Een rechtstreekse verbinding tussen de A8 en de A9 lijkt definitief van de baan. De Provincie Noord-Holland gaat niet meer op zoek naar geld voor die weg. Een alternatief langs Kreekrijk is onhaalbaar. De enige overgebleven optie is de N203 verdiepen. Dat levert wel meer verkeer op door Krommenie, maar volgens de plannen met minder overlast.
Gedeputeerde Jeroen Olthof en wethouder Gerard Slegers zijn het met elkaar eens, ze noemen de uitslag van het onderzoek naar een ‘robuuste’ A8-A9-verbinding ‘heel teleurstellend’ en ‘zeer teleurstellend’. Dat zullen ze in Krommenie beamen.
En zo komt er na ruim zestig jaar (de eerste plannen dateren van 1959) een definitief einde aan de verbindingsweg. Geen enkel alternatief is ‘robuust’: wat je ook doet, niks werkt.
Files
Sommige alternatieven werken wel een beetje. Als je een directe verbinding tussen de A9 en de A8 via de Golfbaan van Heemkerk zou aanleggen (een rechte lijn dus) levert dat voordelen op voor Krommenie: de helft minder verkeer door het dorp. Maar bij de Coenbrug (A8) en in Beverwijk en Uitgeest nemen de files daardoor juist weer toe.
Dit scenario geldt voor elke variant: verkeer minder op de ene plek maar extra drukte op de andere. In het kaartje hieronder staan de gevolgen van de verschillende varianten per wegdeel opgesomd:
- 2023: de meest recente verkeersbewegingen per etmaal per wegdeel (in het zwart)
- 2024: dit is het aantal verwachte verkeersbewegingen als er niks gebeurt (rode cijfers: toename)
- ALT 2: dit gebeurt als de variant door Krommenie wordt aangelegd (vrijwel overal rode cijfers, het eerste percentage is vergelijking met 2023, het tweede vergelijking met de niets-doen-variant).
- ALT 3: dit gebeurt als de rechtstreekse Golfbaanvariant wordt aangelegd (groene cijfers geven een daling van het verkeer aan)
- ALT 7: dit gebeurt als de variant langs Kreekwijk wordt aangelegd

De reden voor deze teleurstellende uitkomsten: er komen zoveel auto’s bij in Noord-Holland dat het wegennet sowieso vol raakt. De Provincie gaat uit van een groei van 20 à 30 procent in de periode 2023 – 2040.
Autobezit
Ook als er geen A8-A9 komt, ontstaan er files op de A7, A8 en A9 volgens de provincie. En als die verbinding er wel komt – in welke vorm dan ook – komen die files er ook (en op de N246 en N203). De groei van het autobezit zorgt ervoor dat alle positieve effecten van een nieuwe verbinding teniet worden gedaan.
Er wordt toch voor de variant door Krommenie gekozen komt omdat het idee is dat door een verlaagd tracé de overlast af zal nemen. Dat moet wel want ook deze variant zorgt voor veel meer verkeer.
De Provincie laat eerst de N203-variant uitwerken, dat worden werkzaamheden vanaf de kruising met de N246 tot en met de kruising met Busch en Dam. Daarna begint de zoektocht naar geld: ‘circa € 205 miljoen’. Dat is een stuk minder dan het rechtstreekse Golfbaanalternatief dat zo’n € 1,2 miljard zou gaan kosten (maar er dus niet komt).
Informatiebijeenkomsten
Op 11 juni organiseert de Provincie een informatieavond in de Stoomhal in Wormer en op 12 juni een online webinar voor mensen die daar niet bij kunnen zijn. Beide bijeenkomsten beginnen om 19.00 uur (hier aanmelden).
B&W van Zaanstad gaat nog een reactie geven, maar wacht de reacties tijdens de bijeenkomsten van 11 en 12 juni 2025 af.
Door Piet Bakker op basis van de plannen van de Provincie, verkeersonderzoek Royal HaskoningDHV, brief van Zaanstad en eerder nieuws op De Orkaan. Foto (2017) is van het toenmalige SP-raadslid Evert Hartog.
Ik denk zolang als ik al mijn rijbewijs heb (30+ jaar) gaat het al over de verbinding A8-A9 en altijd maar weer werd het weer vooruitgeschoven en nu opeens gaan ze niet meer op zoek naar geld ?? Met al het geld van jaren onderzoeken hadden ze mischien wel 2x de verbindingsweg kunnen aanleggen en nu is het op.
Of juist je ogen dicht doen en lekker een eind weg mijmeren. Ik moet elke drie weken 4.5 uur met het ov heen en weer terug op een dag en hoe lang dat ook lijkt, het vliegt om. Soms kan ik meerijden in de auto en ben doe er dan twee keer anderhalf uur korter over, maar ben daarna gebroken.
Nog even terug de Stelling van Amsterdam loopt ook door tot Muiden, maar toen de nodige werkzaamheden aan de A1 moesten plaats vinden wegens de uitbreiding van Almere was iedereen het er over eens dat hij er moest komen.
Alle gemeenten waren voor om dit project zo uit te voeren.
Nu de A8-A9 alle plannen werden afgewezen dit zou het landelijk karakter aantasten. De Stelling van Amsterdam was nummer een. Dus na jaren van uitstel is het te duur geworden dus stoppen. Maar de bewoners van Krommenie en Wormerveer (wandelweg) zitten met het ongemak van dit besluit.
'De groei van het autobezit zorgt ervoor dat alle positieve effecten van een nieuwe verbinding teniet worden gedaan.'
Precies dat. Je kunt wegen aan blijven leggen, maar dan maak je het alleen maar aantrekkelijker om meer / verder te gaan reizen. Eerder gezien met veiligheidsvoorzieningen in auto's. Maak auto's veiliger en mensen gaan onveiliger rijden, want voelen zich veilig (wat het voor de kwetsbaardere verkeersdeelnemers die die vooruitgang niet meemaken alleen maar onveiliger maakt (dagrijverlichting?). Zet het mechanisme maar in zijn achteruit, wordt het leven misschien wat minder jachtig van.
De overheden in deze kwestie hebben hier hopelijk van geleerd dat ze eerst dienen te kijken naar de infrastructuur i.p.v. alles maar vol te bouwen. Zeker voor de bouw van Saendelft (Oost, West en Kreekrijk) had men dit moeten realiseren. Dan hadden we nu vermoedelijk een discussie gehad over het verbreden van de weg maargoed dat terzijde.
Een andere zekerheid is dat het eindeloos blijven vergaderen/onderzoeken van oplossingen alleen maar zal zorgen voor hogere kosten.
Mogelijk dat een deel van het probleem is op te lossen door in gesprek te gaan met het bedrijfsleven. Tijdens corona waren er amper files doordat vrijwel iedereen thuis aan het werken was. Dit zou ook gestimuleerd kunnen worden en afscheid nemen van de 9:00 - 17:00 mentaliteit. Zo kan de verkeersdruk ook meer verspreid worden en is er wellicht helemaal geen extra asfalt nodig.
eens wij wonende in assendelft fietsen naar ons werk. vrouw naar Amsterdam, man naar Beverwijk. mijn reistijd is een kleine 20 minuten. mijn vrouw is een uur aan het fietsen naar Amsterdam. ik ging laatst naar Amsterdam met de auto. reistijd een uur (spits) en toen moest ik nog een parkeergarage vinden en parkeren.
het nog meer stimuleren van ander vervoer dan de heilige koe kan dit oplossen. thuiswerken lijkt wel weer moeilijk te worden ik heb er soms geen verklaring voor.
Dit zijn gedeeltelijke oplossingen. Om het mobiliteitsprobleem (want dat is het) moet je kijken naar een mix van afstand wonen-werken, thuiswerken, OV en fiets gebruik en bij nieuwe woonwijken bouwen ook meteen de ontsluiting (zowel asfalt als OV) in het ontwerp meenemen. Dat laatste is/wordt nogal eens vergeten en nu zitten we met de gevolgen daarvan.
2040, da's over 15 jaar. Hoe ziet de mobiliteit er dan uit?
Er is een grote kans dat autonoom rijdende auto's die je via een app kunt oproepen (ridehail) het bezit van een eigen auto minder noodzakelijk/aantrekkelijk maken.
Voorspellingen worden meestal veel te lineair uitgestippeld, terwijl we op dit moment midden in een aantal transities zitten qua mobiliteit, energie en robotica.
Het aantal verwachte verkeersbewegingen lijkt me moeilijk in te schatten.
Als het geld dat hier ooit voor bestemd was eens gebruikt zou kunnen worden om de trein vanaf Zaandam tot Uitgeest in een tunnel zijn weg te laten verlopen scheelt dit:
1. Een heleboel ellende voor de wijken Oud Koog, Oud Zaandijk, Rooswijk, Westerkoog, Westerwatering en Assendelft. Veel minder uitstoot van allerlei dampen. Een traject waar vervolgens het een stukje moeilijker wordt om je voor de trein te gooien.
2. Meer treinen die geen overlast geven aan de hele Zaanstreek.
3. Sneller traject dus mensen nemen misschien wel eerder de trein dan de auto.
Ik zou zeggen DOEN!!!!!!!!!
Het leukste van reizen met de trein is dat je uit het raam kan kijken. Geen tunnel of verdiepte bak graag. Het leukste van reizen met de auto als bijrijder is...juist. Zet de rails op pootjes. Of desnoods de weg. Geen enge fietstunneltijes of duistere viaducten met duistere types in duistere hoekjes. Licht lucht ruimte en overzicht. En droge infrastructuur bij harde regen. Nou ja geen ondergelopen tracé althans.