Een rechtstreekse verbinding tussen de A8 en de A9 lijkt definitief van de baan. De Provincie Noord-Holland gaat niet meer op zoek naar geld voor die weg. Een alternatief langs Kreekrijk is onhaalbaar. De enige overgebleven optie is de N203 verdiepen. Dat levert wel meer verkeer op door Krommenie, maar volgens de plannen met minder overlast.

Gedeputeerde Jeroen Olthof en wethouder Gerard Slegers zijn het met elkaar eens, ze noemen de uitslag van het onderzoek naar een ‘robuuste’ A8-A9-verbinding ‘heel teleurstellend’ en ‘zeer teleurstellend’. Dat zullen ze in Krommenie beamen.

En zo komt er na ruim zestig jaar (de eerste plannen dateren van 1959) een definitief einde aan de verbindingsweg. Geen enkel alternatief is ‘robuust’: wat je ook doet, niks werkt.

Files

Sommige alternatieven werken wel een beetje. Als je een directe verbinding tussen de A9 en de A8 via de Golfbaan van Heemkerk zou aanleggen (een rechte lijn dus) levert dat voordelen op voor Krommenie: de helft minder verkeer door het dorp. Maar bij de Coenbrug (A8) en in Beverwijk en Uitgeest nemen de files daardoor juist weer toe.

Dit scenario geldt voor elke variant: verkeer minder op de ene plek maar extra drukte op de andere. In het kaartje hieronder staan de gevolgen van de verschillende varianten per wegdeel opgesomd:

  • 2023: de meest recente verkeersbewegingen per etmaal per wegdeel (in het zwart)
  • 2024: dit is het aantal verwachte verkeersbewegingen als er niks gebeurt (rode cijfers: toename)
  • ALT 2: dit gebeurt als de variant door Krommenie wordt aangelegd (vrijwel overal rode cijfers, het eerste percentage is vergelijking met 2023, het tweede vergelijking met de niets-doen-variant).
  • ALT 3: dit gebeurt als de rechtstreekse Golfbaanvariant wordt aangelegd (groene cijfers geven een daling van het verkeer aan)
  • ALT 7: dit gebeurt als de variant langs Kreekwijk wordt aangelegd

De reden voor deze teleurstellende uitkomsten: er komen zoveel auto’s bij in Noord-Holland dat het wegennet sowieso vol raakt. De Provincie gaat uit van een groei van 20 à 30 procent in de periode 2023 – 2040.

Autobezit

Ook als er geen A8-A9 komt, ontstaan er files op de A7, A8 en A9 volgens de provincie. En als die verbinding er wel komt – in welke vorm dan ook – komen die files er ook (en op de N246 en N203). De groei van het autobezit zorgt ervoor dat alle positieve effecten van een nieuwe verbinding teniet worden gedaan.  

Er wordt toch voor de variant door Krommenie gekozen komt omdat het idee is dat door een verlaagd tracé de overlast af zal nemen. Dat moet wel want ook deze variant zorgt voor veel meer verkeer. 

De Provincie laat eerst de N203-variant uitwerken, dat worden werkzaamheden vanaf de kruising met de N246 tot en met de kruising met Busch en Dam. Daarna begint de zoektocht naar geld: ‘circa € 205 miljoen’. Dat is een stuk minder dan het rechtstreekse Golfbaanalternatief dat zo’n € 1,2 miljard zou gaan kosten (maar er dus niet komt).

Informatiebijeenkomsten

Op 11 juni organiseert de Provincie een informatieavond in de Stoomhal in Wormer en op 12 juni een online webinar voor mensen die daar niet bij kunnen zijn. Beide bijeenkomsten beginnen om 19.00 uur (hier aanmelden).

B&W van Zaanstad gaat nog een reactie geven, maar wacht de reacties tijdens de bijeenkomsten van 11 en 12 juni 2025 af.

Door Piet Bakker op basis van de plannen van de Provincie, verkeersonderzoek Royal HaskoningDHV, brief van Zaanstad en eerder nieuws op De Orkaan. Foto (2017) is van het toenmalige SP-raadslid Evert Hartog.