Begin 2023 waren er ruim 511 duizend stekkerauto’s (volledig elektrische personenauto’s en
plug-in hybride personenauto’s) in Nederland. Dat komt neer op 6 procent van alle Nederlandse personenauto’s.

Het percentage huishoudens met een stekkerauto is in Zaanstad 1,6 procent en in Wormerland 2,1 procent. Oostzaan behoort met 2,6 procent stekkerauto’s tot de top 25 (van de 355) gemeenten met het hoogste percentage stekkerauto’s. De meeste stekkerauto’s zijn te vinden in ‘miljonair-gemeenten’ als Rozendaal, Laren, Blaricum, Bloemendaal en Wassenaar.

Dit blijkt uit recent onderzoek van het CBS naar wie er elektrisch rijdt in Nederland.

Bijna de helft van de stekkerauto’s was van een particuliere eigenaar. Dit zijn vaak mannen in de leeftijdscategorie 40 tot 60 jaar en in verhouding veelal in huishoudens met een hoog inkomen.

In de afgelopen vier jaar kwamen er meer auto’s met een stekker bij dan auto’s op benzine. Het aantal diesels nam in deze periode af. Met name het aantal volledig elektrische auto’s is toegenomen. Begin 2023 was 65 procent van alle stekkerauto’s volledig elektrisch. Van alle personenauto’s in Nederland was bijna 4 procent volledig elektrisch.

Vooral huishoudens met een hoog inkomen hebben een stekkerauto. Van de 25 procent huishoudens met de hoogste inkomens had 85,1 procent een auto. Daarvan had 3,5 procent een oplaadbare auto. Het beeld bij de 25 procent huishoudens met de laagste inkomens is heel anders. In die groep had 41,7 procent een auto, waarvan 0,6 procent een stekkerauto.

Als reden om een elektrische auto aan te schaffen werden milieu en klimaat het vaakst genoemd, gevolgd door kostenbesparing. Als belangrijke redenen om juist geen elektrische auto te kopen, werden eveneens kosten maar ook de beperkte actieradius met een volle accu genoemd.

Tekst: Redactie De Orkaan. Bron: CBS, foto: Jaap Meeuwsen (laadpaal, Koog a/d Zaan)