Klachten over hoogte liggeld Wormerveer

Zaanstad loopt uit de pas met andere gemeentes als het gaat om de hoogte van liggeld. Zo schrijft de BBZ aan de Zaanse raad. De BBZ is de brancheorganisatie voor de Bruine Vloot en voor fietsvaarvakantieschepen.

Waar anderen voor 24 uur rond de € 1,18 rekenen, betaal je in Wormerveer vier keer zoveel, namelijk €4,72 per strekkende meter schip:

dat ‘steekt hier dus schril tegen af.’ 

Zaanstad rekent af per periode van 6 uur, waar andere havens per 24 uur rekenen. De BBZ hoopt dat het liggeld dit jaar nog verlaagd kan worden: 

‘Mocht dat niet mogelijk zijn, dan in elk geval met ingang van volgend jaar.’ 

Deel dit artikel:

35 reacties

  • ik meer alleen af in Wormerveer voor een Hemels ijsje, maar als dit waar is dannis het bizar. Ter vergelijk: ik lig met mijn varend erfgoed sleepboot in Alkmaar en betaal nu € 0,70 per meter.
    Hoe leuk zou het zijn als er regelmatig bruine vloot of oude sleepboten in de Zaanbocht zouden liggen?

  • Ymkje.nl organiseert meerdaagse creatieve reizen over t water. Onder andere naar Wormerveer. Mij is verstaan gegeven door de eigenaar van het schip dat we daar niet meer mogen aanleggen vanwege de te hoge kosten. Dit betekent gewoon het verdwijnen van de noordroute. Geen Alkmaar en ook geen Purmerend. Wormerveer is zo gemoedelijk en gezellig dat ik hier enorm van baal. De kralenmevr. De ijsjes, de wereldwinkel maar vooral ‘t kwassie wat zal ik dit missen. @ymkje, creatieve reizen.

    • Petra Hoogkamer

      je verrekend toch je lig en havengelden met je passagiers??? zo is het toch altijd gegaan… je brandstof zit ook in de pakketprijs van de vakantie boeker. hoeveel euro pp kan dat nou zijn… zeurppieterij op niks af. dan kom je niet of vaar je door.

      • Toon Sevens

        Petra: 1. achteraf kreeg de eigenaar de rekening van 250€
        p.p. zou dat 25€ extra zijn.
        2. Natuurlijk hou je rekening met alle kosten, niet als ze achteraf in rekening gebracht worden.
        3. Vergeleken met alle andere steden zoals Amsterdam, Haarlem, Alkmaar is dit havengeld buiten proporties en wordt ook nog eens per 6 uur gerekend. Als jij dit normaal vindt?

        • Petra Hoogkamer

          Ja dat vind ik… wie gebruikt moet betalen.. je weet dat dit achteraf komt dus kan je vooruit betalen en wat is 250 euro nu op zn bedrag. dan blijf je weg
          blijf dan daar waar het goedkoop is en ga hier niet roeptoeteren.
          Je hoeft hier niet te komen ! weet je niet dat je achteraf moet betalen dan voer je een suffe bedrijfsvoering.

          • Frans Kwast

            Petra, hier wordt een standpunt ingenomen, waar ik niet zoveel mee uit de voeten kan. Bedoel je nu: ondernemer, pleziervaarder, vakantieganger, je weet nu dat het liggeld in Wormerveer flink hoger is dan de omgeving, verreken dat dat in de prijs van je aanbod of hou rekening met je portemonnee en vermijd Wormerveer en leg maar ergens anders aan. Of zeg je met zoveel woorden dat je gewoon van al die boten, scheepjes of jachten af daar in de zaanbocht? Want overlast?

      • Daphne Winters

        Natuurlijk worden de kosten doorberekend. Maar alle kosten worden steeds hoger en daardoor zijn de vakanties ook steeds duurder geworden. 25 euro extra is voor sommige mensen veel geld.
        Dit is te vermijden door niet meer aan te leggen in Wormerveer. Maar dat zou heel erg jammer zijn voor de organisatie, de passagiers, de detailhandel en de andere plaatsen op deze route.

        Ik als passagier had geen idee dat de liggelden zo hoog konden zijn.

  • Dino Zuurders

    Texel super populair 0,62 per meter incl. toilet en douche gelegenheid
    Schiermonnikoog 0,86 p.m. incl toilet en douche gelegenheid
    Enkhuizen, wie wil daar nu niet liggen?? 2,20 incl. water en douche
    Medemblik, super gezellig 2,30 incl. stroom, water en douche gelegenheid
    Wormerveer 4,72 pm met helemaal niets..

    Welkom in Zaanstad.

  • Herrie Visser Nicolai

    Ja help de bruinevloot en mooie fietsvakanties maar weer om zeep, die moet hier nou weer dik aan verdienen, de hoge heren van de gemeente

  • Jaap Meeuwsen

    Is gewoon een lekker melkkoetje toch ?
    Anders niet.

  • Charterhaven oosterdok voor motor charter schepen in hartje amsterdam, net geen 2 euro per meter per nacht. Leiden, delft allen vele malen goedkoper en per 24 uur in plaats van per 6 uur en geen rare boetes als je een paar minuten te vroeg bent.

    schattige stadje Wormerveer is enig voor bepaalde vaargroepen maar niet als het honderden euro’s kost om een keer te overnachten.

  • Diederik Eijer

    Tja Puur ontmoedigingsbeleid lijkt mij. Als Zaanstad alles aan het herinrichten is willen ze dat natuurlijk niet ontsieren met allerlei ongeregelde vaartuigen voor de promenade. En al die bootjes voor de terrassen ontnemen het uitzicht….

  • P. Hoogkamer

    Ik krijg het idee dat de schippers die hier reageren , nog nooit in wormerveer geweest zijn. En dat ze met hun schip alleen op de waddenzee en het ijssselmeer
    varen.
    Reageren omdat iets in hun zgn bvbond rondgaat.
    de mevr Ymke schrijft dat ze het opgelegd krijgt van de eigenaar van de boot. ze is dus geen schipper.
    kortom een storm in een niet toedoende glas water

    • Toon Sevens

      Toevallig ben ik 23 jaar schipper en voormalige eigenaar van genoemd schip. Ik voer bij Ymkje.nl als schipper en in Wormerveer aanleggen voor grotere schepen en trouwens kleinere jachtjes ook, belemmert niemand uitzicht. Het is een prachtig gezicht zelfs. En Wormerveer is een heerlijk plaatsje om te bezoeken. En zoals eerdere reacties: havengelden dienen in verhouding te staan met omringende steden.

    • Gonny Weemhoff

      Maakt het uit dat Ymkje geen schipper is? Ze organiseert fantastische vaarvakantie waar ik met veel plezier aan deelneem. Als de vakanties te duur worden kan ik niet meer mee. Ymkje.nl houdt de prijzen zo realistisch mogelijk, zodat ook mensen met een smallere portemonaie kunnen meegenieten.
      En ja, wij legden tijdens die reizen ook in Wormerveer aan, heel erg leuk de verschillende plekjes die worden aangedaan tijdens die reizen, geweldige organisatie, neem eens een kijkje op de website Ymkje.nl

      • Tineke Uit den Boogaard

        Dit kan ik uit ervaring onderschrijven, ook ik voer mee op de Avontuur dit jaar.
        Dit grote verschil in liggeld is voor mij onbegrijpelijk. (En sommige reacties ook hier “ blijf maar weg” als je het niet kunt betalen.)
        Deze gemeente dupeert daarmee niet alleen de vakantiegangers (die tezamen heel wat besteed hebben in genoemd plaatsje) maar ook de plaatsen waar de schepen dan niet meer heen gaan omdat de Noordroute dan niet meer haalbaar is.

  • Louis Dirksen

    Schepen van de Bruine vloot worden gebruikt als passagiersvaartuig. Passagiers die aan de wal gezellig op een terrasje aan de waterkant iets gebruiken of iets aanschaffen bij de middenstanders aan de kade.

    Betalen die enorme cruisepaleizen die aan de Prins Hendrikkade in Zaandam dit tarief ook?

    Laat mij eens effe rekenenen: 70 meter cruiseschip is per etmaal 4 dagdelen van 6 uur is 280 dagdeel-meter tegen € 4,70 per meter maakt ongeveer € 1300 per etmaal per cruiseschip. Daarvoor krijg je dan 2 meerpalen om de trossen om te leggen en verder niets.

    En gie geleuft dat de gemeente Zaanstad haast gaat maken om ze te weren?
    Ik dacht het niet…..

  • het is natuurlijk mogelijk om verschillende tarieven te gebruiken, grote rivier cruises, kleinschalige motor chartervaart en bruine voor een passanten. veel havens doen dit.

    De prijs van 4,72, is per etmaal, maar die grote rivier cruises zijn en stuk groter. volgens mij zijn 110 tm 186 meter.
    als je bv 170 x 4,72 doet krijg je 640 euro per etmaal. of 160 euro per 6uur

  • Bert Versteeg

    Zaanstad is met alles één van de duurste gemeentes van Nederland
    Niemand is verplicht om zijn of haar bootje in Wormerveer of elders in Zaanstad aan te meren.
    De mensen hebben groot gelijk dat ze Wormerveer vermijden vanwege de kosten.
    Wat zijn eigenlijk de kosten aan de overkant dus in de gemeente Wormerland?
    Ik ben regelmatig in Wormerveer en heb nog nooit een ambtenaar met een meetlint gezien die bootjes aan het opmeten was.
    Maar even heel iets anders, vlakbij de Zaanbrug, bij de parkeerplaats bij de pannenkoekenboot, liggen al jaren twee wrakken van zeilbootjes naast elkaar afgemeerd.
    Ik vraag me af of deze bootjes van iemand zijn, of er liggeld voor wordt betaald en als dat niet zo is, waarom de gemeente ze niet weghaalt.

    • P. Hoogkamer

      Die zijn van iemand en die betaald ervoor.
      wil je niet betalen voor je toeristische uitstapje meer dan af in Wormerland. tarief staat op de website gemeente.

  • Jaap Meeuwsen

    Wanneer je met de auto ergens komt moet je ook parkeergeld betalen en niet zo’n beetje ook en dan zijn er ook geen voorzieningen voor je, b.v. amper of geen toiletten.
    Ook hanteert iedere gemeente weer zijn eigen parkeertarieven, dus zo gek is dat liggeld niet.
    Vraag mij toch wel vaker af waarom schepen en ook campers het liefst gratis willen verblijven.

  • Dat je 7,5 euro per uur moet betalen in Amsterdam is bij iedereen bekend, maar ter vergelijking zou je dan dus iets van 20 euro per uur betalen in Wormerveer.
    In dat geval zouden buurtbewoners het ook niet leuk vinden en de winkels boos worden waarom hun vrienden/familie en klanten zoveel moeten betalen.
    Wormerveer zit als niet heel groot dorp 4 keer boven het gemiddelde van Nederland en daar zitten de Amsterdam, Volendam, Gouda, Rotterdam noem maar op in meegenomen.

    Met mijn 36 meter schip betaal ik zo’n 37 euro per nacht in Amsterdam maar tussen de 170 en 230 euro in Wormerveer.
    En dan heb ik in Amsterdam nog betere faciliteiten ook!

  • Gerard Kraaier

    Zal wel weer niet gepubliceerd worden door de rode orkaan, maar zaanstad loopt achter de kielzog van Amsterdam aan. Zowel het aanmeren als het parkeren. Ze gaan naar het Amsterdamse. Zowel woningen kopen als huren. Ze blijven net onder de Amsterdamse grens, waardoor veel Amsterdammers en buitenlanders naar Zaandam trekken. Zaandam-zuid, waar ik maar 70 jaar heb gewoond is daardoor verpauperd. Duur en asociaal.

  • Tom Zaan

    ze zouden ook geld voor iedere brug opening moeten vragen

    • Dino Zuurders

      Ik denk dat de meeste pleziervaarders daar geen probleem mee hebben als het de gangbare prijzen zijn c.a. een tarief voor alle bruggen als je op doorreis bent.
      Immers houden de schippers daar ook rekening mee, maar het moet dan niet zo gek loslopen als de havengelden.

    • Jaap Meeuwsen

      Ja, weer brugwachters op de bruggen met een klompje aan een touwtje voor het innen van de centen !

    • je betaald binnenhavengeld voor doorvaren in Amsterdam en Zaandam dus dat gebeurt al, maar dan online.
      in Amsterdam zit er een ligplek 3×24 uur bij in. in zaandam komt daar de 200 euro bovenop

    • l. Boonstra

      Gelukkig hadden de oude €uropeanen dit al voorzien en daarom is er een leuk Verdrag wat zijn oorsprong al in 1831 had. Ver voor de €uropese Markt.
      Dit zijn de hoofdpunten:
      Akte van Mannheim / Herziene Rijnvaartakte

      De Herziene Rijnvaartakte is op 17 oktober 1868 te Mannheim gesloten. Dit verdrag garandeert sindsdien de vrije vaart op de Rijn.

      Uitgangspunten van het verdrag

      vrijheid van scheepvaart,
      gelijke behandeling van alle schepen en schippers,
      vrijstelling van belastingen die met de scheepvaart samenhangen,
      vereenvoudiging van de douaneafhandeling,
      verplichting voor de staten de rivier te verbeteren en te onderhouden,
      uniforme voorschriften met betrekking tot de veiligheid van schip en scheepvaart,
      gemeenschappelijke rechtspraak voor scheepvaartzaken en Rijnvaartrechtbanken,
      bezwaarschriftprocedure bij de Centrale Commissie met betrekking tot het naleven van de Akte van Mannheim en de uitvoeringsbepalingen.

      De Centrale Commissie voor de Rijnvaart (CCR) ziet toe op de naleving van het verdrag. Die zetelt in het ‘Palais du Rhin’ in Straatsburg en telt vandaag de dag vijf leden: België, Duitsland, Frankrijk, Nederland en Zwitserland. Daarnaast hebben elf landen de status van waarnemer.

  • Anneke Wullink

    Twee jaar geleden voer ik voor het eerst mee met Ymkje.nl via de Noordroute. Er ging een wereld voor me open: een warme ontvangst door de winkeliers op deze route waar we met volle tassen (een een stuk minder saldo op de Pinpas) weggingen. Tijdens een ochtendwandeling door Wormerveer aangesproken door een mevrouw met hond ‘u bent van de breiboot?’ Hoe leuk is dat?
    Ik sprokkel het geld voor deze creatieve vakanties bij elkaar met het regelen van het verkeer bij evenementen in het dorp waar ik woon. Nu lukt dit nog, en kan ik nog genieten van de midweken aan boord van de Avontuur. Als de havengelden buitensporig gaan stijgen, dan wordt het een ander verhaal en is de vraag ik nog mee kan op avontuur met de Avontuur.
    Ik durf hier nog niet aan te denken…

  • Otto Brouwer

    Het is me nog steeds niet helemaal duidelijk mag je nou wel of niet aanleggen voor een paar uur om boodschappen te doen in de zaanbocht zonder te betalen ,een paar jaar geleden was het nog normaal dat je voor op de Zaan te varen een vignet moet kopen bij de sluis en voor mensen die er wonen was het iets van 40 euro per jaar,dat is nu afgeschaft .Dus dat haven geld is dat alleen voor charterschepen die Wormerveer aan doen of geld dat ook voor pleziervaart.ik leg zelf ook aan de Zaan in een jachthaven en ik heb er nog niks over gehoord.

  • M. de Boer

    Plezier vaart mag zover mijn kennis is 3 x 24 uur parkeren, mits er geen ENI nummer zichtbaar wordt gevoerd.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *