Hoe gevaarlijk zijn de ‘ovondes’ in Wormerveer?

Jos Kerkhoven van DZ gaat morgenavond ‘actualiteitsvragen’ stellen in de gemeenteraad van Zaanstad: “Hoeveel ongevallen er hebben plaatsgevonden sinds de herinrichting van de N203 in Wormerveer?”

Aanleiding is een recente aanrijding op de kruising met de Lindenlaan. Volgens Kerkhoven is het de ‘zoveelste’ aanrijding tussen auto’s en fietser/scooters, maar hoe vaak weet hij niet precies.

Kerkhoven wil ook weten wat er “op korte termijn kan worden gedaan om deze onveilige en onoverzichtelijke situatie te verbeteren om meer slachtoffers te voorkomen?”

Een zoekactie in het Orkaan-archief toont aan dat we in april 2016 over de ovondes schreven die toen net open waren. Begin 2018 schreven over het fikse aantal aanrijdingen dat zich daar had voorgedaan. Een zoekactie naar ‘alarmeringen’ toont aan dat in 2018, 2019 en 2020 bij de ovondes bij de Lindenlaan en Paul Krugerstraat behoorlijk veel ongelukken ‘met letsel’ plaatsvonden. (als er een * staat is het niet zeker dat het om letsel gaat, bij een ? weten we niet zeker of het op een ovonde was)

  • 30 maart 2021 (Lindenlaan)
  • 21 september 2020 (Lindenlaan)
  • 7 september 2020 (Lindenlaan), ongeval met letsel
  • 27 augustus 2020 (Paul Krugerstraat)* (?)
  • 4 juli 2020 (Lindenlaan)* (?)
  • 14 mei 2020 (Lindenlaan)* (?)
  • 3 januari 2020 (Lindenlaan)* (?)
  • 24 november 2019 (Lindenlaan)
  • 30 augustus 2019 (Lindenlaan)* ongeval
  • 26 mei 2019 (Paul Krugerstraat)* (?)
  • 29 april 2019 (Lindenlaan)* (?)
  • 18 maart 2019 (Paul Krugerstraat)
  • 25 februari 2019 (Lindenlaan)* (?)
  • 22 februari 2019 (Lindenlaan)* (?)
  • 25 september 2018 (Paul Krugerstraat)* (?)
  • 10 juli 2018 (Lindenlaan) auto-fiets, letsel
  • 16 december 2017 (scooter, ambulance)
  • 24 december 2017 (fietser, letsel)
  • 17 december 2017 (Lindenlaan)
  • 11 oktober 2017 (aanrijding tussen auto en scooter)
  • 19 maart 2017 (Paul Krugerstraat)*

Boven: ongeval 30 maart 2021 (Facebook Wormerveer)

13 reacties op Hoe gevaarlijk zijn de ‘ovondes’ in Wormerveer?

  1. Rene Minnebo schreef:

    Als scooter rijder mijd ik die route ik rij liever op het fietspad langs het spoor. ik heb op die bewuste ovondes al meerdere keren een bijna ongeluk gehad met auto’s die van rechts komen uit de wijk(en) of dat men vanaf de provinciale weg niet goed uitkijken. Of je nu je snelheid aanpast of niet men is gefocust wat er op de provinciale weg gebeurt en kijken als het ware om of door je heen en ze zien je gewoon over het hoofd. Vaak speelt de snelheid van het verkeer vanuit de wijk en de provinciale weg ook een rol die is te hoog waardoor brommers en fietsers schrikken en ten val komen.

  2. Sonja puhl schreef:

    De Fietsersbond heeft al gevraagd om aanpassingen van deze kruisingen.

  3. f. koning schreef:

    Deze kruising is onoverzichtelijk. Indien je de N203 vervolgd heb je voorrang op kruisend verkeer, indien je de wijk in gaat (bv. Lindenlaan) moet je voorrang verlenen.
    Wil je dit duidelijk maken moet er op de kruising Lindenlaan met Esdoornlaan een plateau komen.

  4. Rob Dekker (westzaan) schreef:

    De standaard verkeers borden werken hier dus niet. Maak van Lindelaan wijkverkeer met 30 km waardoor je een verkeers drempel kan aanleggen zowel in de Lindelaan als aan de kant van N203. Plus nog aan elke kant een geel bord met waarschuwing enz enz. Veel rijders kennen de verkeers regels niet helaas waardoor de fiets- voet- brommer beschermd moet worden. Als de provincie of gemeente of provincie dit zo verder laat dan lopen ze weg van hun verantwoordelijk. Ook veilig verkeer mag zijn hoofd niet omdraaien hiervoor en hun naam waar maken.

  5. nico kuilman schreef:

    Ik heb geen flauw idee wat een ovondes is maar als je bij de kruising mey het fietspad een agent met zo’n ouderwets draai/klapbord neer zet en zo het verkeer laat regelen zal het vast ongelukken schelen. Je opa weet nog wel wat dat voor verkeersregeling is.

  6. Gerard Battem schreef:

    Vanaf het moment dat de ovendes in werking gesteld werden heeft het mij altijd verbaasd dat ondanks de vele ongelukken geen straffe maatregelen zijn getroffen ter verbetering van de verkeerssituatie aldaar. Als vrijwilliger van SV Fortuna-Wormerveer fiets ik nagenoeg dagelijks via de Lindenlaan naar het sportcomplex van Fortuna-Wormerveer en vele aanrijdingen met lichamelijk letsel heb ik daar moeten aanschouwen. Veelal waren het fietsende schoolgaande kinderen, die komend vanuit richting Krommenie door automobilisten over het hoofd werden gezien met nare gevolgen van dien. Gemotoriseerd verkeer kijkt vaak vanuit deze situatie uitsluitend naar links om nog snel op de N203 te komen zonder voorrang te verlenen aan het fiets/bromfietsverkeer. Oplossing m.i. een verkeersdrempel aanleggen zowel op de Lindenlaan als Paul Krugerstraat, en een oranje knipperlicht voor de drempels plaatsen.

  7. Rob Wolvers schreef:

    Een rotonde die ontworpen is voor een vlotte doorstroming (vandaar het ovaal …) combineren met een tweerichtingsfietspad was gewoon geen slimme beslissing.

    Tweerichtingsfietspaden zijn erg gevaarlijk, omdat kruisende/afslaande automobilisten overwegend naar één richting kijken. Maar dat hebben anderen ook al geconstateerd.

  8. M. de Boer schreef:

    Ik kom frequent bij Fortuna en richting West Graftdijk, maar hoor hier van op want nooit een ZKW daar gezien.
    Wellicht een oplossing, dat het fietspad aan de overzijde van de N203 een verplicht fietspad wordt?
    Oversteken kan dan bij station en bij het Fortuna terrein (onderdoor).
    De sub wegen naast de N203 voor fietser verboden gebied maken.

  9. Roos Jongejans schreef:

    Misschien is het een idee dat mensen die aan het verkeer deelnemen, ongeacht of het voetgangers, fietsers, scooterrijders of automobilisten zijn, zelf hun verantwoordelijkheid gaan nemen? Oftewel, als je aan het verkeer deelneemt, let je op dat verkeer en niet op je mobieltje, medepassagiers of andere bijzaken. Des te meer we “gevaren” uit de weg ruimen, des te ondoordachter gaan wij ons met zijn allen gedragen. En dan de schuld maar bij anderen leggen….
    Misschien komt het iemand bekend voor?

    • René van der Wateren schreef:

      Lijkt mij een prima idee. Op de lagere school in de jaren 50/60 moesten wij een verkeersexamen afleggen onder het wakend oog van een politieagent: wat ik me tot op heden nog steeds herinner is misschien wel het belangrijkste n.l anticiperen.

    • René Harmsen schreef:

      Ik ben blij dat er nog iemand is die goed nadenkt, als je aan het verkeer deelneemt moet je inderdaad met het verkeer bezig zijn zonder afleiding.

  10. Bert Versteeg schreef:

    Geen enkele rotonde, ovonde of hoe die dingen ook verder mogen heten zijn gevaarlijk, het zijn de gebruikers die ze gevaarlijk maken.
    Niet alleen afgeleid worden door mobieltjes, navigatie etc. maar ook haast hebben is de oorzaak van veel ongelukken.
    Rotondes en ovondes kunnen ook veiliger worden gemaakt door de inrichting en regels te veranderen of een combinatie van beiden.
    Vaak is het midden van een rotonde flink opgehoogd zodat je de andere kant niet ziet dit is wellicht veilger voor automobilisten maar als er op rotondes ook nog een fietsers rijden dan is het ineens een stuk onoverzichtelijker.
    Ik ben van mening dat de huidige voorrangssituatie op rotondes, maar ook op veel kruisingen, veranderd moet worden en dat fietsers ten aller tijden voorrang moeten verlenen.
    Dit is puur en alleen om de veiligheid van (brom-/ snor) te vergroten.
    Fietsers hebben nu éénmaal een beter overzicht op de situatie en als ze weten dat ze voorrang moeten verlenen minderen ze vaart.
    Natuurlijk zullen er weer een aantal mensen zeggen dat dit ook voor automobilisten geld en dat is ook wel zo maar veel fietsers denken” ik heb voorrang die auto stopt wel” maar als die auto je nou niet ziet dan heb je toch een probleem als fietser.
    Behalve de al genoemde afleiding en onoverzichtelijkheid is bijvoorbeeld de laagstaande zon of een raamstijl van de auto een oorzaak dat je als automobilist een fietser soms niet ziet.
    Zelf ben ik naast automobilist ook fietser en ik spreek uit ervaring dat rotondes en kruisingen waar fietsers voorrang hebben gevaarlijker zijn als waar ze het niet hebben.

    • Rob Wolvers schreef:

      In de aanhef beweren dat geen enkele rotonde gevaarlijk is om vervolgens te besluiten dat rotondes met fietsers in de voorrang gevaarlijk zijn is niet erg consequent, is het wel?

      Regels omdraaien omdat automobilisten moeite hebben met de voorrangsregels, verblind worden door de laagstaande zon (snelheid aanpassen aan de omstandigheden doen we niet meer aan?) of ter compensatie van een slecht ontwerp is trouwens nooit een oplossing. Zorg dan eerst maar dat het wegontwerp goed is.

      Uitgangspunten bij een veilig wegontwerp zijn in elk geval de snelheid eruit en verder zichtbaarheid, herkenbaarheid en eenvoud.
      Als ik in de gauwigheid m.b.v. Google Streetview de kruising bij de Lindelaan voor en na vergelijk dan valt me in de na-situatie sowieso het enorme woud aan borden, paaltjes en lijnen op. Veel te veel afleiding, dat werkt ongevallen in de hand.
      Bekijk je de ovonde van boven dan zie je ook dat automobilisten de N203 met een behoorlijk vloeiende lijn kunnen verlaten naar de Lindelaan (dus: hoge snelheid), maar wel met een doorgaande fietser in de dode hoek. Niet over nagedacht. Dat die broodjes in de bocht zijn afgevlakt (en deels verwijderd) helpt ook niet echt om de snelheid naar beneden te brengen.

      Kortom, wel degelijk slecht ontwerp.

Hier vind je onze regels

Reageren? Ja, graag!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *