MAAK.Zaanstad bereikbaar, waarom zo moeilijk?

Eén van thema’s in het MAAK-Zaanstad-project was bereikbaarheid. Ook hier moest gedroomd worden. Over bruggen over het Noordzeekanaal, lightrail, extra fietspaden, een extra tunnel naar Amsterdam.

Dromen is mooi. En goedkoop. Hoeveel het MAAK-project gekost heeft (inclusief filmpjes, Zinder-spelletje, SRV-bus en blog) weten we niet, maar het is vast veel goedkoper dan een tunnel, brug of metrolijn.

Bij dromen geldt: hoe doller hoe beter. Politiek is dat ook prettig, de kans dat je zoiets ooit in de huidige raadsperiode kan opstarten is verwaarloosbaar.

Zelfs sommige ‘concrete plannen’ zijn ver weg. Het plan om meer treinen tussen Alkmaar en Amsterdam te laten rijden (12 in plaats van 8) moet “uiterlijk in 2028” gerealiseerd zijn.

Waarom geen snelle, goedkope, concrete en efficïente plannen? In de comments op een Orkaan-post over vervoer kwamen er een paar langs, en ook bij ons bericht over de problemen met de rampzalige NS-Zaanlijn werden er suggesties gedaan:

  • Eén Hempont erbij: elke 10 minuten in plaats van elke 20. De pont is vaak overvol, en… fietsen is DUURZAAM!
  • Bussen bij knooppunt De Vlinder beter op elkaar aan laten sluiten.
  • Fietssnelweg langs de busbaan naar Amsterdam-Noord aanleggen in plaats van nog jaren te wachten op de route door Achtersluispolder en Barnegat.
  • Langere treinen totdat er meer gaan rijden (dus nu in plaats van pas over 12 jaar).

7 reacties op MAAK.Zaanstad bereikbaar, waarom zo moeilijk?

  1. Rob. schreef:

    Elke 10 minuten een Hempont is al een hele verbetering.

  2. hans bethlehem schreef:

    monorail van krommenie assendelft tot amsterdam sloterdijk in de spits om de 5 minuten is in duitsland ook waarom niet hier

  3. Boon schreef:

    De eerste is het gemakkelijkst,misschien is er zelfs wel een pontje in de voorraad. Puntje 2 valt of staat met medewerking van CXX en de andere passagiers. Want die willen niet te lang wachten bij hun verbinding .
    Elders heb ik voor punt 3 ook al aangegeven, het is makkelijk roepen om een andere gemeente een fietspad aan te laten leggen. De busbaan ligt op Amsterdams grondgebied. Puntje 4 is nog lastiger want daar hebben we met een vervoerder te maken die nu al materieel tekort heeft en ook nog te laat vervangend vervoer heeft gekocht. Volgend jaar valt een serie treinen uit terwijl er nog geen nieuwe zijn. Dat wordt nog meer staan en laten staan. Veel langer zit er dus voorlopig niet in.

  4. De Orkaan schreef:

    Als we naar de plannen kijken, ligt bijna alles op grondgebied van andere gemeenten: A8-A9, metro, buslijnen, extra tunnel, brug naar Noord.

    Het snelfietspad is geen idee van ons of van Zaanstad maar al in 2011 afgesproken tussen Zaanstad, Amsterdam en de Stadsregio Amsterdam. Maar het is zo gecompliceerd gemaakt dat het zeker nog 10 jaar duurt. Dus vandaar ons voorstel voor een shortcut.

    http://deorkaan.nl/dam-tot-dam-fietsroute-stapje-dichterbij/

  5. Paul schreef:

    wat betreft de Zaanstreek – A’dam Noord fietsroute: is er recent niet al een betegeld fietspad aangelegd of voorbereid langs de busbaan ónder de A8?

    Een fietsroute langs de busbaan lijkt mij een veel beter alternatief dan de dure brug bij het zijkanaal H.

  6. Ernst Debets schreef:

    Langere treinen kan, maar ook dubbeldekkers inzetten kan al wat meer lucht bieden op de Zaanlijn. Overigens valt mij op dat ook hier weer het planningsbeleid van NS gefaald heeft: NS heeft bij het inrichten van de dienstregeling indertijd totaal geen rekening gehouden met de oplevering van Saendelft en het feit dat het merendeel van de bewoners van deze wijk ten zuiden van het Noordzeekanaal werken. Deze situatie genereert een vervoersvraag waar de NS kennelijk geen antwoord op wist of uberhaupt niet onderkend heeft.

Hier vind je onze regels

Reageren? Ja, graag!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *