Kolencentrale Hemweg voor 2025 dicht

De twee oudste kolencentrale in Nederland, waarvan die aan de Hemweg in Amsterdam er één is, moeten uiterlijk in 2024 dicht.

Dat heeft het kabinet besloten, minister Wiebes (Economische Zaken, VVD) komt binnenkort met een voorstel over de sluiting.

De vervroegde sluiting moet bijdragen aan het terugdringen van de CO2-uitstoot in Nederland.

Een optie is de centrale om te bouwen voor meer milieuvriendelijke brandstof.

Aanvankelijk zou de NUON-centrale in 2030 dicht moeten, vorig jaar was zelfs nog sprake van 2034. Ruim een  jaar geleden werd er al actie gevoerd voor versnelde sluiting.

Groene energie-leverancier Vandebron bond de kat bel aan. Zij boden 1 miljoen euro voor de kolen-gestookte centrale, en willen daarmee bewerkstelligen dat de vervuilende centrale niet pas in 2034 dichtgaat zoals is afgesproken maar veel eerder. Vandebron startte ook een petitie om de centrale eerder dicht te krijgen. Ruim 36.000 mensen tekenden al.

De andere centrale die snel dicht moet is die in Geertruidenberg.

12 Reacties op Kolencentrale Hemweg voor 2025 dicht

  1. Nico schreef:

    Er zit een peperdure rookgaswasser op,de schoorsteen, dus schone uitstoot, de vrachtwagen van links is weer om zich heen aan het drammen

    • De Orkaan schreef:

      Die ‘vrachtauto van links’ wordt bestuurd door een VVD-minister… (van een rechts kabinet)….

      • Nico schreef:

        Greenpeace had op meer haast gehoopt. ‘De sluiting van de kolencentrales komt veel te laat voor het klimaat’, stelt de milieuorganisatie. Ook GroenLinks en regeringspartij D66 in de Tweede Kamer vinden dat met name de Hemwegcentrale zo snel mogelijk dicht moet. Vakbond FNV vraagt juist om meer aandacht voor de gevolgen voor werkgelegenheid.
        Toch behoorlijk links dit

  2. Siem schreef:

    Komt Edje Nijpels hem dan sluiten? Hij heeft hem eerst geopend toen hij nog minister was. Nu is hij toch een of ander iets bij het milieu.

  3. Peut schreef:

    Werkelijk nooit verwacht dat een VVD-minister een correct besluit neemt.

    Juich ik te vroeg en moeten we zijn voorstel over de sluiting nog maar even afwachten? De VVD zal immers de financiële gevolgen van dit besluit bij de burgers neer willen leggen.

    • Nico schreef:

      Ja wie gaat dat dan betalen, jij en ik in iedergeval. En best veel ook, de hemcentrale is 680 megawat groot , een windmolen geeft ca 3 megawat op top dus een gemiddelde van 2.5 megawat
      270 molens heb je nodig en die kosten 2.5 miljoen per stuk dus 675 miljoen en dan de infrastuctuur er moet ook nog wat bekabeling komen he,
      En straks ook allemaal van het groningse gas af,
      Schatkist gaat snel leeg zo .

  4. Egbert Visser schreef:

    De linkse lobby in Nederland wil kolencentrales z.s.m. sluiten en het liefst vervangen door schone energiebronnen als wind- en zonneenergie maar de aanleg van grote windmolenparken op zee en vooral op het land is enorm schadelijk voor onze fauna. De bestaande windmolenparken op zee. Daarnaast zijn de kosten voor de bouw en het onderhoud van windmolenparken zo hoog dat de kosten nooit terug verdiend worden.
    Laat de Hemcentrale en de andere kolencentrales in Nederland lekker staan tot het einde van hun technische levensduur en vervang ze daarna desnoods door kerncentrales maar zet de Noordzee, het IJsselmeer en de polders niet vol met windmolenparken!

  5. Mark Peters schreef:

    Het is goed om te weten dat de bestuurder van rechts en de vrachtwagen van links elkaar weten te vinden. Een leefbare omgeving is in het belang van links en rechts nu en de toekomst van linkse en rechtse kinderen. Dat alternatieve energie en veranderende werkgelegenheid investeringen vragen is evident, maar onvermijdelijk. De ‘leef-maar-raak-koek’ is al een tijdje op!

  6. JK schreef:

    Wij sluiten onze brave kolencentrales eerder. Ondanks de miljoenen geïnvesteerd in de rookgaswasinstallatie. Elders in de wereld brullen de centrales nog langer door, dankzij de kolen die omdat wij uitstappen goedkoper worden, en dus niet bij ons, maar b.v. in het Oostblok verstookt worden. Wederom, uiteindelijk is de vervroeging dus SLECHTER voor het milieu. Stoppen is niet altijd een op een beter. Echter, voor links is symboolpolitiek nu eenmaal belangrijker dan meeregeren. Dat was altijd al zo, en zal altijd zo blijven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *