Heijmans is al bezig met de sloop van de Wilhelminabrug. Op 23 september wordt de brug helemaal afgesloten. In mei 2020 is de nieuwe brug klaar.

Maar hoe doe je dat, een brug vervangen?

Bouwer Heijmans legt het uit. Hun tekst (uit hun nieuwsbrief) vind je hier. (En dan weet je meteen alles over brugkleppen, basculekelders, contragewichten en de ‘aanbrug’.)

“Het vervangen van de Wilhelminabrug betekent dat er een nieuwe brugklep en een nieuw contragewicht komt en dat de basculekelder wordt aangepast.

Allereerst moet de brugklep gesloopt worden. Het slopen gaat in gedeeltes. De brugklep wordt rechtop gezet en gefixeerd (vast gezet). Vervolgens wordt hij in delen doorgesneden. De vrijkomende stalen balken worden uitgehesen. Daarna worden ze verkleind en over de weg afgevoerd.

Deze werkzaamheden, die gepaard gaan met geluidsoverlast, duren van ongeveer eind september tot begin november. De nieuwe brugklep van de Wilhelminabrug en ook van de Beatrixbrug wordt in Middelburg gemaakt. Ze komen april 2020 samen per schip naar Zaandam.

En dan de aanpassing van de basculekelder. Hierin bevindt zich het contragewicht de (bascule) van de brugklep. Dit contragewicht zorgt ervoor dat de brug makkelijker open en dicht kan. De basculekelder moet worden aangepast omdat de brug een nieuwe brugklep met een nieuw contragewicht krijgt.

Eerst plaatst de aannemer ter hoogte van de brug een damwand om de kelder waterdicht te maken. Dan wordt de bestaande kelder deels gesloopt en opnieuw opgebouwd en deels aangepast en versterkt.

De werkzaamheden aan de kelder beginnen eind oktober. Naar verwachting zijn eind mei 2020 de basculekelders van de Wilhelminabrug en de Beatrixbrug klaar.

Herstel aanbrug

In het dek van de aanbrug van de Wilhelminabrug is een scheur in de onderzijde ontdekt. De aanbrug is de verbinding tussen brugdek en de weg op het vasteland. De scheur moet hersteld worden omdat de aanbrug een onderdeel gaat vormen van de nieuwe constructie.

Om de werkzaamheden te kunnen uitvoeren, zet de aannemer de brug gedeeltelijk af. Verkeer kan met aangepaste snelheid langs de werkzaamheden rijden.

Eerst wordt het asfalt verwijderd. Daarna verwijdert de aannemer het beton door middel van hogedruk waterstralen. Deze werkzaamheden brengen mogelijk geluidsoverlast met zich mee. Het verwijderen van het asfalt en beton is in de laatste week van augustus uitgevoerd.

Hierna start de betonreparatie. Deze werkzaamheden bestaan voornamelijk uit het aanbrengen van nieuwe wapening en nieuw beton. Op dinsdag 17 september zijn de herstelwerkzaamheden gereed.

De aannemer werkt op reguliere werktijden, van maandag tot en met vrijdag van 7.00 tot 16.00 uur. Het kan een keer voorkomen dat de werkzaamheden uitlopen. Indien dit het geval kan het zo zijn dat de aannemer doorwerkt tot uiterlijk 19.00 uur.”