen?

      • Rene van Lieshout schreef:

        En de genoemde parkeernota dateert waarschijnlijk uit een tijd dat de kinderen op hun 21ste jaar op zichzelf gingen wonen. Dat lukt niet meer dus minimaal 2 auto’s per huishouden is de regel ipv 0,7 auto’s per huishouden.

        • Roelof Wit schreef:

          Hoera we bouwen . En hoog en met voorzieningen . In gelul kan je niet wonen en ook niet in natuur . Dus op naar de hoogte en graag nog veel en veel meer . Het is voor onze kinderen en kleinkinderen en voor onze,statushouders . Wij hebben hen nodig om onze blik teverruimen en onze welvaart op peil te houden. Iedereen is van de wereld en de wereld is van iedereen. Goed weekeinde nog. En blijf aan de generaties na ons denken . Dat is goed voor ons ego(isme)

  3. Wendy Kind schreef:

    Zoek de molen…

Hier vind je onze regels

Reageren? Ja, graag!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *